آیا سهامداران تصمیم به خروج گرفته‌اند؟

۱۳۹۴/۰۵/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۰۸۳

گروه بورس علی صالحی نجف‌آبادی

روز گذشته را به بیانی می‌توان اوج روند روزهای پس از توافقات نامید. در روزی که گذشت شاخص کل با افتی 607واحدی در آستانه ورود به کانال 66000واحدی قرار گرفت و در نقطه 67036واحدی ایستاد. اوج پدیده بی‌اعتمادی در بورس و خروج سرمایه‌ها به خصوص در صنایع خودرویی و پتروشیمی در معاملات روز گذشته کاملا به چشم می‌آمد. تشکیل صفوف فروش سنگین در نمادهای این گروه‌ها هیجان فروش را به حداکثر رسانده بود به نحوی که مثلا در نماد پارس‌خودرو که زمزمه‌های تقویت شدن رابطه تجاری آن با شرکت رنو نیز روز‌به‌روز پررنگ‌تر می‌شود، پس از افتی 20درصدی شاهد تشکیل صف‌فروشی با حجم 50میلیون سهم بودیم به نحوی که این سهم پربازدیدترین سهم روز نیز قرار گرفت و توجه همه بازار را به خود جلب کرد. ارزش معاملات مانند روزهای چشمگیر نبود و درهمان حدود 100میلیارد تومان باقی ماند. از این ارزش معامله شده، بخش 7.6میلیارد تومانی نیز مربوط به معاملات بلوکی در نماد شرکت‌های پتروشیمی شیراز و مبین بود.

ورود بازار به روند نزولی احتمالا با بازگشایی نمادهای گروه بانکی و سهم‌های بسته شده تاثیرگذار در شاخص کل، روندی پرنشیب‌تر به خود می‌گیرد و در این میان احتمال به وجود آمدن شرایط ویژه قیمتی در برخی از تک سهم‌های ارزنده برای سرمایه‌گذاری بلندمدت وجود دارد. خریدهایی که برای حرفه‌یی‌های بازار همیشه رنگ و بوی خاص خود را دارد.


آمار معاملات

در دادوستدهای روز گذشته بورس تهران سهامداران بیش از 390میلیون سهم و حق تقدم را به ارزش یک‌هزارو15میلیارد ریال در 30هزار نوبت معاملاتی دست به دست کردند.

به گزارش سنا در نتیجه دادوستدهای روز شنبه سهامداران بیشترین حجم و ارزش معاملات را در گروه‌های سایر مالی، خودرو و شیمیایی‌ها ثبت کردند و باعث شدند تا این سه صنعت در صدر جدول برترین گروه‌های صنعت قرار بگیرد.

گفتنی است، در این روز نمادهای تاپیکو، هلدینگ نفت و گاز پارسیان، سرمایه‌گذاری غدیر، کشتیرانی، ارتباطات سیار و ایران‌خودرو با بیشترین تاثیر منفی بر شاخص افت 607واحدی این متغیر را رقم زدند. این درحالی بود که نماد خدمات انفورماتیک بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس ثبت کرد. در پایان معاملات این روزشاخص با افت 607واحدی به عدد 67هزارو36 رسید. همچنین شاخص آزاد شناور 750واحد و شاخص‌های بازار اول و دوم به ترتیب 271 و2هزارو256 واحد نزولی شدند. صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای خدمات انفورماتیک، لیزینگ رایان سایپا، داروسازی زهراوی، داروسازی سینا، صنایع لاستیکی سهند، تولید مواد اولیه و الیاف مصنوعی و ریخته‌گری تراکتورسازی ایران بود. این درحالی بود که نمادهای شیر پاستوریزه پگاه خراسان، کیمیدارو، مارگارین، پارس مینو، صنایع خاک چینی ایران، فنرسازی خاور و سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند.

همچنین در پایان معاملات این روز تیپیکو، تولیدی مهرام، گروه بهمن، کنتورسازی، پاکشو و قند شیرین خراسان با سنگین‌ترین صف‌های خرید به کار خود پایان دادند. طولانی‌ترین صف‌های فروش هم در نمادهای پارس‌خودرو، کشتیرانی، تاپیکو، زامیاد، ایرکا پارت صنعت، سایپا دیزل و سیمان اصفهان ثبت شد. همچنین در پایان معاملات روز شنبه بیشترین حجم معاملات در نمادهای لیزینگ رایان سایپا، پارس‌خودرو و ایران‌خودرو دیزل ثبت شد. بیشترین ارزش معاملات هم متعلق به نمادهای لیزینگ رایان سایپا، لابراتورارهای سینا دارو و پتروشیمی مبین بود.


فرابورس

درجریان معاملات دیروز فرابورس ایران، 60میلیون ورقه بهادار در 11هزارو41 دفعه مورد معامله قرار گرفت. به گزارش فرابورس ایران، در پایان معاملات 3 مرداد‌ماه 1394، 60میلیون و380هزار ورقه بهادار در 11هزارو41 نوبت خریدوفروش شد و ارزش آن به 507میلیارد و670میلیون ریال رسید.

بیشترین حجم و ارزش معاملات روز گذشته به معامله 24میلیون و130هزار سهم گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان به ارزش 41میلیارد و330میلیون ریال اختصاص پیدا کرد و شاخص فرابورس ضمن کاهش روی رقم 791واحد متوقف شد.

بیشترین افزایش قیمت نخستین روز هفته مربوط سهام شرکت‌ افرا نت و پس از آن فولاد هرمزگان جنوب و برق عسلویه مپنا بود و گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان، نفت ایرانول و کشتیرانی دریای خزر با بیشترین افت قیمت روبه‌رو شدند.

همچنین، اوراق تسهیلات مسکن امروز ضمن کاهش قیمت در بازه 660 تا 730هزار ریال معامله شد. در بازار ابزاهای نوین مالی، بیشترین حجم معاملات ETF به صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان با خریدوفروش 806هزارو520 سهم اختصاص یافت و در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز 52هزارو265 ورقه مرابحه سه‌ماهه مگاموتور در روز قبل معامله شد.

این گزارش می‌افزاید: روز گذشته شاهد بازگشایی نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی امیرکبیر، گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان و نفت پاسارگاد پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم بودیم و نماد شرکت‌ سرمایه‌گذاری مسکن زاینده‌رود جهت برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام در روز دوشنبه 5 مرداد، در پایان معاملات دیروز متوقف شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر