کنفرانس بین‌المللی تعاون در تهران برگزار می‌شود

۱۳۹۴/۰۵/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۴۲۱

ایسنا

علی ربیعی در کنفرانس بین‌المللی تعاونی‌ها و بنگاه‌های کوچک و متوسط که در زیمبابوه برگزار شد، ضمن قدردانی از میزبانی طرف زیمبابوه‌یی اظهار کرد: وقتی در مورد تعاونی‌ها یا بنگاه‌های خرد و متوسط صحبت می‌کنیم، همیشه با این سوال روبه‌رو هستیم که این بنگاه‌ها چه جایگاهی در اقتصادهای امروزی دارند و چه کمکی می‌توانند به توسعه جوامع مختلف ارایه دهند. آیا باوجود بخش دولتی قدرتمند در برخی از کشورها و نیز با گرایش هر روزه به بازار آزاد و حضور غول‌های اقتصادی و شرکت‌های بزرگ و بعضا چند ملیتی آیا بنگاه‌های کوچک هنوز می‌توانند نویدبخش راهی مطمئن برای زندگی بهتر و به ویژه تامین‌کننده شغل آبرومندانه برای شهروندانمان باشند.

وی تاکید کرد: امروزه نقش تعاونی‌ها و بنگاه‌های کوچک در اقتصادهای مناطق مختلف جغرافیایی با اهمیت و رو به افزایش است به ویژه این موضوع از منظر اشتغالزایی باتوجه به بحران جهانی اشتغال توجه بیشتری را به خود معطوف کرده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه بااشاره به سهم بنگاه‌های کوچک در بنیان‌های اقتصادی گفت: درچین 57درصد تولید ناخالص داخلی GDP، در آلمان 55.3درصد، در ژاپن 50درصد، کره‌جنوبی 50درصد، مالزی 47.3درصد و در هلند 31.6درصد اعلام شده است. با نگاهی به این آمار مشاهده می‌کنیم که این نقش اگرچه در اقتصادهای مختلف متفاوت است اما دارای اهمیت است. بنابراین همه اقتصادهای دنیا این موضوع را به عنوان یک موضوع جدی مورد ملاحظه قرار می‌دهند.

ربیعی با تاکید بر اینکه درجمهوری اسلامی ایران تعاون بخشی از قانون اساسی کشور است، تصریح کرد: قانون اساسی ایران با رسمیت دادن به تعاون در کنار بخش خصوصی و بخش دولتی اقتصاد، زمینه موثری را برای رشد و توسعه تعاونی‌ها درکشور فراهم کرده است.

وی خاطرنشان کرد: انعکاس بخش تعاون در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران درکنار سایر بخش‌های اقتصاد، ناشی از دیدگاه عدالت‌طلبانه‌یی بود که انقلاب اسلامی ایران برای آن صورت گرفت و این دیدگاه عدالت‌خواهانه همچنان از شاخصه‌های اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران از برجستگی خاصی برخوردار است. وی افزود: هرچند قبل از انقلاب اسلامی نیز تعاونی‌ها درجامعه ایران گسترش داشتند. اما رسمیت یافتن بخش تعاون در قانون اساسی وزن و جایگاه جدیدی به آن داد. امسال ما 80سالگی تعاون درکشور را جشن خواهیم گرفت. 80سال پیش نخستین تعاونی در ایران تاسیس شد. با نگاهی به تاریخچه پرفرازونشیب تعاون در ایران اکنون می‌توانم بگویم که این بخش از قدرت و استحکام کافی برخوردار شده است و هنوز هم قابلیت‌های فراوانی را برای عرضه دارد.

وزیر تعاون در ادامه بااشاره به وجود بیش از 100هزار شرکت و اتحادیه تعاونی در ایران گفت: این تعداد اتحادیه و تعاونی بیش از 1.6میلیون فرصت شغلی ایجاد کرده‌اند و در اکثر رشته‌های اقتصادی مانند کشاورزی، صنعت و معدن، مصرف، مسکن، حمل‌ونقل و انواع فعالیت‌های خدمات ازجمله بهداشت و درمان، آموزش، فنی- مهندسی و مشاوره فعالیت دارند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: ایران اکنون مراحلی را درجنبش تعاون طی کرده و توجه خود را معطوف به گسترش و تقویت تعاونی‌های دانش‌بنیان کرده است.

به گفته ربیعی براساس معیار مرکز آمار و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بنگاه‌های با کمتر از 100نفر شاغل در زمره بنگاه‌های کوچک و متوسط به شمار می‌روند. به عنوان مثال 42درصد شاغلین بخش تعاون درگروه تعاونی‌های تولیدی هستند و تعاونی‌های کشاورزی و صنعتی بیشترین تعداد تعاونی‌های تولیدی را به خود اختصاص داده‌اند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با بیان اینکه 25درصد شاغلین بخش تعاون در بخش خدمات فعالیت دارند، تصریح کرد: بیشترین تعداد تعاونی‌های خدماتی در بخش فنی و مهندسی و مشاوره است. 33درصد شاغلین نیز در بخش تعاونی مربوط به حوزه مصرف و توزیع هستند و بیشترین فعالیت تعاونی‌ها در این بخش در زمینه مسکن و مصرف است.

ربیعی با بیان اینکه شرکت‌های کوچک از انعطاف‌پذیری بیشتری برخوردار بوده و کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری بیشتری در آنها صورت می‌گیرد تصریح کرد: براساس بررسی‌ها بیش از 55درصد از نوآوری‌ها و اختراعاتی که در ایالات متحده امریکا به ثبت می‌رسد، در شرکت‌های کوچک و متوسط رخ می‌دهد. حمایت از این بنگاه‌ها در زمینه امکان به‌ کارگیری فناوری‌های جدید زمینه‌های بروز خلاقیت و نوآوری این بنگاه‌ها را افزایش می‌دهد.

وی افزود: تجربه کشور من نشان می‌دهد که سازماندهی کارآفرینان خلاق و نوآور به خصوص دانش‌آموخته‌های دانشگاهی در قالب تعاونی‌های دانش‌بنیان و سایر انواع تعاونی‌ها توان علمی، تخصصی و سرمایه‌های اندک آنها تجمیع شده و زمینه اشتغال آنها فراهم شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: وجود ساختارهای دولتی حامی بخش تعاون به خصوص درکشورهای درحال توسعه، دسترسی این بنگاه‌ها را به مشاوره‌های مورد نیاز فراهم می‌کند؛ علاوه بر آن وجود ساختارهای بالادستی در درون بخش تعاونی نیز امکان ارایه مشاوره‌های فنی و آموزشی را برای تعاونی‌ها فراهم می‌کند. وی گفت: وجود اتحادیه‌ها و فدراسیون‌های تعاونی همچنین شبکه‌های تعاونی گردآوری و فراوری، انبارداری، بازاریابی و صادرات محصولات تعاونی‌ها از ساختارهای مناسبی هستند که علاوه بر تسهیل دستیابی تعاونی‌ها به بازارهای ملی و بین‌المللی هزینه‌های این فعالیت‌ها را برای تعاونی‌ها کاهش می‌دهند. ربیعی توجه به تعاونی‌های دانش‌بنیان را ضروری دانست و افزود: تعاونی‌ها اکنون نیاز دارند تا با تحولات در عرصه‌های علم و تکنولوژی خود را سازگار کنند و از این امکانات بهره کافی ببرند. در ایران گسترش تعاونی‌های دانش‌بنیان رو به افزایش است و دولت نیز از آنها حمایت می‌کند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان با تاکید بر افزایش رقابت‌پذیری تعاونی‌ها گفت: کار شبکه‌یی و گسترش ارتباطات ورود آنها را به بازارهای جدید تسهیل خواهد کرد. ایران آمادگی دارد تا همه تجربه و توانایی خود را در این زمینه با زیمبابوه به اشتراک بگذارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر