عرصه خودرو بر چینی‌ها تنگ می‌شود

۱۳۹۴/۰۵/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۱۶۳

گروه خودرو سمانه عابدی

زمزمه‌های حضور سرمایه‌گذاران اروپایی عرصه را برای خودروسازان چینی تنگ کرده است. این خودروسازان که حدود 3 یا 4 سالی است که بازار خودروی ایران را قبضه کرده‌اند و بسیاری از قطعه‌سازان و خودروسازان ما را متضرر کردند اکنون دیگر این بازار را عرصه بلامنازعی برای تاخت‌وتاز خود نمی‌دانند و کار روی پلان بی ‌را برای بقا در بازار ایران با استراتژی جدید آغاز کرده‌اند. در این پلان، برخی خودروسازان چینی که با عرضه مدل‌های بی‌کیفیت و صرفا بر اساس تنوع محصول و آپشن‌های بی‌دوام از فضای بسته در بازار ایران در سایه تحریم‌ها سود می‌بردند، احتمالا طبق شنیده‌ها باروبنه برمی‌چینند و از ایران می‌روند، اما آنها که با عرضه‌های خودروهای کیفی‌تر توانسته‌اند نمره قبولی از مصرف‌کننده ایرانی بگیرند، می‌خواهند ضمن حفظ خودروهای پرطرف‌دار خود، نسبت به راه‌اندازی خطوط تولید برای محصولات قابل رقابت با خودروهای آینده بازار ایران یعنی تولیدات مشترک ایران با اروپایی‌ها، امریکایی‌ها، کره‌ای‌ها و ژاپنی‌ها اقدام کنند تا شاید بتوانند با ارائه محصول کیفی با قیمت پایین‌تر وارد راند بعدی این بازی شوند.


شرایط فروش آنچنانی

در حالی که خبر حضور خودروسازان بزرگ دنیا به ایران نوید کمرنگ شدن خودروسازان چشم‌بادامی البته از نوع چینی و نه کره‌یی و ژاپنی را می‌دهد، این خودروسازان با هوشیاری هر چه تمام‌تر محصولات خود را به‌صورت اقساطی و با بهره کم و حتی بدون بهره یا با تخفیف‌های میلیونی به فروش می‌رسانند. البته پس از اعلام بیاینه لوزان چشم‌بادامی‌ها با اعتماد به نفس تمام اعلام کردند که برنامه‌یی برای بازار خودرو پس از تحریم‌ها دارند در حالی که کارشناسان ایرانی اعتقادی به این مساله ندارند و معتقدند سهم چینی‌ها از بازار ایران در حال کاهش است. حدود 3سال پیش با افزایش دوبرابری نرخ دلار قیمت خودروهای وارداتی اروپایی 2برابر شد و خروج خودروسازان فرانسوی نیز ازجمله عوامل مهمی بود که به خودروسازان چینی کمک کرد تا بتوانند در بازار ایران خودنمایی کنند چرا‌که ضعف‌های خودروسازان داخلی در عرضه خودروهای با کیفیت و متنوع جای چینی‌ها به ظاهر شیک را بازتر کرد و با استقبال بسیاری از مشتریان خودرو مواجه شد که نه توان خرید خودروهای وارداتی گران‌قیمت را داشتند و نه علاقه‌یی به خرید خودروهای تکراری داخلی. اما در شرایط فعلی قرار است، تحریم‌های بین‌المللی برداشته و پای سرمایه‌گذاران خارجی به ایران باز شود.


داخلی‌سازی 40درصدی تولیدات مشترک

به گفته عضو شورای سیاست‌گذاری خودرو براساس تصمیم‌گیری وزیر صنعت و معدن و تجارت ایرانی‌ها در همکاری با سرمایه‌گذاران خارجی باید حدود 40 درصد خودروها را داخلی‌سازی کنند و همچنین باید 30درصد بازار صادراتی را داشته باشند. این مهم بیش از هر چیز برای حضور اروپایی‌ها پیش‌بینی شده است تا فناوری‌های این شرکت‌ها علاوه بر سرمایه آنها وارد کشور شود. همه اینها نویدبخش آن است که بازار خودروهای بی‌کیفیت چینی رو به پایان است.


اذعان چینی‌ها به کاهش سهم از بازار

در همین راستا مدیر شرکت خودروسازی چری چین از کاهش سهم بازار این شرکت در ایران خبر داده است. جانگ گویی بینگ در این زمینه اظهار کرده که هرچند در سال گذشته شاهد استقبال خوب از محصولات تولیدی خود در ایران بودیم اما امسال به دلیل روند تاثیرگذاری مذاکرات هسته‌یی، شاهد کاهش تمایل ایرانیان به این محصولات هستیم. البته پیش از این نیز برخی کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند که با ورود خودروسازان اروپایی به بازار خودروی ایران، برخی از خودروسازان چینی که محصولات بی‌کیفیت تولید می‌کنند از این بازار حذف خواهند شد و اگرخودروسازان اروپایی بتوانند محصولاتی با قیمت پایین و اقتصادی در ایران تولید کنند، عرصه بر خودروسازان چینی باقیمانده نیز تنگ خواهد شد و آنان را مجبور به ارتقای کیفی و ارائه قیمت رقابتی‌تر خواهد کرد.


تنوع قیمت دلیل رونق خودروهای چینی

یکی از کارشناسان صنعت خودرو در گفت‌وگو با «تعادل» در خصوص بازار خودروهای چینی پس از حضور خودروسازان معتبر جهانی گفت: بنا بر شرایط خاص، خودروهای چینی در ایران حضور داشتند. امرالله امینی با اشاره به سابقه طولانی حضور خودروسازان اروپایی در ایران گفت: تنها امتیاز چینی‌ها برای به دست آوردن بازار ایران مولفه قیمت بود که به دلیل تنوع محصول و همچنین پایین بودن قیمت برای مصرف‌کننده که توان خرید خودروهای گران‌قیمت را ندارد و از خودروهای داخلی خسته شده، مناسب بوده است. این کارشناس صنعت خودرو گفت: شرایط زمانی برای چینی‌ها سخت می‌شود که خودروسازان داخلی کارآیی تولید خود را افزایش دهند و بتوانند قیمت‌ها را پایین نگه دارند و زیاده‌خواهی نکنند و دنبال حاشیه سود بالا نباشند تا بتوانند بازار را به دست آوردند. وی همچنین این موضوع را یادآور شد که باید شرایط فعلی تغییر کند تا بخش اشغال‌شده بازار را از چینی‌ها پس بگیریم چون براساس شرایط موجود مصرف‌کنندگان به این خودروها گرایش یافتند. امینی در پایان با بیان اینکه مصرف‌کننده ایرانی مجبور بود که خودروهای چینی را انتخاب کند، گفت: به دلیل بالا بودن تعرفه واردات و انحصار در بازار خودروهای داخلی برای داشتن خودروی متنوع به سراغ چینی‌ها رفتند.


برنامه چینی‌ها برای آینده چیست؟

بنا بر بررسی ما، بیشتر خودروسازان چینی برنامه‌یی برای رفتن ندارند و حتی به فکر احداث شهرک‌های خودروسازی و قطعه‌سازی در ایران افتاده‌اند. بنابر تفاهمنامه‌یی که سازمان صنعت، معدن وتجارت استان البرز با هیات سرمایه‌گذار چینی امضا کرده است، چینی‌ها قصد دارند در اطراف کرج، شهرک خودروسازی و قطعه‌سازی بسازنند تا خودروسازان داخلی بیش از هر زمان دیگری نفس این چشم بادامی‌ها را پشت سر خود احساس کنند. با توجه به منابع مالی فراوان و قدرت نفوذ بالایی که چینی‌ها دارند، ساخت شهرک‌های خودروسازی و قطعه‌سازی در ایران می‌تواند زنگ خطری باشد برای خودروسازان داخلی، چه آنکه شرکت‌های چینی همین حالا نیز جای خود را در بازار خودرو کشور باز کرده‌اند. در حال حاضر بخش خصوصی صنعت خودرو ایران را چینی‌ها تقریبا به محاصره کامل خود درآورده‌اند و طبعا اگر شهرک‌سازی آنها نیز کلید بخورد، خودروسازان داخلی باید بیش از هر زمان دیگری خود را آماده رقابت با چشم بادامی‌ها کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر