خط و نشان داعش برای ترکیه

۱۳۹۴/۰۵/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۱۰۹

توافق آنکارا و واشنگتن برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه

گروه جهان

دفتر نخست‌وزیری ترکیه با صدور بیانیه‌یی تایید کرد جنگنده‌های این کشور مواضع حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) در شمال عراق را بمباران کرده‌اند. پیشتر گفته شده بود، جنگنده‌های ترکیه به هفت محل استقرار پ‌ک‌ک در شمال عراق حمله کرده‌اند. برخی رسانه‌ها نیز از توافق واشنگتن ـ آنکارا برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز بخشی از سوریه خبر داده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری رأی‌الیوم پس از اینکه مقام‌های ترکیه از وارد شدن به ائتلاف ضدداعش خبر داده و جنگنده‌های این کشور به برخی مواضع داعش در سوریه حمله کردند، طرفداران داعش واکنش نشان داده و با تهدید این کشور گفتند: ترکیه با حمله به ما با دست خود قبر خود را کند.

گفته شده طرفداران داعش تهدید کرده‌اند که به این حملات پاسخ داده و بخش اقتصاد ترکیه را هدف قرار می‌دهند. هیفا یکی از طرفداران داعش نوشته است: اقتصاد ترکیه بر صنعت گردشگری استوار است و ورود به جنگ و خشونت به معنای رویگردانی گردشگران از ترکیه و در نتیجه فروپاشی اقتصاد ترکیه خواهد شد. یکی دیگر از طرفداران داعش به نام قرینه‌الکلاش نیز نوشت: گرگ‌های تنها، در ترکیه در انتظار ابوبکرالبغدادی (سرکرده گروهک تروریستی داعش) هستند. یکی از خبرنگاران داعشی نیز نوشت: ترکیه با کسانی بازی می‌کند که آنها با کسی شوخی ندارند. یکی دیگر از طرفداران داعش نیز نوشته است: ما درحال حاضر با 60 کشور می‌جنگیم، اگر بشود 61 کشور چه مشکلی پیش می‌آید؟ به گزارش خبرگزاری رویترز، زاگرس هیوا، سخنگوی گروه پ‌ک‌ک در عراق، گفته حملات ارتش ترکیه به‌ معنای پایان آتش‌بس میان طرفین است. این نخستین عملیات نظامی ارتش ترکیه علیه مواضع پ‌ک‌ک در 2سال اخیر به شمار می‌رود و این اقدام می‌تواند بر آتش‌بس شکننده‌یی که در حال حاضر به طور رسمی برقرار است، تاثیر بگذارد. روزنامه حریت با اشاره به ‌صدور اجازه استفاده از پایگاه اینجرلیک توسط امریکا نوشته، برای واشنگتن و متحدان آن در ائتلاف ضدداعش دریافت مجوز استفاده از اینجرلیک ترکیه موفقیت بزرگی به شمار می‌رود. زیرا پایگاه هوایی اینجریک، واقع در نزدیکی شهر آدانا، فاصله چندانی با منطقه عملیات ائتلاف ضدداعش در سوریه و عراق ندارد. ۲۰سال پیش این پایگاه مورد استفاده نیروی هوایی ارتش امریکا در عملیات عراق بود. به نوشته رسانه‌های ترکیه، اجازه استفاده ارتش امریکا از اینجریک بدون امتیاز متقابل نبوده است. ترکیه در برابر دادن این مجوز، موافقت دولت امریکا با ایجاد «منطقه امن و پرواز ممنوع» در منطقه شمال حلب را به دست آورده است. به نوشته حریت، این منطقه امن حدود ۹۰کیلومتر طول و بین ۴۰ تا ۵۰کیلومتر عمق خواهد داشت. بنابر این گزارش این منطقه امن، محدوده میان شهر مرزی «جرابلس» واقع در کنار فرات در شمال شرق سوریه تا شهر کوچک «مارع» در شمال حلب در بر خواهد گرفت.


تدارک حمله زمینی به داعش در سوریه

احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه، در یک نشست خبری اعلام کرده تدارک دور سوم حمله هوایی و زمینی به مواضع حکومت اسلامی در سوریه و پ‎ک‌ک در عراق در جریان است. او همچنین از بازداشت دست‌کم ۵۹۰فرد مظنون به همکاری با حکومت اسلامی و حزب کارگران کردستان در سراسر ترکیه خبر داده است. به گزارش رسانه‌ها، هواپیماهای ترکیه به مناطق کوهستانی قندیل نیز حمله کرده‌اند که کادر رهبری پ‌ک‌ک در این منطقه مستقر است. سخنگوی این گروه گفته است این حملات، تلفاتی بر جای نگذاشته است. دولت ترکیه، حزب کارگران کردستان را یک گروه تروریستی می‌داند. دفتر نخست‌وزیری ترکیه گفته هواپیماهای این کشور، انبار تسلیحاتی و پناهگاه‌های این گروه در کوهستان‌های شمال عراق را هدف قرار داده‌اند. ترکیه همزمان به مواضع گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) در خاک سوریه حمله کرده است. ارتش ترکیه همچنین مواضع پ‌ک‌ک و گروه دولت اسلامی را گلوله‌باران کرده است.

اکنون وزارت خارجه ترکیه با انتشار اطلاعیه‌یی از توافق با امریکا برای استفاده از پایگاه‌های موجود در این کشور برای مقابله با داعش خبر داده است. در این اطلاعیه آمده است: «ترکیه در مقابله با داعش همه پایگاه‌های هوایی خود را در اختیار ائتلاف ضدداعش قرار می‌دهد و از این پس کشورهای عضو این ائتلاف می‌توانند از این پایگاه‌ها در عملیات ضدداعش شرکت کنند و در صورت لزوم جنگنده‌های نیروی هوایی ترکیه نیز در این عملیات شرکت می‌کنند.» وزارت خارجه ترکیه تصریح کرده رفع تهدیدهای داعش علیه مرزهای این کشور و امنیت ترکیه، مدتی است، بُعد مهمی از تمرین‌های حرکت مشترک امریکا و ترکیه را تشکیل می‌دهد. ترکیه به عنوان عضوی از ائتلاف بین‌المللی علیه داعش در عراق و سوریه که 10ماه است، فعال است، با امکانات و استعدادهای ملی خود، کمک‌های لازم را داشته است. ترکیه و امریکا تصمیم گرفته‌اند همکاری‌های موجود را تعمیق بخشند. در این چارچوب هیات دولت به امریکا و در صورت صلاحدید سایر اعضای ائتلاف علیه داعش اجازه خواهد داد در عملیات علیه این گروه تروریستی، از پایگاه‌های ترکیه استفاده کنند. نیروی هوایی ترکیه نیز در این عملیات مشارکت خواهد کرد. ترکیه تاکنون صرفا به حمایت محدود لجستیکی از ائتلاف بین‌المللی بدون مشارکت مستقیم در عملیات رزمی علیه داعش، اکتفا می‌کرد.


سیاست ترکیه در مقابل کردها تغییر نکرده

روزنامه اتریشی «نویه تسوریشر» نوشته منطقه امن مورد نظر همان محدوده‌یی است که آنکارا پیش از این در نظر داشت. ماه ژوئن ارتش ترکیه با تمرکز نیرو در مرزهای خود در امتداد منطقه مورد نظر، به ورود نظامی به داخل خاک سوریه تهدید کرد. این تهدید ارتش ترکیه در عین ‌حال متوجه نیروهای موسوم به «واحدهای دفاع خلقی» متعلق به کردهای سوریه نیز بود که در مبارزه علیه داعش از پشتیبانی امریکا برخوردارند. این گزارش می‌گوید با این‌ حال ایجاد منطقه امن در شمال سوریه به معنای تغییر سیاست ترکیه در مقابل کردها نیست و هنوز نشانی در این باره دیده نمی‌شود. پلیس ترکیه در نخستین ساعات روز جمعه در یک عملیات گسترده در استانبول و چندین شهر دیگر، ۲۹۷نفر را بازداشت کرد. در این عملیات بیش از ۱۰۰۰ پلیس مشارکت داشتند و به وسیله هلی‌کوپترهای نظامی پشتیبانی می‌شدند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر