تامین کالا در زمان جنگ معجزه بود

۱۳۹۳/۰۶/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۲۳

تعادل روز پنج‌شنبه در راستای سلسله سخنرانی‌های اقتصاد ایران در دوران دفاع، سخنرانی حسن عابدی جعفری، وزیر بازرگانی دوره دفاع مقدس در موسسه دین و اقتصاد برگزار شد.

او با اشاره به اینکه آثار جنگ همواره در کشور باقی است، بیان کرد: جنگ تحمیلی علیه ایران شرایطی را فراهم کرده بود که ایران به دلیل کمبود منابع ارزی مجبور بود حتی برای تامین کالاهای مورد نیاز مردم لیستی از کالاهای اساسی را مشخص کند و با استفاده از تجربه اشخاص بسیاری توانست شرایط را اداره کند که در نهایت منجر به خروج ایران از جنگ با بدهی ارزی صفر شد که شبیه به معجزه بود.

فرشاد مومنی عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران نیز در ابتدای این نشست گفت: یکی از نکات مهم که می‌تواند نقطه عطف در تاریخ محسوب شود این است که از یک سو مشاهده می‌کنیم کشورها به مجرد درگیر شدن در جنگ بلافاصله با قحطی‌های گسترده رو به‌رو می‌شدند حتی در تجربه قرن بیستم و حتی تجربه جنگ‌های جهانی دوم که تا اواسط قرن بیستم ادامه داشت این پیامدها رخ داد. ایران در جنگ جهانی دوم مطلقا درگیر نبود و اعلام بی‌طرفی کرده بود گرچه اقتضای جنگ موجب شد این بی‌طرفی با بی‌اعتنایی روبه‌رو شود اما عملیات نظامی در آن وجود نداشت و باز هم مساله قحطی در ایران به وجود آمد که تلفات انسانی زیادی به دنبال داشت.

در این جلسه حسن عابدی جعفری وزیر بازرگانی ایران اظهار کرد: اگرچه جنگ به تاریخ پیوسته است و ربع قرن از آن می‌گذرد اما نمی‌توان منکر شد که آثار جنگ در زندگی ما پررنگ است. این استاد دانشگاه گفت: بر حسب حوزه داخلی، معاونتی تحت عنوان تامین مایحتاج عمومی مردم طراحی شد و این معاونت وظیفه داشت تا کالای اساسی مردم را برآورد کند و چون امکانات ارزی کفاف نمی‌داد فهرستی از کالاهای اساسی زن و مرد مشخص شده بود مثلا ما مخیر بودیم که بین کره و پنیر یکی از آنها را وارد کنیم چون منابع ارزی اجازه نمی‌داد که هر دو تامین شود زیرا در جنگ تحمیلی کل درآمد ارزی کشور 6میلیارد تومان بود که نیمی از آن مستقیم برای تامین مخارج جنگ صرف می‌شد و بقیه برای تامین مایحتاج عمومی بود که برای آنها هم مشکلاتی وجود داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر