حوالی تعاون

۱۳۹۴/۰۵/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۰۸۸

نخستین نشست کارگروه تخصصی تشکیل «بورس تعاون»

در سازمان بورس

فارس|

در نخستین نشست کمیسیون بورس، بانک، بیمه و نهادهای مالی اتاق تعاون ایران که با حضور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار آغاز شد بر لزوم ایجاد بورس تعاون تاکید شد که بر مبنای آن باید کارگروه تخصصی اتاق تعاون و سازمان بورس برگزار شود. براساس این گزارش، به گفته محمد فطانت رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با ایجاد زیرساخت‌های لازم و کار کارشناسی می‌توان پنجمین رکن بازار سرمایه را با ایجاد بورس تعاون کلید زد. در این باره ماشاءالله عظیمی دبیرکل اتاق تعاون ایران درباره جزییات این کارگروه تخصصی به فارس گفت: این کارگروه با هدف رفع موانع حضور تعاونی‌ها در بازار سرمایه تشکیل خواهد شد که در آن آقای حسن امیری معاون اداره نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار حضور خواهد داشت. یکی از الزامات تحقق سهم 25درصدی تعاون از اقتصاد ملی تعریف ابزارهای مختلف تامین مالی برای این بخش است که در این زمینه پیشنهادی مبنی بر ایجاد پنجمین رکن بازار سرمایه با عنوان بورس تعاون توسط عالی‌ترین مدیر سازمان بورس ارایه شد. طبق اظهارات بهمن عبدالهی رییس اتاق تعاون ایران مدیریت جدید سازمان بورس همراهی بسیاری خوب و نظر مثبتی نسبت به فعالیت تعاونی‌ها در بورس دارد که از این پس با نگاهی توسعه‌یی برای حضور جدی تعاونی‌ها در بازار سرمایه برنامه‌ریزی شده است. وی افزود: مقدمات حضور بخش تعاون و زمینه فعالیت تعاونی‌ها در بازار سرمایه به‌دنبال توافقات اخیر بخش تعاون و سازمان بورس در نخستین نشست کمیسیون بورس، بانک، بیمه و نهادهای مالی فراهم شده است. براساس قانون سیاست‌های کلی اصل44، رفع محدودیت از حضور تعاونی‌ها در تمام عرصه‌های اقتصادی ازجمله بانکداری، بیمه و بورس پیش‌بینی و بر لزوم بخش تعاون به بازار سرمایه تاکید شده است. در این قانون نسل جدید شرکت‌های تعاونی تحت عنوان «تعاونی‌های سهامی عام» تعریف شده که در واقع شرط پیش پای تعاونی‌ها برای ورود به بورس است، بنابراین در صورت ورود تعاونی‌ها به بازار سرمایه یکی دیگر از الزامات توسعه بخش تعاون تکمیل شده و می‌توان برای رسیدن به سهم 25درصدی آن در اقتصاد ملی امیدوار بود.

تعاونی‌های روستایی زنجان به‌روز رسانی نشده‌اند

مهر|

محمود نوری مدیرکل تعاون روستایی استان زنجان افزود: یکی از حلقه‌های مهم درگیر در بخش کشاورزی سازمان تعاون روستایی است. وی اظهار داشت: باید تشکیلات تعاونی‌های روستایی به‌روز بوده و سیاست‌های‌شان را از طریق تعاون روستایی جاری کنند. نوری اظهار داشت: سازمان تعاون روستایی از آغاز عملیات خاک‌ورزی تا برداشت، فروش محصول و تامین نهاده مصرفی در بخش کشاورزی و تامین مالی با کشاورزان در ارتباط است و این باعث افزایش عملکرد می‌شود. وی افزود: سامان‌دهی تولید در حوزه بازرگانی محصولات کشاورزی به‌خصوص بازرگانی داخلی محصولات کشاورزی و دفاع از حقوق تولیدکنندگان در سطح تولید بالاتر جزو اهداف این سازمان است. این مسوول خاطرنشان کرد: آحاد کشاورزان عضو شبکه هستند و فعالیت این سازمان در بحث افزایش ثروت کشاورز باعث فرصت‌آفرینی در آینده برای سرمایه‌گذاری خواهد شد. وی ضمن بی‌بدیل دانستن تشکیلات سازمان تعاون روستایی، تاکید کرد: تشکیلات سازمان تعاون روستایی مشابه ندارد. نوری در ادامه افزود: از سال۱۳۴۳ تا امروز خرید محصول از کشاورزان به‌صورت تضمینی و توافقی بود اما امروزه در آن تجدیدنظر خواهد شد و تاثیرات منطقه‌یی درنظر گرفته می‌شود. مدیرکل تعاون روستایی زنجان درمورد اثر تعاون روستایی در زندگی روستاییان، گفت: تعاون روستایی از نظر کمی باعث ایجاد تعاونی زنان، تعاونی اعتباری، اتحادیه تعاون روستایی، تعاونی اتحادیه مرغداران و تعاونی اتحادیه گاوداران شده است و از نظر کیفی باعث ایجاد روح تعاون و تولید در کشاورز فرهیخته می‌شود که در اقتصادشان اثر می‌گذارد.

نوری تصریح کرد: همکاری کشاورز با شبکه تعاون روستایی باعث جلوگیری کشت بدون اطلاع از نیاز بازار می‌شود و در آینده با کشت سفارشی و حتی صادرات روبه‌رو خواهد شد و این مشکل بازار را حل می‌کند. مدیرکل تعاون روستایی زنجان درمورد نقطه ضعف این مجموعه، گفت: متاسفانه این سازمان کمتر به فکر به‌روز رسانی بوده ولی از سال قبل آسیب‌شناسی آغاز شده و اگر این ضعف برطرف شود، با کشاورزی پویاتری مواجه خواهیم بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر