تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای تمام ایرانی‌ها

۱۳۹۴/۰۵/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۱۶۸

ایسنا

معاون بهداشت وزیر بهداشت ضمن تشریح سند پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر گفت: مطابق این سند تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای تمام افراد تا سال آینده جزو برنامه‌های اصلی وزارت‌ بهداشت است.

علی‌اکبر سیاری در رابطه با عادت به مصرف نمک در بین مردم گفت: مردم کشورمان روزانه 12گرم نمک مصرف می‌‌کنند. توصیه سازمان جهانی بهداشت روزانه حداکثر پنج گرم و برای افراد سالمند سه گرم در روز است. در ایران ما تنها از راه مصرف نان، پنج گرم نمک در روز مصرف می‌کنیم. سیاری ادامه داد: ما باید استاندارد تعریف کنیم و آموزش دهیم و نظارت بر برنامه‌‌هایمان داشته باشیم تا مردم به تدریج ذایقه‌شان عادت به مصرف مواد کم نمک کند.

وی در ادامه گفت: هر فردی باید در شبانه‌روز حداکثر 25گرم قند مصرف کند؛ درحالی که یک نوشابه صنعتی 25گرم قند دارد، باید میزان مصرف قند را پایین آوریم و به مردم آموزش‌های لازم را ارائه دهیم.

معاون بهداشت تصریح کرد: باید سیستمی را داشته باشیم که فشار خون مردم را چک کنیم خوشبختانه درحال حاضر در روستاها سیستم خوبی وجود دارد. در تغییر و تحولات اخیر 2100پزشک به سیستم اضافه کردیم.

وی توضیح داد: ما باید در شهرها سیستم شبکه‌های بهداشتی را درست کنیم. درحال‌ حاضر برای 15میلیون نفر که 10میلیون نفر آنها در حاشیه شهر و 5 میلیون نفر در شهرهای زیر 50 هزار نفر سکونت دارند، این سیستم درست شده و برای هر 3000 نفر یک کارشناس در نظر گرفته شده که تشکیل پرونده و ارزیابی افراد را انجام ‌دهد. در این میان مردم به سه گروه سالم، دارای ریسک فاکتور و افرادی که بیمار هستند، تقسیم‌بندی شده و افرادی که نیاز به درمان دارند به پزشک ارجاع داده می‌شوند.

سیاری گفت: ما تا سال آینده این سیستم را در تمام استان‌‌ها راه‌اندازی می‌کنیم و ساخت پرونده‌های الکترونیک برای تمام افراد جزو برنامه‌های اولیه است. همچنین سه قدم اساسی در حوزه پیشگیری و بهداشت باید برداشته شود؛ هر ساله مردم به میزان 10هزارمیلیارد تومان سیگار می‌کشند و 63هزار میلیارد نخ سیگار باعث ایجاد 63هزار مرگ در ایران است که قابل پیشگیری است و این مربوط به رفتار خود مردم است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر