پیچ تحریم اروپا شل شد

۱۳۹۴/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۴۶۰

گروه خبر|

درحالی که دولت‌های ایران و امریکا هر یک به‌دنبال به تصویب رساندن متن نهایی توافق هسته‌یی در مجالس خود هستند و در این بین دولت امریکا با کارشکنی‌های گسترده‌یی ازسوی نمایندگان جمهوری‌خواه سنا و کنگره درراستای به تصویب رساندن توافق هسته‌یی روبه‌رو است، شورای اتحادیه اروپا روز گذشته نخستین اقدامات حقوقی برای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک را به تصویب رساند. این اقدام برخلاف عقیده و نظر مخالفان توافق هسته‌یی که معتقدند این توافق تاثیر چندانی نخواهد داشت، حاکی از برداشتن گام‌های موثری در جهت شل شدن پیچ تحریم‌های ایران در جامعه بین‌الملل و بازگشایی فصل جدیدی از روابط سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک ایران و کشورهای اروپایی است.

روز گذشته سایت اطلاع‌رسانی اتحادیه اروپا گزارش کرد که شورای اتحادیه اروپا به‌عنوان نهاد تصمیم‌گیرنده این اتحادیه، گام قانونی در اجرای توافق هسته‌یی گروه 1+5 و ایران را برداشته است. این مصوبه اتحادیه اروپا مشخصا تحریم‌هایی را نام می‌برد که در این مرحله، کشورهای عضو، دیگر ملزم به تبعیت از آنها نیستند. تحریم‌ها براساس قطعنامه مصوب ٢٠جولای شورای امنیت صورت می‌گیرد. این موارد عبارتند از: تحریم حمل برخی تجهیزات مرتبط با فعالیت اتمی از ایران به خارج، اقدام برای تغییراتی در دو آبشار سانتریفیوژ در مرکز فردو و تغییرات لازم در رآکتور آب سنگین اراک. همچنین، انتقال تجهیزات و انجام فعالیت‌های لازم در جهت اجرای تعهدات مندرج در برجام یا برای ایجاد زمینه لازم برای انجام این تعهدات نیز از شمول تحریم‌های اتحادیه اروپا خارج شده است.

با صدور این مصوبه، ممنوعیت فعالیت و مشارکت شرکت‌ها و شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در این زمینه‌ها برداشته شده است. در ادامه این بیانیه آمده است که این اقدامات قانونی به‌صورت رویه‌هایی مکتوب ازسوی شورای اتحادیه اروپا تصویب شده‌اند.

لازم به ذکر است علاوه بر تحریم‌های شورای امنیت، اتحادیه اروپا تحریم‌های یکجانبه‌یی را هم علیه ایران به اجرا گذاشته که شامل ممنوعیت معاملات نفتی و همکاری در بخش انرژی همچنین خدمات جانبی مرتبط با نقل‌وانتقال نفت است. اتحادیه اروپا همچنین ایران را مشمول تحریم‌های بانکی و مالی قرار

داده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر