فرش فروشان تهران فروشنده لباس زنانه ترک شده‌اند

۱۳۹۳/۰۶/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۱۶

مجتبی عراقچی رییس اتحادیه فرش‌فروشان تهران و حمید کارگر سرپرست مرکز ملی فرش ایران، در نشست چالش‌های فرش دستباف ایران با تاکید بر اینکه تورم عامل اصلی وضعیت فعلی فرش است، بر این عقیده هستند فرش دستباف ایرانی بزرگ‌ترین مجموعه اشتغال را در دل خود دارد و تنها با تبلیغ مناسب و تاثیر‌گذار می‌توان از وضعیت فعلی فرش البته به اعتقاد کارگر فرش ایرانی بازارهای خود را از دست نداده و تنها سهم حضور آن در بازارهای هدف کم شده، است.

به گزارش تسنیم کارگر با اشاره به اینکه حدود 67درصد تولید فرش دستباف صادر می‌شود، بیان کرد: در سال‌های اخیر به‌دلایل متعدد روند عرضه و تقاضا فرش ایرانی دچار تغییراتی شد، که تحریم امریکا در چهار سال اخیر برای ورود فرش ایرانی از مبدا ایران که 25درصد بازار صادراتی فرش ایران را تشکیل می‌داد، انقلاب‌ در کشورهای عربی، رکود اقتصادی اروپا، اشباع بخشی از بازار هدف، افزایش هزینه حمل‌و‌نقل، بیمه و مشکلات نقل‌و‌انتقال پول از این دست عوامل تاثیرگذار بوده است.

وی ادامه داد: قیمت‌ تمام شده فرش نیز در پی برخی از عوامل افزایش یافت که در مقایسه با دستباف‌های دیگر کشورها گران‌تر است و افزایش قیمت حامل‌های انرژی حتی بر میزان سرکشی ناظران کیفیت و چگونگی بافت فرش تاثیر‌گذار بود در این حال نباید تاثیر تغییر سلیقه، تغییر سبک زندگی در بازارهای هدف و ورود کفپوش‌های جایگزین را بر وضعیت فرش ایرانی فراموش کرد.

سرپرست مرکز ملی فرش تاکید کرد: تورم مهم‌ترین عامل ایجاد وضعیت فعلی فرش دستباف ایران در بازار داخلی و خارجی است و فرش دستباف ایرانی کالایی لوکس شناخته می‌شود که در سبد خانوار ضرورتی ندارد.

رییس اتحادیه فرش دستباف تهران نیز تاکید کرد: صادرات در راستای مستعمل شدن فرش خانه‌دار‌ها ایجاد شد که هر کدام از آنها سفیری از ایران بودند، بازار داخلی رابطه تنگاتنگی با بازارهای صادراتی دارد که اگر خانواده ایرانی فرش دستباف خرید کند و بعد از مدتی به‌فکر تعویض آن باشد بازار داخلی و صادراتی رونق خواهد گرفت.

او با بیان اینکه فرش کهنه دستباف در گذشته به‌دلیل وجود زمینه صادرات آن، گران‌تر از فرش نو بود اما در حال حاضر این موضوع تغییر کرده است، تاکید کرد: ایران می‌تواند هرگونه نیاز دنیا در رابطه با فرش دستباف را تامین کند اما به‌دلیل گرانی فرش ایرانی، نیاز از طریق محصولات مشابه تامین می‌شود. عراقچی ادامه داد: هر ساله به‌حق، حقوق کارگر 20درصد افزایش می‌یابد که دستمزد بافنده از این قاعده مستثنا نیست، 80درصد هزینه تولید فرش، دستمزد بافنده و 20درصد آن هزینه تامین مواد اولیه تولید فرش دستباف ایرانی است که افزایش قیمت فرش به‌طور سالانه بنابر تاثیرپذیری از عوامل داخلی در بازارهای صادراتی قابل قبول نیست. با این وجود بافندگی که اکثرا به‌عنوان شغل دوم انتخاب می‌شود درآمد روزانه تا 10هزار تومان را برای افراد دارد. وی جایزه صادراتی را «جبران خسارت صادرات فرش» دانست و یادآور شد: اغلب صادر‌کنندگان میزان جایزه صادراتی را بر قیمت تمام شده کالا محاسبه کرده‌اند که در چند وقت گذشته این میزان از سوی دولت ارایه نشده است، در کنار آن جای شکر دارد که بافندگی شغل دوم یا چندم به‌حساب می‌آید و اغلب خانم‌های خانه‌دار به‌دستمزد بسیار کم راضی هستند. رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تهران با بیان اینکه به‌فرش بها داده نمی‌شود، تاکید کرد: فرش دستباف اشتغالزایی خوبی دارد و در حال حاضر اگر فردی خواهان ایجاد کارخانه‌یی با اشتغال پنج‌هزار نفر باشد دولت حمایت‌های بسیاری از آن صورت می‌دهد اما کارخانه‌یی با دومیلیون کارگر که هیچ باری برای دولت ندارد در حال تعطیلی است.

وی با اشاره به اینکه در برنامه‌های تلویزیونی به‌جای فرش دستباف از فرش ماشینی و موکت استفاده می‌شود، بیان کرد: در زمان وزارت وزیر بازرگانی سابق در برنامه‌یی تلویزیونی زیر پای وزیر از فرش گرد قاچاق چینی استفاده شده بود که در گفت‌وگو با رییس سازمان صدا و سیما تقصیر به‌گردن وزیر به‌دلیل عدم تشخیص آن افتاد.

عراقچی از آمادگی اتحادیه در راستای ارایه فرش برای مصرف در برنامه‌های صداو سیما به‌صورت قرضی خبر داد و گفت: تعدادی کارخانه پول‌دار اما محدود به‌شدت کالای خود را تبلیغ می‌کنند که در این تبلیغات به‌گونه‌یی از فرش دستباف همچون «فرش دستباف گونه و ‌دار» استفاده می‌شود.

وی بحث را به‌سمت مالیات هدایت و تاکید کرد: تولیدکننده و صادرکننده فرش معاف از مالیات هستند و این در حالی است که واسطه این دو گروه باید مالیات‌های سنگین که در سال‌ جاری بدون شکوفایی اقتصادی پنج تا 10برابر سال گذشته شده مالیات پرداخت کنند. وی تصریح کرد: اغلب فرش فروشی‌ها مغازه‌های خود را به‌دلیل مالیات بسته یا به‌فروش رسانده‌اند، در حال حاضر بازار عباس‌آباد که عمده فرش فروشان بازار تهران را در خود جای داده بود مغازه‌های خود را به‌عرضه‌کنندگان لباس زنانه تحویل داده‌اند که این فعالیت برای کارگران چینی، تایلندی و ترک ایجاد شغل کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر