سند توسعه تعاونی باید به‌روز شود

۱۳۹۴/۰۵/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۱۸۷

حمید کلانتری معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه این نشست گفت: بخش تعاون به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور مورد تاکید مقام معظم رهبری است که مطابق فرمایش معظم‌له باید10 برابر وضعیت فعلی به بخش تعاون رسیدگی شود. اصل 44 قانون اساسی نیز به صورت ویژه فلسفه شکل‌گیری تعاونی‌ها را مورد توجه قرار داده است. براساس قانون اجرایی سیاست‌های کلی اصل 44 در بند 2 ماده 29 مشخص شده که 30درصد از واگذاری‌ها به تعاونی‌های فراگیر ملی که ترکیبی از سه دهک پایین جامعه هستند، اختصاص داده شود. سازمان جهانی تعاون که با 120 سال عمر جزو قدیمی‌ترین نهادهای بخش تعاون است شعار امسال خود را اینگونه انتخاب کرده است«تعاونی‌ها جهان بهتری می‌سازند» وی خبر داد: تاکنون 2میلیون‌و600هزار تعاونی در جهان وجود دارد که حدود یک‌میلیارد نفر عضو دارند که توانسته‌اند 12درصد اشتغال دنیا را تامین کنند. در نیوزلند 25درصد، فنلاند و فیلیپین 16درصد و سوییس و هلند 11درصد GDPرا به خود اختصاص داده‌اند.

کلانتری اعلام کرد: اقتصاد تعاونی در فرانسه 200میلیارد دلار و در امریکا، آلمان و ژاپن 150میلیارد دلار گردش دارد. در حوزه تعاونی‌های لبنی در انگلستان 90درصد و در فنلاند 96درصد و در دانمارک 94درصد را در اختیار دارند. تعاونی‌ها صنعت برق در امریکا 30درصد و در اروپا 50درصد از پوشش برق را برعهده دارند. 300 تعاونی برتر دنیا هزارو600میلیارد دلار سالانه گردش مالی دارند. جزییات حوزه فعالیت این 300 تعاونی برتر در کشور نشان می‌دهد که تعاونی‌های بانکداری با 430میلیارد دلار و تعاونی‌های بیمه با 282میلیارد دلار در رتبه‌های دوم و چهارم قرار دارند درحالی که در ایران این دو مقوله مورد توجه نیستند. بر اساس گزارش ICI که به معرفی 10 تعاونی برتر جهان می‌پردازد، تعاونی بانکداری در فرانسه با درآمد 103 میلیارد دلار رتبه اول را به خود اختصاص داده است. تعاونی‌ها در توسعه پایدار نقش مهمی بر عهده دارند. برای مثال در توسعه روستایی و کشاورزی، توسعه کارآفرینی و ایجاد شغل، محرومیت‌زدایی در مناطق محلی، کاهش فقرو تولید سرمایه اجتماعی نقش‌آفرینی می‌کنند. تعاون به عنوان یک مجموعه اقتصادی-اجتماعی در کنار بازدهی اقتصادی دارای نقش اجتماعی در توسعه شبکه‌های تعاونی است. در کشور حدود 100هزار تعاونی فعال وجود دارد. از این میان 51درصد به تعاونی‌های تولیدی با 6/1‌درصد عضو، 19‌درصد به تعاونی‌های توزیعی با جمعیت 3/8‌درصد و 30‌درصد به تعاونی‌های خدماتی با 75/0 عضو اختصاص دارد. وی در اربطه با سهم تعاونی‌ها در صنایع و معادن گفت: 6/17‌درصد از تولید شمش مس، 5/11‌درصد از ظرفیت تولیدات انواع پروفیل آهنی و فولادی، 8‌درصد از کل تولیدات معادن کشور، 6‌درصد از کل تولیدات پروفیل آلومینیوم، 8درصد از تولیدات معادن مصالح ساختمانی و 26‌درصد از تولیدات معادن کانی‌های غیرفلزی را تعاونی‌ها تامین می‌کنند. تعاونی‌ها در بخش کشاورزی نیز حضور فعالی داشته‌اند برای مثال 44‌درصد از ظرفیت تولید خوراک دام و طیور و 90‌درصد از امور صید و صیادی در استان‌های ساحلی و 65‌درصد از پرورش و تولید میگو را برعهده دارند. همچنین تعداد 460 شرکت تعاونی دانش‌بنیان با عضویت 3هزارو979 نفر به ثبت رسیده است که از میان 106 واحد به تایید معاونت علم و فناوری ریاست‌جمهوری افتاده است. در حوزه مسکن نیز تاکنون 2میلیون‌و800هزار واحد مسکونی تا پایان سال 1392 توسط این بخش به اعضا تحویل داده شده است. در حوزه مصرف و توزیع که شبکه گسترده‌یی هستند مسوولیت توزیع سبد کالا را برعهده داشته‌اند. در صنعت حمل و نقل نیز 70‌درصد حمل‌ونقل جاده‌یی مسافر، 90‌درصد جابه‌جایی بخش دریایی بنادر و جزایر جنوب کشور، 20‌درصد حمل‌ونقل درون شهری و 60‌درصد جابه‌جایی کالا و صادرات در حوزه خلیج فارس توسط تعاونی‌ها انجام می‌شود. در بخش‌های مختلف خدمات تاکنون 2هزارو100 شرکت تعاونی خدمات بهداشتی و در مانی، 14 بیمارستان بزرگ، هزارو900 شرکت تعاونی آموزشی و 2هزارو600 شرکت تعاونی خدمات فنی و مهندسی و مشاوره وجود دارد. بخش تعاون جهت ارتقا و تحول این بخش اقدام به تدوین و معرفی 7 راهبرد اساسی در این حوزه کرده است که هر کدام ازاین راهبردها دارای 7 زیر برنامه هستند.

بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل نیز نقش تعاونی‌ها را در حوزه امنیت غذایی، توسعه روستایی، عدالت اجتماعی و برابری را موثر می‌داند. کلانتری در پایان سخنانش درخواست‌های بخش تعاون از هیات دولت را اینگونه مطرح کرد: به‌روز‌رسانی سند توسعه تعاون براساس شرایط امروز، تخصیص سهم 30‌درصدی از واگذاری‌ها مطابق قانون اساسی، دولت بخش تعاون را به عنوان یک بخش اقتصادی موثر مورد توجه قرار دهد نه یک بخش حاشیه‌یی و مستحب، سرمایه‌گذاری مناسب دولت در حوزه اقتصاد مردمی و اعطای سهم 30‌درصدی تسهیلات بانک‌ها به تعاونی‌ها.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر