چالش‌های فنی صنایع پلاستیک، نتیجه فقر اطلاعاتی

۱۳۹۴/۰۵/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۱۵۲

اینپیا

سعید صبوری رییس کمیسیون فنی انجمن ملی صنایع پلاستیک پلیمر ایران در بیست‌وسومین جلسه کمیسیون فنی انجمن ملی پلاستیک گفت: بسیاری از اعضای انجمن ما با مشکلات فنی مواجه هستند و این به دلیل فقر اطلاعاتی در صنایع است. بیست‌وسومین جلسه کمیسیون فنی انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران بعدازظهر شنبه سوم مردادماه در محل انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر ایران برگزار شد. در این جلسه علاوه بر سعید صبوری، رییس کمیسیون فنی و عضو هیات‌مدیره انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر ایران، سایر اعضای جلسه ازجمله کیوان ارجمند حسابی، مدیرعامل شرکت کران ابر بسپار، برزویه ظهیری، مدیرعامل شرکت پایون پلیمر، هنریک اصلانیان، مدیرعامل شرکت الکتروهیدرولیکان، هایده سلیمانی، کارشناس شرکت یزد پلیکا، علیرضا ترک، مدیرعامل شرکت پایدار پلیمر، داوود خادمی، مدیرعامل شرکت آریانام، احمد ابرقوئی، مدیرعامل شرکت ارم بسپار و محسن معصومی، از کمیته TC138 حضور داشتند.


نقش‌آفرینی کمیسیون فنی

در رفع فقر تکنولوژی

صبوری در ابتدای این جلسه که نخستین جلسه پس از ریاست وی بر کمیسیون فنی بود، گفت: کمیسیونی مانند این کمیسیون پیش از این نیز در انجمن همگن تشکیل شده بود، اما تصمیم گرفتیم که برای حل بیشتر مشکلات صنعتگران این حوزه، کمیسیون فنی با حضور متخصصان این حوزه، در انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر ایران نیز تشکیل شود. درهمین راستا از متخصصان صنایع پلاستیک در هر زمینه درخواست کمک و همکاری کردیم تا با جمع‌بندی نظرات به بهترین راه‌حل‌ دست یابیم. وی بااشاره به برنامه، وظایف و اهداف کمیسیون فنی ادامه داد: بسیاری از اعضای انجمن ما با مشکلات فنی مواجه هستند و این به دلیل فقر اطلاعاتی درصنایع است؛ با برپایی چنین کمیسیون‌هایی و نیز تولید محتوا در قالب مقاله، یادداشت و بولتن خبری ازسوی اعضای کمیسیون، می‌توان تا حد زیادی مشکلات عمده این صنف ازجمله فقر دانش فنی و فقر تکنولوژی را با آموزش به اعضای انجمن برطرف کرد. رییس کمیسیون فنی درباره ضرورت ایجاد انگیزه در کارگاه‌های کوچک و متوسط نیز تصریح کرد: ما با انتشار و ارسال فراخوان و بیانیه، از همه اعضای انجمن دعوت می‌کنیم تا با بیان مشکلات، انتقادات و پیشنهادات خود به حل مشکلات خود و همکارانشان کمکم کنند که همین امر به تنهایی باعث ایجاد انگیزه در میان کارگاه‌های کوچک و متوسط می‌شود.


لزوم ارتباط با انجمن‌های بین‌المللی

ظهیری در ادامه این جلسه گفت: به عقیده من در مبحثی مانند استاندارد‌سازی، هر انجمن باید به صورت تخصصی به بررسی آن بپردازد؛ چراکه علاوه بر مشکلات تخصصی، روندی وقت‌گیر است. در کنار این مساله، بحث نیازسنجی مطرح می‌شود. نیازسنجی در انجمن‌های قبلی نیز به نوعی نقطه ضعف به شمار می‌آمد. ما باید با نیازسنجی از اعضا و مخاطبان، خواسته‌ها و نیازهای آنان را شناخته و برای رفع آنها تلاش کنیم. این نیازسنجی را می‌توان به صورت حضوری یا حتی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی انجام داد و بازخورد آن را بررسی کرد. اصلانیان، از دیگر اعضای حاضر در این جلسه اظهار کرد: نگاه ما در کمیسیون فنی انجمن ملی، باید نگاهی از بالا به پایین باشد. همان‌طور که همگی می‌دانیم بسیاری از کارها سال‌ها پیش انجام شده؛ به همین دلیل بهتر می‌دانم که پیش از ورود به برنامه کاری، ارتباط این انجمن و کمیسیون فنی آن با سایر کمیسیون و انجمن‌های مرتبط مشخص شود. وی افزود: علاوه بر این، ما می‌توانیم به صورت فراملی عمل کنیم و ارتباط خود را با انجمن‌های ملی صنایع پلاستیک و پلیمر کشورهای دنیا افزایش دهیم و همزمان از تجربیات و نحوه عملکرد آنان نیز بهره برد.


فعالان صنعت پلاستیک الفبای استاندارد را نمی‌دانند

خادمی نیز درباره مشکلات صنعت در ایران گفت: بیشترین مشکل ما در صنعت، نبود نگاه استراتژیک و ارزیابی دقیق است. متاسفانه ما تیم حرفه‌یی نداریم و برنامه‌های تدوین شده در این حوزه، برنامه‌هایی سطحی به نظر می‌رسد. صنعت پلاستیک نیز از ناهمگونی در بخش‌های مختلف خود رنج می‌برد؛ متاسفانه در برخی از حوزه‌های این صنعت آنقدر ضعیف عمل شده که فعالان آن حتی با الفبای استاندارد مربوط به آن نیز آشنا نیستند. وی در پایان این نشست اظهار کرد: این انجمن ملی و انجمن‌هایی از این دست، می‌توانند با تاثیر بر حال و احوال مملکت به آن سروسامان بخشند؛ اما لازمه این امر، تعیین معیارها و اهداف مدیریتی در این بخش است. بیست‌وسومین جلسه کمیسیون فنی انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران بعدازظهر شنبه سوم مردادماه در محل انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر ایران برگزار شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر