اقتصاد همسایه

۱۳۹۴/۰۵/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۱۹۸

آغاز مذاکرات گازی روسیه و ترکیه

نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد که به زودی مذاکرات این کشور با شرکت‌های مجری پروژه انتقال گاز روسیه به ترکیه آغاز خواهد شد. به گزارش حریت دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه طی سخنانی اعلام کرد، مذاکرات روسیه با شرکت‌های مجری فاز اول خط لوله انتقال گاز این کشور به ترکیه به زودی آغاز خواهد شد. مدودف تاکید کرد اجرای این خط لوله که جایگزین خط لوله منحل شده «سوث استریم» شده است به نفع دو کشور خواهد بود. این مقام روس از مذاکرات بین دولتی روسیه و ترکیه برای اجرای این خط لوله خبر داد و افزود به زودی گفت‌وگو با شرکت‌ها برای آغاز ساخت این خط لوله برگزار خواهد شد. نخست‌وزیر روسیه در این سخنان اعلام کرد که در کنار ترکیه کشورهایی نظیر لهستان، یونان، مقدونیه و صربستان تمایل خود را برای مشارکت در این طرح اعلام کرده‌اند. مدودف اعلام کرد: «نخستین قدم برای ساخت این خط لوله با تایید دولت ترکیه برای آغاز بررسی‌های مهندسی ساخت این خط لوله در روز 22ژوئن سال جاری برداشته شده است.» اجرای این خط لوله در روز 1 دسامبر سال گذشته و در سفر رییس‌جمهور روسیه به ترکیه در کنار لغو اجرای خط لوله سوث استریم به صورت رسمی اعلام شد. این خط لوله قرار است سالانه 63میلیارد متر مکعب گاز را از به ترکیه و از مرز یونان به اروپا منتقل کند که در مسیر خود نیازی به عبور از اوکراین نخواهد داشت. 15.75میلیارد متر مکعب از این ظرفیت توسط خود ترکیه دریافت خواهد شد.


ارزش لیر باز هم کاهش یافت

با وجود ناآرامی‌ها در ترکیه ارزش لیر به کمترین میزان از انتخابات پارلمانی این کشور در ۷ ژوئن گذشته رسید. ارزش لیر ترکیه با کاهش 3.6درصدی مواجه شد و کمترین میزان از 7 ژوئن گذشته (انتخابات پارلمانی ترکیه) را رقم زد. کاهش ارزش لیر ترکیه از چندین ماه گذشته با شروع ناآرامی‌ها در ترکیه آغاز شده است. کاهش اخیر ارزش لیر هم به دلیل حملات نظامی ترکیه به خاک سوریه و نیز درگیری پلیس در داخل این کشور است که سرمایه‌گذاران هرگونه سرمایه‌گذاری در این کشور را ناامن می‌دانند. کمترین ارزش لیر در 15مه ‌گذشته رقم خورد که 2.59 لیر در برابر یک دلار معامله شد. روند کاهشی لیر طی ماه‌های گذشته همچنان ادامه دارد.

به گزارش عرب‌نیوز، کاهش بی‌سابقه هفتگی لیر در برابر دلار با حمله نظامی این کشور به سوریه و نیز حملات پلیس در داخل کشور باعث نگرانی سرمایه‌گذاران درباره امنیت سرمایه‌گذاری در این کشور شد. قیمت هر لیر در برابر دلار بیش از 3.6درصد افت کرد و هر یک دلار معادل 2.75لیر معامله شد که بزرگ‌ترین کاهش از زمان انتخابات هفتم ژوئن است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر