اعلام آمادگی وین برای گسترش همکاری‌های دوجانبه با تهران

۱۳۹۴/۰۵/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۰۵۳

گروه صنعت و معدن

در دیدار وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت کشورمان با رییس‌جمهور اتریش بر افزایش سطح تعاملات و همکاری‌های اقتصادی پایدار و دو جانبه دو کشور تاکید شد. به گزارش شاتا، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت در دیدار با هاینس فیشر، رییس‌جمهور اتریش گفت: کنفرانس اقتصادی ایران و اتحادیه اروپا در وین شروع خوبی برای رفع موانع دوجانبه خواهد بود. نعمت‌زاده تاکید کرد: اولویت جمهوری اسلامی ایران همکاری‌های درازمدت پایدار و دوجانبه است. هاینس فیشر، رییس‌جمهور اتریش نیز در این دیدار گفت: آماده گسترش همکاری‌های دوجانبه هستیم. وی از سفر خود به تهران خبر داد و گفت: قرار است در ماه سپتامبر به ایران سفر کنم. رییس‌جمهور اتریش افزود: در این سفر هیاتی متشکل از تیم سیاسی، اقتصادی، علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی وی را همراهی خواهند کرد تا راه‌های گسترش همکاری‌ها بیش از پیش بررسی شود.


تحلیل رویترز از سخنان وزیر صنعت در وین

نعمت‌زاده پنج‌شنبه و جمعه گذشته با هدف شرکت و سخنرانی در کنفرانس دو روزه ایران اتحادیه اروپا، تجارت و سرمایه‌گذاری به وین سفر کرد. سخنان نعمت‌زاده اما با استقبال و تحلیل برخی از خبرگزاری‌های خارجی ازجمله رویترز مواجه شد.

رویترز با توجه به سخنان وزیر صنعت در وین مدعی شد، ایران دارایی‌های دولتی خود را با هدف جذب میلیاردها دلار سرمایه به خارجی‌ها می‌فروشد. به گزارش فارس، رویترز به دنبال سخنان وزیر صنعت، معدن و تجارت در کنفرانس تجارت سرمایه‌گذاری مشترک ایران و اتحادیه اروپا در وین طی گزارشی نوشت، ایران دارایی‌های دولتی خود را در معرض فروش برای خارجی‌ها قرار داد و اعلام کرد، نقش دولت در اقتصاد کاهش می‌یابد و متعهد شد تا سیاست‌های پولی انقباضی در چارچوب جذب میلیاردها دلار سرمایه را از خارج اجرا کند.

به نوشته این گزارش، مقامات ارشد ایرانی در این کنفرانس از یک بسته سیاست‌های اقتصادی طراحی شده برای جذب سرمایه‌های خارجی خبر دادند. به نظر می‌رسد که این سیاست‌ها بازار را به ‌شدت دستخوش تغییر کند و در صورت اجرا، اقتصاد ایران را به رفع محدودیت‌های سخت و حذف مشارکت شدید دولتی سوق دهد. محمد نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: «دولت و مجلس در تلاشند تا تمامی موانع پیش روی سرمایه‌گذاری آزاد و کاهش دخالت دولت در سرمایه‌گذاری خصوصی را رفع کنند.»با توجه به جمعیت جوان تحصیلکرده 80میلیونی ایران و دارا بودن بزرگ‌ترین ذخایر انرژی جهان، ایران فرصت‌های سرمایه‌گذاری عظیمی ایجاد کرده است. به گفته مقامات ایرانی در این کنفرانس، تهران 50طرح در بخش‌های نفت وگاز به ارزش 185میلیارد دلار مطرح کرده که امید می‌رود تا سال 2020 قراردادهای آنها به امضا برسد. از دیگر مواردی که وزیر صنعت ایران مطرح کرده است، بازگشت ایران به سامانه سوئیفت طی 3ماه پس از لغو تحریم‌ها بود. استقبال از خارجی‌ها برای ورود به اقتصاد ایران از طریق همکاری مشترک در بخش‌های بانکداری، سرمایه‌گذاری مستقیم یا شرکت در مزایده‌ها برای خرید سهام شرکت‌های دولتی (خصوصی‌سازی) از موارد دیگری بود که نعمت‌زاده به آنها اشاره کرد.

عدم فروش شرکت ملی نفت ایران نکته دیگری بود که این مقام ایرانی به آن پرداخت و گفت: شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاه‌ها ممکن است به صورت جزیی خصوصی شوند. همچنین مجلس ایران اجازه داده تا دارایی‌ها یا پروژه‌های بیمارستانی، مدارس و بزرگراه‌ها فروخته شود. در ادامه گزارش رویترز آمده است: طی 10سال گذشته، دولت ایران سهام شرکت‌های دولتی به ارزش ده‌ها میلیارد دلار را واگذار کرده اما برنامه خصوصی‌سازی آن به طور موثر و کاملا به اجرا درنیامده است چراکه این سهام به شرکت‌ها و سازمان‌های مرتبط با دولت مانند صندوق‌های بازنشستگی و موسسات انتقال داده شده است. در عین حال خصوصی‌سازی ممکن است به تعدیل نیرو نیازمند باشد و در زمینه قانونی با مشکلاتی مواجه شود که می‌تواند بر ریسک‌ها برای شرکت‌های خارجی بیفزاید و این امر می‌تواند بر حمایت مردمی حسن روحانی ریاست‌جمهوری ایران نیز تاثیر بگذارد. از طرفی وزیر صنعت ایرانی با اعلام رقم 115تا 125میلیارد دلار ذخایر ارزی ایران اعلام کرد به جای ورود سریع مبالغ بلوکه شده به ایران، بانک مرکزی مقداری از آن را در حساب‌های خود در خارج نگاه می‌دارد تا در صورت نیاز برای پروژه‌های سرمایه‌گذاری داخلی هزینه کند. به نوشته رویترز چنین اقدامی می‌تواند اعتماد سرمایه‌گذاران خارجی را تقویت کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر