نرخ دلار و سکه تمام درمدار رشد ملایم

۱۳۹۴/۰۵/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۳۸۲

گروه بانک وبیمه صرافان بازار ارز و سکه نرخ هر دلار امریکا را در روز چهارشنبه با 4تومان رشد قیمت نسبت به روز سه‌‌شنبه گذشته 3هزارو304تومان و هر قطعه سکه تمام بهارآزادی طرح جدید را با 1500تومان افزایش 879هزارو500تومان تعیین کردند. هر یورو در بازار آزاد با 5تومان افت 3هزارو650تومان و هر پوند نیز با 49تومان افزایش 5هزارو179تومان قیمت خورد. هر قطعه سکه تمام بهارآزادی طرح جدید با1500تومان رشد 879هزارو500تومان و قیمت سکه طرح قدیم هم با یک‌ هزارتومان رشد 878هزارتومان تعیین قیمت شد.

هر نیم سکه با دوهزارتومان افت 475هزارتومان و هر ربع سکه نیز با یک‌هزارتومان افت 267هزارتومان فروخته شد.

هر سکه یک گرمی بدون تغییر قیمت 170هزارتومان و هر گرم طلای 18عیار 89هزارو700تومان خریدوفروش شد.

هر اونس طلا در معاملات دیروز با یک دلار رشد 1098دلار قیمت‌گذاری شد. این درحالی است که در سه ماهه دوم سال2015، تقاضای جهانی طلا به کمترین سطح خود از سال2009 رسید، زیرا بزرگ‌ترین مصرف‌کننده طلا درجهان، یعنی چین، از بازار طلا به بازار سهام روی آورد. یک گزارش صنعتی نشان داد، سرمایه‌ها درچین از بازار طلا به بازار سهام منتقل شده است. بهای طلا پس از 12سال متوالی افزایش قیمت تا سال2011، اینک روبه کاهش است. هفته گذشته، به دنبال فروش گسترده طلا در نیویورک و شانگهای و ایجاد مازاد عرضه در بازار، قیمت جهانی طلا به یک‌هزارو77دلار در هر اونس کاهش یافت که کمترین قیمت در پنج سال‌ونیم گذشته است. نگرانی سرمایه‌گذاران در مورد رشد اقتصادی چین و چشم‌انداز افزایش نرخ بهره در امریکا موجب گران‌ترشدن دلار و کاهش جذابیت طلا شده است.

اندرو ایلند از تحلیلگران گروه جی.‌اف.‌ام. اس که از برجسته‌ترین گروه‌های مشاوره اقتصادی درجهان به شمار می‌رود، گفت: طلا در دوره‌های سه ماهه اخیر، به‌طور قطع، جذابیت خود را در چین از دست داده است.

وی افزود: فکر می‌کنم کاهش تقاضای طلا درچین به جای اینکه عامل کاهش قیمت‌ها در این کشور باشد، واکنشی نسبت به آن است. بازده مورد انتظار بازار سهام و دلار امریکا هر دو از طلا بیشتر است و این سبب شده که سرمایه‌گذاران از طلا رویگردان شوند. جی.‌اف.‌ام.‌اس، با احتیاط نسبت به افزایش تقاضا و قیمت طلا در سه‌ماهه چهارم سال میلادی جاری خوش‌بین است. چین و هند بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان طلا درجهان هستند. بنا به اعلام این گروه، تقاضای جهانی طلا و سکه در سه ماهه دوم سال میلادی جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 12درصد و در مقایسه با رکورد دو سال پیش طلا، 63درصد کاهش پیدا کرده است. در بزرگ‌ترین بخش مصرف طلا، یعنی زیورآلات، مصرف 9درصد و تولید 6درصد کاهش یافته است. تقاضای زیورآلات طلا در سه ماهه دوم سال میلادی جاری به 858 تن رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 14.2درصد کاهش دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر