نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و زیمبابوه همراه با نمایشگاه اختصاصی بخش تعاون

۱۳۹۴/۰۵/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۰۸۹

ایرنا|

محمدتقی حسینی قائم‌مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بین‌الملل گفت: کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و زیمبابوه هر دو سال یک‌بار تشکیل جلسه می‌دهد که اجلاس هفتم آن در تهران برگزار شد و قرار است هشتمین نشست کمیسیون این هفته در زیمبابوه به ریاست علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزیر امور خارجه زیمبابوه در حراره تشکیل شود. وی بااشاره به همکاری‌های رو به گسترش جمهوری اسلامی ایران با زیمبابوه، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به گسترش همکاری با کشورهای در حال توسعه اهمیت قائل است. وی افزود: نگاه ایران به کشورهای آفریقایی مبتنی بر احترام و برای توسعه عادلانه است. اگرچه آفریقا قربانی مناسبات ناعادلانه جهانی بوده است و هنوز از رابطه استعماری که کشورهای غربی با ساکنان این قاره داشته‌اند، رنج می‌برد، اما دارای ظرفیت‌های اقتصادی زیادی است که در آینده نزدیک جایگاه قابل‌توجهی به کشورهای این قاره خواهد داد. قائم‌مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بین‌الملل توجه روزافزون کشورها به‌ویژه کشورهای با اقتصاد نوظهور همچون چین و هند به قاره آفریقا را نشان از اهمیت این قاره در مبادلات آینده جهانی دانست.

وی افزود: چین تراز تجاری خود با آفریقا را از مرز 130میلیارد دلار عبور داده که عمدتا فروش کالا و خدمات ازسوی چین است. البته برای رسیدن به چنین جایگاهی اقدامات مختلفی را انجام داده که ازجمله آنها تخصیص بیش از 15میلیارد دلار کمک توسعه‌یی در چند سال گذشته ازسوی چین به قاره آفریقا بوده است.

حسینی درباره همکاری‌های کشورمان با زیمبابوه، گفت: ایران در بخش‌های مختلف اقتصادی زیمبابوه ازجمله صنایع نساجی، کارخانه ساخت تراکتور، فعالیت‌های معدنی و بازسازی و تعمیر تاسیسات حمل‌ونقل هوایی زیمبابوه حضور دارد و به‌خاطر رابطه دوستانه بین دو کشور امکان افزایش همکاری‌های بیشتر هم وجود دارد.

وی ادامه داد: در کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور نمایندگان بخش‌های دولتی و خصوصی حضور دارند و برنامه گسترده‌یی برای افزایش حضور شرکت‌های ایرانی در زیمبابوه در دستور کار است.

وی افزود: همزمان با تشکیل کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی دو کشور، نمایشگاهی از توانمندی‌های بنگاه‌های بخش تعاون جمهوری اسلامی ایران در حراره تشکیل می‌شود که در آن قابلیت‌های صنعتی و اقتصادی این بنگاه‌ها باتوجه به نیازهای زیمبابوه ارایه خواهد شد.

در این نمایشگاه فعالان بخش تعاون کشور در حوزه تولیدات مصالح ساختمانی، صنایع دستی، دارو، صنایع چوب و ملامین و غیره حضور دارند. حسینی افزود: این نمایشگاه با حضور رییس‌جمهور زیمبابوه و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افتتاح خواهد شد. قائم‌مقام وزیر کار در امور بین‌الملل یادآور شد: همچنین در این سفر، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در کنفرانس بخش تعاون و بنگاه‌های کوچک و متوسط به‌عنوان سخنران کلیدی حضور خواهد یافت.

وی اظهار داشت: این کنفرانس با حضور تعدادی از وزرای کشورهای در حال توسعه ازجمله وزیر بنگاه‌های کوچک اندونزی، وزیر بنگاه‌های کوچک آفریقای جنوبی، وزیر بنگاه‌های کوچک سیشل و وزیر برنامه‌ریزی اقتصادی و وزیر بنگاه‌های کوچک زیمبابوه و تعدادی از صاحب نظران این حوزه تشکیل می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر