بحران در انتظار بیمه درمان

۱۳۹۴/۰۵/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۳۸۰

3 برابر شدن رشد خسارت نسبت به رشد حق بیمه


عملکرد سه ماهه اول سال94 صنعت بیمه نشان می‌دهد که وضعیت این صنعت نسبت به سال قبل با افزایش قابل توجه خسارت مواجه شده و درحالی که حق بیمه بیش از 7درصد رشد کرده اما خسارت‌های پرداخت شده بیش از 20درصد رشد کرده است. نکته حایز اهمیت این است که نسبت خسارت یعنی نسبت خسارت پرداخت شده به حق بیمه تولید شده به 56درصد رسیده و عملا 56درصد حق بیمه تولیدشده به خسارت دیدگان پرداخت شده است. نکته قابل توجه این است که تعداد حق بیمه‌ها با بیش از 10میلیون حق بیمه معادل 4380میلیارد تومان درآمد ایجاد کرده وصنعت بیمه به 5.4میلیون پرونده خسارت معادل 2460میلیارد تومان خسارت پرداخت کرده است. نکته قابل توجه این است که 56درصد خسارت‌ها را بیمه ایران پرداخت کرده و فشار بر این شرکت دولتی به خاطر پرداخت بیمه درمان و... به‌شدت افزایش یافته است. بررسی وضعیت رشته‌های بیمه‌یی نشان می‌دهد که بیمه درمان باوجود سهم 19درصدی در تولید حق بیمه بیش از 36درصد خسارت‌های صنعت بیمه را به خود اختصاص داده است و دوبرابر حق بیمه تولیدشده، خسارت ایجاد کرده است. براین اساس، دولت و شرکت‌های بیمه، باید با افزایش تعرفه‌ها، وضعیت بیمه درمان را ساماندهی کنند زیرا با این وضعیت سهم بیمه درمان هر روز رو به افزایش گذاشته و فشار بر شرکت‌های بیمه‌یی را افزایش می‌دهد و در نتیجه کار بیماران و مردم در دریافت خسارت‌ها نیز سخت‌تر می‌شود. به عبارت دیگر، کارفرمایان، بیمه شده‌ها و دولت باید به توافقی اساسی برای پرداخت حق بیمه‌ها بر سند و متناسب با میزان خسارتی که بیمه شده‌ها در یافت می‌کنند، در پرداخت حق بیمه مشارکت کنند.

برخی کارشناسان در این زمینه معتقدند که مشکل اصلی در بیمه درمان، بالارفتن غیرمنطقی تعرفه پزشکان و هزینه جراحی‌ها و مداوای بیماران است که متناسب با تعرفه امریکایی است درحالی که اگر متناسب با تعرفه اروپایی انتخاب می‌شد، فشار کمتری بر خسارت‌های بیمه درمان و شرکت‌های بیمه تکمیلی وارد می‌کرد.

این کارشناسان می‌گویند که با این وضعیت، شرکت‌های بیمه درمان مانند بیمه ایران درماه‌ها و سال‌های پیش‌رو با چالش اساسی مواجه خواهند شد و تعداد درمانگاه‌ها و مراکز درمانی طرف قرارداد بیمه تکمیلی نیز کاهش خواهد یافت یا افزایش نخواهد داشت. براین اساس، شایسته است که از طریق رشد حق بیمه یا کاهش تعرفه‌های درمان، به این بخش مهم بیمه‌یی کشور سروسامان داده شود. شرکت‌های بیمه در سه ماهه اول سال‌جاری حدود 43.8هزارمیلیارد ریال حق بیمه تولید و حدود 24.6هزار میلیارد ریال خسارت به بیمه گذاران پرداخت کردند.به گزارش «تعادل»، براساس گزارش اداره تحلیل‌های آماری، میزان حق بیمه‌های تولیدی بازار بیمه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7.5درصد و میزان خسارت پرداختی 20.4درصد رشد داشته است.


64 درصد حق بیمه تولیدی توسط بخش خصوصی

سهم بخش غیردولتی از حق بیمه تولیدی به حدود 64.1درصد رسید و۳۵.۹درصد دیگر توسط بیمه ایران در نقش تنها شرکت بیمه دولتی تولید شد. شرکت‌های بیمه ایران، آسیا، دانا، البرز، پارسیان، کوثر، پاسارگاد، کارآفرین و معلم (هر یک دارای سهم بالاتر از 3درصد) در مجموع 82.4درصد از حق بیمه تولیدی را به خود اختصاص داده‌اند.


شخص ثالث و درمان بالاترین سهم در حق بیمه

براساس این گزارش، 41.1درصد حق ‌بیمه‌های تولیدی به رشته بیمه شخص‌ثالث و مازاد و 19.1درصد به بیمه درمان اختصاص دارد. سهم بیمه‌های زندگی و بدنه اتومبیل نیز به ترتیب به میزان12.6 و 6.2درصد از پورتفوی حق بیمه تولیدی بازار رسید.


10 میلیون حق بیمه

همچنین تعداد بیمه‌نامه‌های صادره در این مدت با 4.7درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 10.2میلیون فقره بوده است.شرکت‌های بیمه همچنین نزدیک به 5.4میلیون مورد خسارت به بیمه‌گذاران پرداخت ‌کردند که در مقایسه با سال قبل حدود 22.8درصد رشد داشته است.


درمان و ثالث بالاترین تعداد خسارت

36.6درصد از خسارت‌های پرداختی به بیمه درمان و 35.3درصد به رشته بیمه شخص ثالث و مازاد اختصاص دارد. بیمه‌های بدنه اتومبیل و زندگی نیز به ترتیب حدود 7.4 و 7.1درصد از خسارت‌های پرداختی بازار بیمه سهم دارند.


سهم 55 درصدی بیمه ایران از خسارت‌ها

بخش غیردولتی 55.2درصد از خسارت‌های بازار بیمه را جبران کرده است.


نسبت خسارت 56 درصدی بازار بیمه

نسبت خسارت حاصل تقسیم خسارت پرداختی به حق بیمه تولیدی برحسب درصد است که مبالغ خسارت‌های معوق، ذخایر حق ‌بیمه، کارمزد شبکه فروش و هزینه‌های اداری- عمومی در محسبه آن دخالت داده نمی‌شود.

براساس این گزارش، طی این مدت، نسبت خسارت بازار بیمه معادل56.2درصد بود که در مقایسه با سال قبل ۶واحد افزایش نشان می‌دهد.نسبت خسارت ۴ شرکت بیمه: سینا، ملت، دانا، ایران به ترتیب 91.2، 77.8، 71.1 و۷۰درصد است که بالاتر از سطح بازار بیمه بوده که علت اصلی آن در شرکت بیمه سینا متاثر از عملکرد رشته‌های درمان و شخص ثالث و مازاد، در بیمه ملت به واسطه عملکرد رشته شخص ثالث و مازاد و در شرکت‌های بیمه دانا و ایران در پی عملکرد بیمه درمان بوده است. پس از شرکت‌های فوق‌الذکر، نسبت خسارت شرکت‌های بیمه نوین و میهن (با حدود 57.3درصد) اندکی از سطح بازار بیمه بالاتر بوده و این نسبت در سایر شرکت‌های بیمه به مراتب پایین‌تر است.

سه رشته‌ بیمه اعتبار، درمان و بدنه اتومبیل به ترتیب با حدود 402.1، 107.6 و ۶۷درصد، نسبت خسارتی بالاتر از بازار بیمه داشتند. پس از رشته‌های نامبرده، نسبت خسارت رشته‌ بیمه آتش‌سوزی (با 48.5درصد) بالاتر از این نسبت در سایر رشته‌های بیمه بوده اما پایین‌تر از نسبت خسارت بازار بیمه قرار دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر