کتابی که بهمن فرمان‌آرا ترجمه کرد

۱۳۹۴/۰۵/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۴۰۱

بهمن فرمان‌آرا دست به کار شده و تجربه‌های سیدنی لومت کارگردان مشهور سینما را از «فیلم ساختن» ترجمه کرده است.

خیلی‌ها دنبال این هستند که یاد بگیرند چطور فیلم بسازند؟ نه اینکه مثلا چطور دوربین را به دست بگیرند یا چطور کات بدهند، اینکه چکار کنند تا به یکی از کارگردانان خوب تاریخ سینما تبدیل شوند.

کارگردانی درحد سیدنی لومت که بخشی از ماندگارترین فیلم‌های تاریخ سینما آثار اوست، تجربیاتش را در این زمینه کتاب کرده و جالب‌تر آنکه بهمن فرمان‌آرا که خودش از کارگردانان مطرح سینمای ایران است این کتاب را ترجمه کرده تا «فیلم ساختن» نوشته سیدنی لومت با ترجمه فرمان‌آرا توسط نشر چشمه منتشر شود.

سیدنی لومت را خیلی‌ها با «بعدازظهر سگی» و «مرد خشمگین» می‌شناسند اما او بیش از ۵۰ فیلم ساخته و ۴بار نامزد اسکار بهترین کارگردانی بوده است.

حالا شنیدن پاسخ پرسش چطور فیلم بسازیم از زبان سیدنی لومتی که یکی از پرکارترین کارگردانان سینمای دوران مدرن شناخته شده و یکی از مهم‌ترین خصوصیاتش جذب بازیگران بزرگ به پروژه‌هایش بوده، اتفاق جالبی است مخصوصا که فرمان‌آرا برای ترجمه آن آستین بالا زده و دست به قلم شده است.

فرمان‌آرا علاوه بر سال‌ها حضور تاثیرگذار در سینمای ایران و ساخت فیلم‌هایی چون «شازده احتجاب»، «بوی کافور، عطر یاس»، «خانه‌ای روی آب» و … تجربیات حضور در عرصه سینمای جهان را نیز داشته است. ازجمله نقشی که در تولید فیلم‌هایی چون «باغ وحش شیشه‌ای» با بازی پل نیومن، «رادیو حرف» به کارگردانی الیور استون، «آخرین وسوسه مسیح» با کارگردانی مارتین اسکورسیزی و … داشته است. او همچنین در دوران تهیه‌کنندگی‌اش از کساین چون ارسن ولز و استیون اسپیلبرگ پیشنهاد سرمایه‌گذاری داشته و با مشخصات و خصوصیات دنیای هالیوود و فیلمسازی

در غرب آشناست.

فرمان‌آرا درمقدمه کوتاهی که برای کتاب نوشته: «یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کتاب «فیلم ساختن» این است که چیزهایی را درباره بازیگرها و کار با آنها می‌گوید که در هیچ کلاس درسی نمی‌توان آنها را شنید و یاد گرفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر