خودرویی‌ها فرمان بورس را به‌دست گرفتند

۱۳۹۴/۰۵/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۴۱۲

گروه بورس علی صالحی‌نجف‌آبادی

روز گذشته شاخص کل پس از مدت‌ها نزول مسیر خود را کاملا تغییر داد و این اتفاق به مدد رشد دسته‌جمعی در گروه خودرو، حمل‌ونقل و بانکی بود. در این روز‌ شاهد تشکیل صف‌های خرید در برخی نمادهای ویژه بودیم تا اندکی دل سهامداران به آینده بهتر قرص شود. اتفاقی که در روز گذشته افتاد را بیشتر می‌توان اقبال فعالان بازار به سهامی دانست که افت مناسبی را تجربه کرده‌اند و به قیمت‌های جذابی برای خرید رسیده‌اند. با رشد 291واحدی در شاخص کل، این دماسنج بازار در روز پایانی هفته به عدد 66780واحدی رسید. رشد بازار به مدد تشکیل صف خرید در نمادهای خودرویی و در راس آنها ایران‌خودرو محقق شد. پس از تشکیل صف خرید در این نماد که هنگام بازگشایی بعد از مجمع با بی‌مهری بازار مواجه شد، به ترتیب در نمادهای خپارس، خکاوه، خزامیا و برخی دیگر از نمادهای این گروه صفوف خرید تشکیل شد و این موج به گروه‌های دیگر بازار نیز رسید. گروه بعدی تاثیرپذیر از این جو هیجانی، گروه بانکی بود که با تشکیل صف خرید در نماد بانک تجارت بقیه سهم‌های افت کرده روزهای اخیر در این گروه را نیز با خود همراه کرد که صف خرید بانک صادرات و بانک حکمت ازجمله این موارد بودند.


فابیوس صفا آورد

ورود لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه مهم‌ترین اتفاق سیاسی روز گذشته بود که توجه اهالی تالار شیشه‌یی را نیز به خود جلب کرد، درست قبل از برگزاری کنفرانس خبری وزیر امور خارجه فرانسه، بازار سهام با تشکیل صفوف خرید، به استقبال این رویداد نادر رفت. پس از ورود زیگموند گابریل وزیر اقتصاد و انرژی آلمان در نخستین روزهای بعد از توافق هسته‌یی به عنوان نخستین نشانه‌های توافق هسته‌یی و برطرف شدن حصارهای بین‌المللی، آمدن لوران فابیوس به ایران، عطش کشورهای اروپایی به برقراری ارتباطات همه‌جانبه با ایران را نشان می‌داد. هرچند لوران فابیوس بدون هیات اقتصادی وارد خاک ایران شد اما شاخک‌های حساس سهامداران خصوصا در گروه خودرو، بروز تحولات را در آینده‌یی نزدیک درک کرده است و به پیشواز تکانه‌های این صنعت با حضور شرکت‌های فرانسوی و آلمانی رفته است.


بازگشایی فملی در روزهای خوب مس

روز گذشته بیشترین تاثیر منفی روی شاخص کل را شرکت ملی مس ایران با بازگشایی منفی 7درصدی خود ثبت کرد. این شرکت مجمع عمومی سالانه خود را پس از سال‌ها بدون تقسیم سود نقدی به پایان رساند در سابقه مجامع سال‌های پیشین خود از سال 88 تا 92 به ترتیب سودهای نقدی 1200، 2250، 700، 1020و 400 ریالی را در کارنامه خود داشت و برگزاری مجمعی با چنین خروجی آینه تمام‌قد رکود مطلق صنایع فلزات اساسی در کشور و کاهش قیمت جهانی مس بود. همین عامل و دورنمای نه‌چندان مطلوب در این صنعت باعث شد که در زمان بازگشایی نیز فشار فروش بالا باشد و در نهایت افتی اینچنینی در قیمت پایانی سهام رخ دهد. اما این بازگشایی در روزهایی رخ می‌داد که قیمت جهانی مس در مسیر صعودی قرار گرفته و در روز گذشته رشدی 2درصدی را تجربه کرده است.


آمار معاملات بورس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه 7 مرداد‌ماه 94 با رشد 291واحدی به رقم 66هزار و 780واحد دست یافت. شاخص قیمت وزنی نیز در این بازار با 115واحد افزایش عدد 26هزار و 556 واحد را به ثبت رساند. شاخص سهام آزاد شناور اما با 384 واحد افزایش به رقم 76هزار و 6واحد رسید همچنین شاخص بازار اول با رشد 201واحدی عدد 47هزار و 843 واحد را برای خود ثبت کرد.

شاخص بازار دوم نیز با 651 واحد افزایش عدد 139هزار و 891واحد را تجربه کرد. همچنین در پایان معاملات دیروز شاخص کل فرابورس (آیفکس) با افزایش 5واحدی عدد 784واحد را برای خود به ثبت رساند.

بر اساس این گزارش ارزش معاملات آخرین روز هفته بازار سهام به بیش از 136میلیارد و 715میلیون تومان بالغ شد که حاصل دست به دست شدن بیش از 685میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 48هزار و 945نوبت خرید و فروش بود.

در معاملات دیروز نماد معاملاتی 3شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با 89 واحد، مپنا با 77 واحد و بانک تجارت با 47واحد افزایش بیشتری تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به دوش کشیدند. در عین حال نماد معاملاتی 3شرکت ملی صنایع مس با 134واحد، پارس‌دارو با 14واحد و پتروشیمی کرمانشاه با 5واحد، بالاترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر بر جای گذاشتند. صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای سپنتا، پارس‌سوییچ، افست، محورسازان ایران‌خودرو، شیر پاستوریزه پگاه خراسان، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو و کربن ایران بود. طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های ملی صنایع مس، سیمان کارون، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، نفت بهران، پتروشیمی پردیس، توسعه معدنی و صنعتی صبانور، قند نقش‌جهان، فیبر ایران، مهندسی صنعتی روان فن‌آور، پتروشیمی امیرکبیر، بازرگانی آهن و فولاد میلاد، بانک مهر اقتصاد، فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال، بیمه نوین و بیمه کارآفرین از سوی بازار ناظر سهام بازگشایی شدند. در عین حال نماد معاملاتی شرکت‌های گروه صنعتی سپاهان، آهن و فولاد ارفع و شرکت آس‌پ متوقف شدند.


فرابورس

در جریان معاملات آخرین روز معاملاتی هفته در فرابورس ایران، 83میلیون و 620 هزار ورقه بهادار در 12هزار و 680نوبت، مورد داد و ستد قرار گرفت. به گزارش فرابورس، در پایان معاملات 7مردادماه، 83میلیون و 620 هزار ورقه بهادار در 12هزار و 680نوبت دست به دست شد و ارزش آن به 459میلیارد و 710میلیون ریال رسید.

دیروز ضمن تقویت 5.8واحدی آیفکس به 784.27واحد، ذوب‌آهن اصفهان با معامله 12میلیون و 210هزار سهم به ارزش 24میلیارد و 720میلیون ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. بیشترین افزایش قیمت در روز گذشته مربوط به رشد قیمت سهام شرکت‌های مهندسی صنعتی روان‌فن‌آور، گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان و حق تقدم سرمایه‌گذاری مسکن تهران بود و سهام شرکت‌های پتروشیمی جم و ذوب‌آهن اصفهان بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص فرابورس داشتند.

از سوی دیگر، شرکت‌های فن‌آوا، صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود و افرانت بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند و هر ورقه حق‌تقدم تسهیلات مسکن ضمن کاهش قیمت در بازه 700 تا 730 هزار ریال داد و ستد شد. طبق این گزارش، بازار اوراق با درآمد ثابت در روز گذشته شاهد معامله 41هزار و 230ورقه اجاره ماهانه رایتل بود و بیشترین حجم معاملات ETF هم به صندوق سرمایه‌گذاری اعتمادآفرین پارسیان با خرید و فروش یک‌میلیون و 700هزار سهم اختصاص یافت. علاوه‌بر این، در روز قبل معامله بلوک 10.79درصدی سهام پتروشیمی تخت‌جمشید در مرحله قبل از بهره‌برداری پس از احراز شرایط لازم، قطعی شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر