گرانی به دلستر رسید اما به خودرو نه

۱۳۹۴/۰۵/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۴۲۷

نشست خبری مجازی تبدیل به مناظره شد

دبیر انجمن خودرو‌سازان در دومین نشست خبری مجازی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد اما این نشست خبری این‌بار حالت مناظره به خود گرفت چراکه رضا شیوا در همان فضای مجازی به اظهارات نعمت‌بخش واکنش نشان داد. از همین رو احمد نعمت‌بخش در پاسخ به سوال «تعادل» دررابطه چرایی اصرار خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو گفت: سال گذشته خودرو فقط با افزایش 3درصدی قیمت روبه‌رو شد درحالی که دلستری که سال‌گذشته 900تومان بود هم‌اکنون به 2200تومان افزایش یافته است. احمد نعمت‌بخش همچنین افزود: سال گذشته خودروسازان ارز مبادله‌یی را با نرخ 2هزار و 540تومان و الان این ارز را با نرخ 2هزار و 940تومان خریداری می‌کنند اما صرفا با 15درصد افزایش نرخ ارز مواجه شدیم و مواد اولیه وارداتی را که عمدتا فولادهای مخصوص و ورق‌های فولادی است، امسال برای حمایت از فولادسازان کشور بدون ارز مبادله‌یی وارد می‌کنیم، یعنی با ارزی خریداری شده 3هزار و 200 و حتی 3هزار و 300تومان و تعرفه آن را هم که از 6درصد به 15درصد رسانده‌اند.

دبیر انجمن خودرو‌سازان با یادآوری افزایش 17درصدی حقوق و دستمزد گفت: در مجموع 24درصد به‌طور کلی افزایش حقوق و دستمزد در بخش پرداختی به حقوق کارگران خودروساز اضافه شده به‌طوری که شرکتی اگر سال گذشته 100میلیون حقوق و دستمزد به کارکنان خود پرداخت می‌کرد امسال 124میلیون می‌پردازد. به گفته نعمت‌بخش، شرکت‌های خودروسازی در این شرایط با افزایش تولید 27درصدی در سه ماهه نخست سال تلاش کردند تاحدودی زیان‌های خود را جبران کنند اما همچنان در حاشیه زیان قرار دارند. نعمت‌بخش بااشاره به خودروهای بالای 20سال گفت: خودروهای بالای 20سال طبق مصوبه دولت خودروهایی از رده خارج هستند دلیل اینکه تاکنون جمع‌آوری نشده‌اند این است که دارندگان این خودروها اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند و پلیس هم با آنها برخورد نمی‌کند. وی بااشاره به اینکه همزمان با توافقات هسته‌یی برخی بر این باور هستند که تا 6ماه آینده خودروهای جدید وارد بازار کشور خواهد شد، اظهار داشت: این‌طور نیست حتی روزگذشته مشاور اقتصادی رییس‌جمهور هم اعلام کرده که در خوشبینانه‌ترین حالت تحریم‌ها در ابتدای سال آینده لغو خواهند شد.

وی بااشاره با اینکه در توسعه فعالیت‌های اقتصادی خودورسازان می‌توانند شرکای خارجی خود را انتخاب و شرایط همکاری را به مناقصه بگذارند، افزود: در حال حاضر تعداد زیادی از شرکت‌های خودروساز بین‌المللی علاقه‌مند به حضور در بازار ایران هستند اما با کسانی همکاری می‌کنیم که دانش فنی و سرمایه‌گذاری مناسبی را در کشور انجام دهند. دبیر انجمن خودروسازان اضافه کرد: برگزاری مناقصه و انعقاد قرارداد در مجموع 6ماه زمان نیاز دارد و ساخت قطعات و تولید خودرو با احتساب تمام موارد حدود دو سال زمان نیاز دارد. نعمت‌بخش اضافه کرد: قطعه‌سازان کشور باید دانش فنی و سخت‌افزاری خود را با خرید تکنولوژی و تعویض ماشین‌آلات تقویت کنند و مجموعه‌های قطعه‌سازی برای رشد خودروسازی داخل شکل بگیرد.


شورای رقابت مجوز افزایش قیمت نخواهد داد

رییس شورای رقابت در واکنش به اظهارات نعمت‌بخش بااشاره به اینکه در حال حاضر قیمت بسیاری از نهاده‌های تولید کاهش یافته است، تصریح کرد: تا زمانی که کیفیت خودرو ارتقا پیدا نکند شورای رقابت مجوز افزایش قیمت نخواهد داد. در ادامه این نشست خبری «شیوا» برگزاری مناقصه را در انتخاب شرکای بین‌المللی برای شرکت‌های خودروساز داخلی راهکاری مناسب ندانست و گفت: در این شرایط هر کس که قیمت خوبی بدهد پیروز مناقصه خواهد شد درحالی که باید در همکاری بین‌المللی موضوع تکنولوژی و کیفیت محصولات در انتخاب شریک تجاری ملاک باشد. وی بااشاره به اینکه بازار ایران در انحصار دو شرکت ایران خودرو و سایپا قرار دارد، اظهار داشت: یکی از این شرکت‌ها خودروهای تیپ پراید و دیگری تیپ پژو را تولید می‌کند در این شرایط بازار کاملا دراختیار این دو خودروساز قرار دارد و هر زمان که بخواهند تصمیم به افزایش قیمت محصولات تولیدی خود در بازار آزاد می‌کنند. شیوا با بیان اینکه در بازار انحصاری شورای رقابت باید ورود پیدا کرده و دستورالعمل قیمت‌گذاری‌ها را تعیین کند، گفت: شورای رقابت با حضور سرمایه‌گذاران خارجی مشکلی ندارد زیرا آنها می‌توانند با حضور و سرمایه‌گذاری بازار را به سمت رقابتی شدن هدایت کنند. اگر بازار خودرو رقابتی شود ما به هیچ عنوان به حوزه قیمت خودرو ورود پیدا نخواهیم کرد.


افزایش قیمت در شرایط رکود منطقی نیست

رییس شورای رقابت درمورد تقاضای افزایش قیمت شرکت‌های خودروساز هم گفت: افزایش قیمت خودرو آن هم در شرایطی که اقتصاد در رکود به‌سر می‌برد، منطقی نیست. هیچ تولیدکننده‌یی نباید در این شرایط اقدام به افزایش قیمت کند، بلکه باید با مولفه‌های تشویقی محصولات خود را عرضه کنند و بازار را به سمت رونق سوق دهند. شیوا بااشاره به اینکه در حال حاضر قیمت بسیاری از نهاده‌های تولید کاهش یافته است، تصریح کرد: تا زمانی که کیفیت خودرو ارتقا پیدا نکند شورای رقابت مجوز افزایش قیمت نخواهد داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر