رییس بعدی چه کسی خواهد بود؟

۱۳۹۴/۰۵/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۱۹۳

گروه جهان

قانون نانوشته انتخاب رییس صندوق بین‌المللی پول از میان کشورهای اروپا انتقادات نسبت به این سازمان را افزایش داده است.

از همین رو «دیوید لیپتون» معاون صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که رییس بعدی این سازمان احتمالا از میان کشورهای غیراروپایی انتخاب خواهد شد.

به گزارش رویترز، لیپتون در این باره گفت: «سنتی که براساس آن، صندوق بین‌المللی پول باید توسط یک اروپایی اداره شود زیر فشار و انتقاد شدید است و با توجه به اینکه نامزدهایی از سراسر جهان مطرح هستند، فکر می‌کنم احتمال غیراروپایی بودن جانشین خانم «کریستین لاگارد» بسیار خواهد بود.»

لیپتون در ادامه گفت: «هر روز افرادی برجسته و دارای صلاحیت از بیرون از اروپا و ایالات متحده مطرح می‌شوند و فکر می‌کنم این واقعیت که تمرکز فراوانی بر بحران‌های مالی جهان و نقش اروپا و امریکا در آن وجود دارد سبب شده است که این احساس به وجود آید که باید در مدیریت، تنوع و گستردگی ایجاد شود.» «لاگارد» که پس از رسوایی اخلاقی «دومینیک استراوس کان» در سال 2011 به ریاست صندوق بین‌المللی پول رسید، گفته است که شاید برای بار دوم نامزد این مقام شود. دوره 5 ساله «لاگارد» سال آینده به پایان خواهد رسید.

از زمان تاسیس سازمان‌های بین‌المللی پس از جنگ جهانی دوم به طور سنتی همواره یک امریکایی رییس بانک جهانی بوده و یک اروپایی ریاست صندوق بین‌المللی پول را برعهده داشته است. در ادامه مطلب اسامی روسای صندوق بین‌المللی پول از آغاز کار تا به امروز آمده است:

کامیل گوت: از کشور بل‍‍ژیک. او به عنوان نخستین رییس صندوق بین‌المللی پول از سال 1946 تا 1951 ریاست صندوق را بر عهده داشت.

ایوار روت: از کشور سوئد. تنها برای یک دوره یعنی از 1951 تا 1956ریاست صندوق را عهده‌دار شد.

پیر جاکوبسن: از کشور سوئد. مدرک اقتصادش را از دانشگاه سوئد گرفت و از سال 1956 تا 1963 که فوت کرد رییس صندوق بین‌المللی پول بود. او نخستین رییسی بود که برای دو دوره متوالی کاندیدا شد و رای آورد اما نتوانست به ریاستش تا پایان ادامه دهد.

پیر پل شوایتزر: از کشور فرانسه. چهارمین رییس صندوق بین‌المللی پول از 1963 تا 1973 ریاست 10 ساله‌یی بر صندوق داشت. تحصیلات او در دانشگاه‌های استراسبورگ و پاریس در رشته‌های حقوق و اقتصاد بود. او قبل از آنکه ریاست صندوق را بر عهده بگیرد، مشاور اقتصادی دولت فرانسه بود. او در دوره حساسی از بروز بحران‌های مختلف در اقتصاد جهان رییس صندوق شد. در زمان او تعداد اعضای این سازمان بین‌المللی از 91عضو به 125 عضو ارتقا پیدا کرد.

اچ. ژوهانس ویته‌فین: از کشور هلند. اقتصاددان، سیاستمدار کهنه‌کار و نویسنده بود. علاوه بر عهده‌دار شدن مسوولیت نمایندگی مجلس و وزارت اقتصاد در کشورش در سال‌های 1973 تا 1978 بر صندلی ریاست صندوق بین‌المللی پول نیز تکیه کرد. تز دکترای او در مورد موضوع «رابطه دستمزد بالا و قانون اشتغال» بود.

ژاک دلوروسیه: از کشور فرانسه. از 1978 تا 1987 ریاست کمیته راهبری وزارت خزانه‌داری فرانسه از سمت‌هایی بود که او قبل ریاست بر صندوق بین‌المللی پول بر عهده داشت. دلوروسیه پس از ریاست صندوق پس از فاش شدن رسوایی نخستین رییس آن سکان ریاست را بر عهده گرفت.

میشل کامدِسوس: از فرانسه. 1987 تا 2000. اقتصاددان فرانسوی که رکورد بیشترین ریاست بر صندوق بین‌المللی پول را در کارنامه‌اش ثبت کرده است. بحران مالی شرق آسیا مهم‌ترین اتفاق زمان ریاست او بود. با این حال نقش او به خاطر بی‌توجهی به شرایط شرق آسیا و پیچیدن نسخه کورکورانه‌یی که بر مکزیک وارد شده بود برای کشورهای منطقه موجب ایجاد آشوب در اندونزی و خطرناک شدن شرایط ریاست او شد.

هورست کوهلر: از کشور آلمان. از سال 2000 تا 2004 ریاست کوتاه‌ مدتی در صندوق بین‌المللی پول داشت. او یک اقتصاددان حرفه‌یی است. قبل از آنکه در سال 2004 به عنوان رییس‌جمهور آلمان انتخاب شود. زندگی حرفه‌یی‌اش در زمینه‌های سیاست، خدمات املاک و مدیریت اجرایی بانک‌ها خلاصه می‌شد. کوهلر همچنین از سال 1998 تا 2000 ریاست بانک باز‌سازی توسعه اروپایی را بر عهده داشت.

رودریگو دی‌راتو: از کشور اسپانیا. دوران ریاست کوتاه او از سال 2004 تا 2007 بود. نخستین رییس اسپانیایی صندوق بین‌المللی پول یک سیاستمدار دنیا دیده در اسپانیاست که از 1996 تا 2004 وزیر اقتصاد بود. او استعفایش را به خاطر دلایل شخصی از ریاست صندوق در جلسه سالانه اعلام کرد. در سال 2010 رییس بانک اسپانیا شد و در سال 2015 به جرم تقلب، پنهان کردن دارایی و پولشویی دستگیر شد.

دومنیک استراوس کان: از کشور فرانسه. اقتصاددان، حقوقدان و سیاستمدار و عضو حزب سوسیالیست فرانسه است، وی از ۱ نوامبر ۲۰۰۷ تا ۱۸ مه ۲۰۱۱ ریاست صندوق بین‌المللی پول را برعهده داشت. او ریاست صندوق را با حمایت شخصی نیکلا سارکوزی رییس‌جمهور وقت فرانسه به دست آورد. در سال 2008 هیات‌مدیره صندوق مسوول این شد تا اتهامات او را برای تجاوز به اقتصاددانی به نام ماریو بلجیر بررسی کند. این اقتصاددان ادعا کرد که استراوس کان با سوءاستفاده از مقام او این کار را انجام داده است. هیات مدیره صندوق بعدها اعلام کرد که «این عمل مایه تاسف و منعکس‌کننده خطای جدی مدیریت در استفاده از موقعیتش است.» این تحقیقات دامنه‌های بیشتری پیدا کرد تا جایی که او به خاطر آزار و اذیت متعدد، برگزاری میهمانی‌های غیرمجاز و سوءاستفاده از قدرت تحت پیگرد قانونی قرار گرفت. با وجود تمامی این موارد او تا آخر در سمت خود به عنوان رییس صندوق بین‌المللی پول باقی ماند. تا اینکه عاقبت در مه ‌سال ۲۰۱۱ به وقت نیویورک، دو مامور پلیس فرودگاه جان اف کندی استروس‌کان را بازداشت کردند. او به اتهام سوءاستفاده جنسی و تلاش برای تجاوز جنسی بازداشت شد. بررسی این پرونده همچنان در جریان است.

کریستین لاگارد: از کشور فرانسه. نخستین زنی که ریاست صندوق را از سال 2011 بر عهده گرفت پیش از تکیه بر صندلی ریاست سمت‌های مختلفی در دولت فرانسه داشت. وزیر امور اقتصادی، مالی و اشتغال بود. پیش از آن نیز تجربه کار در وزارت کشاورزی را داشت. او نخستین زنی بود که به عنوان وزیر دارایی در جلسه سالانه جی هشت شرکت کرد. در سال 2014 مهم‌ترین بحرانی که او در زمان ریاستش بر صندوق با آن دست به گریبان است، بحران مالی و بدهی یونان به این سازمان است که تاکنون مذاکراتش ادامه داشته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر