قول و قرار خودرویی با آلمانی‌ها در شهریورماه

۱۳۹۴/۰۴/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۸۲۲

انجمن‌های سازندگان و واردکنندگان برای «تعیین شرایط همکاری با خارجی‌ها» تفاهم می‌کنند

گروه خودرو سمانه عابدی

هیات تجاری آلمانی نخستین تیم بازرگانی است که پس از اعلام توافق هسته‌یی برای انجام مذاکرات و همکاری‌ها به ایران سفر کرده است. از همین رو روزگذشته در محل اتاق بازرگانی ایران نشست خبری با حضور معاونت تشکل‌های اتاق بازرگانی و نمایندگان انجمن واردکنندگان خودرو و انجمن قطعه‌سازان ایران برگزار شد تا در این نشست، مذاکرات خودرویی با آلمانی‌ها بررسی شود.

محمدرضا نجفی‌منش، محمدباقر رجال از قطعه‌سازان همچنین فرهاد احتشام‌زاده و کوروش مرشدسلوک از انجمن واردکنندگان و هومن حاجی‌پور معاونت امور تشکل‌های اتاق بازرگانی در این نشست سفر هیات آلمانی را مقدمه همکاری‌های آینده دانستند. اما شاید یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این سفر همکاری دو انجمن خودرویی رقیب یعنی واردکنندگان و قطعه‌سازان ایران است که می‌خواهند با وجود منافع و رویکردهای متضاد زمینه همکاری را فراهم کنند. خبرها حاکی از آن بود که این سفر مقدمه حضور کارشناسان فنی دو شرکت فولکس واگن و دایملرکرایسلر (بنز) در شهریور ماه است. همچنین نمایشگاهی در شهریور ماه در آلمان برگزار خواهد شد که در آن یک گروه خودرویی از ایران شرکت خواهند کرد. البته قطعه‌سازان ایرانی نیز به‌زودی سفری به وین خواهند داشت تا به همراه وزیر صنعت و معاون آن درخصوص صنعت قطعه‌سازی و دیگر صنایع مذاکراتی را انجام دهند. با این حال گفته می‌شود هدف حضور آلمانی‌ها در ایران برای سرمایه‌گذاری و انتقال تکنولوژی تنها بازار 70میلیونی ایران نیست و آنها بازار 300میلیونی منطقه را برای این سرمایه‌گذاری درنظر دارند. به هر حال خودروسازان آلمانی خود را در رقابت با فرانسوی‌ها نیز می‌دانند و به همین دلیل در اقدامی سریع پس از توافق هسته‌یی به ایران سفر کردند.


سهم 5درصدی آلمان از بازار

رییس انجمن واردکنندگان خودرو در پاسخ به سوال «تعادل» درخصوص اینکه هدف آلمانی‌ها از سفر به ایران چه بوده است، گفت: این مراسم را به‌نوعی آشتی‌کنان ایرانی‌ها و آلمانی‌ها بدانیم و همان‌طور که گفتیم پس از 13سال باب مراودات اقتصادی آغاز شده است. فرهاد احتشام‌زاده در ادامه گفت: بحث‌هایی که در این جلسات مطرح شد درخصوص سرمایه‌گذاری و انتقال دانش بود. وی همچنین افزود: هر دو اتاق زمینه‌های همکاری را امکان‌سنجی کردند تا به مرحله نهایی همکاری‌ها برسیم تا به اجرا برسند درواقع مراسم آشتی‌کنان انتقال دانش و سرمایه‌گذاری مشترک بود. احتشام‌زاده بااشاره به سهم 5درصدی خودروسازان آلمانی از بازار خودروهای وارداتی ایران گفت: دو شرکت فولکس واگن و بنز خواهان داشتن نماینده رسمی در ایران هستند که انتظار می‌رود در سال‌های آینده رشد داشته باشد. انجمن واردکنندگان خودرو، زمینه‌‌ساز حضور هیاتی از تولیدکنندگان و واردکنندگان ایرانی برای بازدید و مذاکره با همتایان خارجی شده است تا بتوان از تجربه و دانش آنها استفاده کرد. البته این‌بار ما به‌دنبال شریک تجاری هستیم و برای نخستین‌بار خواستار حضور در این نمایشگاه به‌صورت هیات تجاری هستیم.

دو خودرویی در میان پنج شرکت بزرگ آلمانی

در ادامه این نشست، معاونت تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران از حضور شرکت‌های مرتبط با صنعت خودرو در نمایشگاه آتی خودرو آلمان خبر داد. هومن حاجی‌پور بااشاره به اینکه در پی این مذاکرات دو اتفاق مهم رخ داده است، گفت: دو تشکل مهم و رقیب انجمن واردکنندگان و انجمن قطعه‌سازان با منافع کاملا مقابل هم برای به‌دست آوردن منافع ملی در کنار هم قرار گرفتند. وی افزود: نهادهای مدنی در بخش خصوصی به درجه‌یی از بلوغ رسیده‌اند که منافع را فراتر از منافع خود می‌بینند. حاجی‌پور ادامه داد: نمایشگاهی که قبل از شروع مذاکرات پیش‌بینی شده بود و این دو انجمن در آن شرکت می‌کنند. وی بااشاره به سرمایه‌گذاری مشترک گفت: ما به‌دنبال این نیستیم که تنها کالا وارد ایران کنیم. به‌دنبال سرمایه‌گذاری منطقی و اتصال تجاری منطقی با طرف‌های مقابل هستیم. وی دررابطه با جزییات مذاکرات با هیات اقتصادی آلمان در تهران، اظهار کرد: هیات آلمانی مذاکراتی در زمینه سرمایه‌گذاری در ایران و مشارکت با شرکت‌های داخلی داشت. وی با بیان اینکه یکی از محورهای مذاکرات با هیات آلمانی، همکاری مشترک در حوزه صنعت خودرو بوده است، چون از 5شرکتی که به نمایندگی از 20شرکت بزرگ آلمانی با سوددهی 300میلیون یورویی در سال به این سفر آمده‌اند، دو شرکت یعنی فولکس‌واگن و بنز به نمایندگی از خودروسازان آلمان حضور داشتند و تمایل خود را برای همکاری‌های مشترک اعلام کردند. معاونت تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: در آینده نیز انجمن قطعه‌سازان ایران و انجمن واردکنندگان خودرو حضور مشترکی در نمایشگاه خودرو آلمان خواهند داشت.


برنامه‌ریزی آلمانی‌ها‌؛ دو هفته قبل از توافق

عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران اظهار کرد: هرگاه منافع ملی وسط باشد ما منافع صنفی را ترجیح نمی‌دهیم. نفس آمدن آلمانی‌ها به ایران خوب است. برنامه‌ریزی ورود هیات آلمانی به ایران از دو هفته قبل از به نتیجه رسیدن مذاکرات صورت گرفته بود به‌طوری که هفته قبل رایزن بازرگانی سفارت آلمان به انجمن قطعه‌سازان مراجعه کرد و برای این سفر برنامه‌ریزی انجام شد. محمدرضا نجفی‌منش با بیان اینکه روزگذشته با نمایندگان فولکس‌واگن و مرسدس بنز مذاکرات مفصلی برای آغاز همکاری‌ها صورت گرفت، تصریح کرد: ‌در این مذاکره فولکس‌واگن برای نخستین‌بار تمایل خود را برای سرمایه‌گذاری در بخش تولید و انتقال تکنول‍وژی به ایران اظهار کردند.

عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران ادامه داد: البته ایران مانند گذشته تنها مقصد ورود خودروهای خارجی نخواهد بود بلکه شرکت‌های خارجی باید در ایران سرمایه‌گذاری کرده و تولید محصولات خود را با حداقل 40درصد ساخت داخل آغاز کنند و 30درصد بازار صادراتی مشترک داشته باشند.

وی با بیان اینکه دو روز آینده هیات بزرگ اقتصادی ایران به سرپرستی وزیر صنعت، معدن و تجارت و با حضور نمایندگان 70شرکت ایرانی به وین خواهد رفت، خاطرنشان کرد: هدف از این سفر زمینه‌سازی برای گسترش مبادلات اقتصادی با کشورهای اروپایی است. نجفی‌منش همچنین افزود: راه منطقی توسعه صنعت خودرو پیوستن به خودروسازان جهانی به‌صورت جوینت وینچر است. واردات باید به‌صورت منطقی و حساب شده باشد و ما به‌عنوان قطعه‌ساز مانع نمی‌شویم. نجفی‌منش در درخواستی از دولت گفت: ما خواستار آن هستیم که با برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی تحریم‌های داخلی نیز برداشته شود.


واردات به‌شرط سرمایه‌گذاری در تولید

محمدباقر رجال، رییس انجمن قطعه‌سازان نیز در این نشست گفت: انجمن واردکنندگان به‌راحتی درها برای ورود خودروهای خارجی باز نکنند و با هماهنگی خودروسازان داخلی، خارجی‌ها را به سرمایه‌گذاری و تولید مشترک با شرط 40درصد تولید داخل و 30درصد تولید برای صادرات سوق دهند تا در آینده شاهد تبدیل انجمن واردکنندگان خودرو به انجمن واردکنندگان و صادرکنندگان خودرو باشیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر