بازار

۱۳۹۴/۰۵/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۱۰۵

حضور رییس نظام پزشکی جهت پیگیری قتل اردبیل

ایسنا رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور در پی قتل دکتر اصغر پیرزاده جهت بررسی موضوع وارد اردبیل شد. دکتر علیرضا زالی در بدو ورود خود به اردبیل، با تسلیت به جامعه پزشکی استان اردبیل و کشور افزود: قتل فجیع پزشک عالی‌قدر و تنها متخصص سرطان‌شناس استان اردبیل در بخش‌های مختلف اجتماعی درحال بررسی است و جنبه‌های تحلیلی این موضوع هم باید مورد توجه و واکاوی قرار گیرد. وی خواستار استمرار جدی و پیگیری ابعاد مختلف قتل این پزشک شد و تاکید کرد: این موضوع به خاطر حساسیت آن مورد توجه جامعه پزشکی کشور و خصوصا مردم استان اردبیل است. مرحوم دکتر اصغر پیرزاده، فوق تخصص خون و انکولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه اردبیل ظهر پنج‌شنبه به دلایل نامعلوم به دست یک نوجوان به قتل رسید.


واردات ۴۰ میلیارد تومانی دارو توسط هلال‌احمر

مهر مدنی مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر در ادامه به حجم واردات دارویی جمعیت هلال‌احمر اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۴۰میلیارد تومان واردات دارو داشتیم که شامل داروهای خاص، تک نسخه‌یی و...، بوده است.

وی همچنین از واردات ۱۰ تا ۱۵میلیارد تومانی مواد اولیه دارویی برای ساخت دارو خبر داد و افزود: شرکت داروسازی سها هلال درحال حاضر ۷۵ تا ۸۰قلم انواع داروهای آنتی‌بیوتیک، ضددردها و... را تولید و روانه بازار دارویی کشور می‌کند. مدنی در ادامه به تولید انواع تجهیزات و اقلام پزشکی مورد نیاز درکشور اشاره کرد و گفت: تولید انواع سرنگ‌ها، آنژیوکت، سوزن‌های مختلف، ماسک‌های نانو، پودر بی‌کربنات برای بیماران دیالیزی و...، ازجمله تجهیزات پزشکی هستند که هلال‌احمر تولید می‌کند.


منع استفاده از محصولات تراریخته در آرژانتین

فارس قاضی فدرال آرژانتین به جلوگیری از توزیع محصولات کشاورزی دستکاری شده ژنتیکی (تراریخته) و نیز آفت‌کش‌های مرتبط با آن حکم داد، قرار است مجلس این کشور آن را قانون کند. به نقل از جی‌ام واچ، قاضی فدرال آرژانتین به جلوگیری از توزیع محصولات کشاورزی تراریخته و نیز آفت‌کش‌های مرتبط با آن حکم داد. براساس این دادخواهی از دولت آرژانتین خواسته می‌شود که موقتا توزیع محصولات اصلاح شده به روش دستکاری ژنتیکی را ممنوع کند در این حکم از دانه سویا به‌عنوان مثال ذکر شده است که کشت این نوع بذور قوانین بذر جهانی را نقض می‌کند. همچنین خواسته می‌شود از برچسب زدن به محصولات اصلاح شده به روش دستکاری ژنتیکی جلوگیری شود. در آن به ممنوعیت استفاده از آفت‌کش‌هایی که قبلا سلامتی آنها برای محیط‌زیست، اکوسیستم، تنوع محیط‌زیست، سلامتی موجودات زنده و مردم آرژانتین به اثبات نرسیده و به پایداری تولید لطمه می‌زند، تاکید شده است. در این دادخواهی اعلام می‌شود که محصولات تراریخته منجر به تک‌کشتی در بخش کشاورزی شده و به‌دنبال آن کشت مستقیم و اشتغال نیروی کارگری روستایی کاهش می‌یابد و همچنین تمرکز اقتصادی تنها در دست تعداد محدودی تولیدکننده خواهد بود که می‌تواند تاثیر بسیار بدی برای سلامتی جمعیت روستایی و محیط بگذارد. این دادخواهی تاکید می‌کند که به بخش بازرگانی محصولات تراریخته نباید درکشور اجازه داده شود.


پیش‌بینی رشد صید ماهی در سال جاری

ایرنا معاون صید بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران، رشد برداشت ماهیان در سال‌جاری را 5درصد پیش‌بینی کرد و گفت: امسال برداشت ماهی در برخی گروه‌های آبزیان همچون سرسیاهان ریز و فانونس ماهیان توسعه می‌یابد.

علی‌اصغر مجاهدی روز شنبه افزود: سال گذشته در مجموع 946هزار تن ماهی از طریق صید و آبزی‌پروری برداشت شد که 575هزار تن (معادل 61درصد) از طریق صید و 371هزار تن (معادل 39درصد) از طریق آبزی‌پروری تامین شده که 12درصد رشد را نسبت به سال ماقبل خود نشان می‌دهد. به گفته وی، از این میزان 40هزار تن مربوط به دریای خزر، 791هزار تن مربوط به خلیج‌فارس و دریای عمان و 115هزار تن به آبهای بین‌المللی و فراساحلی می‌شود. وی اظهار داشت: طبق ارزیابی‌های 10ساله برداشت ماهیان از آبهای آزاد و بین‌المللی حدود 4درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: طبق سیاست‌گذاری سازمان شیلات ایران برای حفظ ذخایر دریایی تلاش داریم بهره‌برداری از ذخایر دریایی را ثابت نگه داریم. درهمین راستا برنامه توسعه برداشت برخی گروه‌های آبزیان ازجمله سرسیاهان ریز و فانوس ماهیان را در دستور کار داریم تا در آینده با مشکلی مواجه نشویم. معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران با بیان اینکه برنامه توسعه برداشت ماهی از گروه فانوس ماهیان را در دستور کار داریم، تصریح کرد: طبق برآوردها بیش از یک‌میلیون تن ذخایر فانوس ماهیان است که ذخایر مشترک بین ایران و عمان به شمار می‌رود و خوشبختانه کشور ما نسبت به کشور همسایه از موقعیت بهتری در فعالیت‌های تحقیقاتی و آزمایشی و برداشت برخوردار است به‌طوری که 20 فروند شناور صیادی در این عرصه به ناوگان ما اضافه شده است.

مجاهدی توسعه صید برای گروه سرسیان ریز ازجمله ساردین ماهیان و اتوماهیان را از دیگر برنامه‌های این سازمان برشمرد و افزود: این گروه از ماهیان رشد قابل توجهی دارند به نحوی که سال گذشته حدود 65هزار تن از این ماهیان برداشت شد، درحالی که می‌توانیم سالانه 100هزار تن از این نوع ماهیان را برداشت کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر