صنعت ساختمان در سال 95 رونق می‌گیرد

۱۳۹۴/۰۴/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۸۱۷

سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع و تجهیزات آشپزخانه، حمام، سونا و استخر درحال برگزاری است. این نمایشگاه با هدف آشنایی فعالان این حوزه با تکنولوژی‌های روز و افزایش همکاری با شرکت‌های خارجی از 29تیر تا 1مرداد در محل دایمی نمایشگاه‌های تهران برپاست. به گفته مدیرعامل شرکت بین‌المللی، بازرگانی و نمایشگاهی تهران، 207 شرکت فعال درحوزه صنعت ساختمان در این نمایشگاه حضور دارند که حدود 46 شرکت آن خارجی و مابقی داخلی هستند. فرهاد امینیان مزیت این دوره از نمایشگاه را تنوع محصولات دانست و به «تعادل» گفت: محصولات شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه نسبت به دوره‌های گذشته از لحاظ کیفی ارتقا یافته است ضمن اینکه افزایش تنوع خدمات پس از فروش نیز از ویژگی‌های قابل ذکر محصولات است. امینیان افزود: محصولات 4 گروه حمام، آشپزخانه، سونا و استخر دراین نمایشگاه به نمایش درآمده است که محصولات آشپزخانه به دو بخش آشپزخانه خانگی و صنعتی تقسیم‌بندی می‌شوند. وی اظهار کرد: شرکت‌های خارجی حاضر دراین نمایشگاه از کشورهای کره‌جنوبی، ترکیه ایتالیا، فرانسه، برزیل، چین، آلمان و... هستند که استقبال آنها برای مشارکت دراین دوره نسبت به دوره‌های گذشته چندان متفاوت نبوده است. این فعال حوزه بازرگانی به بالابودن هزینه‌های تولید در ایران اشاره کرد و گفت: درصورتی که با لغو تحریم‌ها مشکل واردات مواد اولیه رفع شود و تولیدکنندگان محصولات ساختمانی مواد اولیه خود را از بازار سیاه خریداری نکنند، قیمت محصولات ایرانی کاهش یافته و به تبع آن توان رقابتی این محصولات با کالاهای خارجی افزایش می‌یابد.


رفع تحریم‌ها و افزایش صادرات محصولات صنعت ساختمان

عضو هیات‌مدیره شرکت زرین آب (تولیدکننده سونا، جکوزی و...) ضمن اشاره به مشکلات حاصل از اعمال تحریم‌ها در تولید محصولات به «تعادل» گفت: در سال‌های گذشته برای تولید محصولات شرکت زرین آب، ورق‌های اکریلیک دولایه را از فرانسه وارد می‌کردیم اما در سال‌های اخیر و با راه‌اندازی خط تولید این ورق‌ها ازسوی یک شرکت‌های داخلی، ورق‌های اکریلیک که یکی از مواد اولیه اصلی محصولات است در داخل کشور تهیه می‌کنیم. رضا گشایشی افزود: درحال حاضر حدود 90درصد ورق‌های اکریلیک مصرفی از داخل تامین می‌شود و تنها برای برخی از محصولات سفارشی مجبور به استفاده از تولیدات اتریشی هستیم. وی ادامه داد: اعمال تحریم‌ها بر افزایش هزینه‌ها اثرگذار بوده است ضمن اینکه پیش از اعمال تحریم‌ها تجهیزات الکترونیکی محصولات از اروپا تامین می‌شد اما درحال حاضر شرکت‌های چینی فروشنده اصلی این تجهیزات هستند. این فعال حوزه صنعت ساختمان صادرات محصولات این شرکت را محدود دانست و گفت: هزینه‌های بالای گمرکی و مشکلات تهیه مواد اولیه موجب شده است که هزینه تولید در ایران نسبت به سایر کشورها بیشتر بوده و به همین نسبت صادرات محصولات صنعت ساختمان و توان رقابت با محصولات سایر کشورها چندان قابل توجه نباشد.

گشایشی اظهارکرد: البته شرکت برنامه‌ها و اقداماتی برای افزایش صادرات محصولات خود دارد و رایزنی‌هایی نیز با کشورهای حاشیه دریای خزر ازجمله گرجستان، آذربایجان قزاقستان و... داشته است البته شرکت زرین آب پیش ازاین، صادرات به کشورهای عراق (اربیل و سلیمانیه)، ‌افغانستان و... را تجربه کرده است. وی تصریح کرد: رکود دو سه ساله مسکن و صنعت ساختمان در کاهش فروش و تولید محصولات شرکت بی‌تاثیر نبوده است اما باتوجه به آنکه این شرکت قیمت محصولات خود را همراه با افزایش هزینه‌ها تغییر نداده توانسته است سهم خود را در بازار صنعت ساختمان حفظ کند. این عضو هیات‌مدیره شرکت زرین آب به تنوع محصولات این شرکت اشاره کرد و گفت: محصولات شرکت باوجود درجه‌بندی کیفی استانداردهای لازم را داشته و همین تنوع کیفی و قیمتی موجب شد که باوجود کاهش میزان سود در دوران رکود مسکن، ‌این شرکت نقش خود را همچون گذشته در بازار محصولات ساختمانی ایفا کند. به گفته گشایشی بازار مسکن و به تبع آن بازار محصولات صنعت ساختمان در سال آینده رونق می‌یابد و شرکت‌های این حوزه همچون 4، ‌5سال گذشته شرایط بهتری را سپری خواهندکرد.


ثبات قیمت محصولات پادیسان

در 3 سال گذشته

مدیر اجرایی شرکت پادیسان (تولیدکننده گاز، هود و...) بااشاره به تنوع محصولات شرکت به «تعادل» گفت: شرکت پادیسان که از سال64 ساخت اجاق گاز را آغاز کرده بود، درسال90 و با درنظرگرفتن سلایق مشتریان خود و درراستای به‌روزشدن محصولاتش، خط تولید گازهای توکار را راه‌اندازی کرد. چهری افزود: درحال حاضر حدود 60درصد مواد اولیه و قطعه‌های مورد استفاده درمحصولات تولید داخل است و مابقی از ترکیه و آلمان تهیه می‌شود. وی ادامه داد: باتوجه به آنکه مواد اولیه وارداتی در زمره مواد تحریمی قرار نمی‌گرفتند اعمال تحریم‌ها در تولید محصولات شرکت تاثیر نداشت اگرچه در بحث صادراتی مشکلاتی را برسرراه شرکت ایجاد کرد. این فعال حوزه صنعت ساختمان به سیاست شرکت پادیسان برای عبور از دوران رکود اشاره کرد و گفت: این شرکت از سه سال گذشته قیمت محصولات خود را تغییر نداده است و باوجود افزایش هزینه‌ها، قیمت محصولات ثابت مانده است. چهری اظهارکرد: براساس نشانه‌های موجود اقتصاد کشور در سال95 و 96 رونق می‌یابد که بخش مسکن و صنعت ساختمان نیز دراین زمره قرار می‌گیرند. وی افزود: باتوجه به رونق بخش ساختمان باید قیمت محصولات صنعت ساختمان و واحدهای مسکونی تعدیل شود اما تجربه سال‌های گذشته نشان داده است که امکان افزایش قیمت محصولات صنعت ساختمان و واحدهای مسکونی وجود دارد. مدیر اجرایی شرکت پادیسان رکود بازار مسکن بر میزان تولید و فروش محصولات شرکت را موثر دانست و گفت: شرکت برای جبران خسارت وارده به علت رکود مسکن قیمت محصولات خود را در 3سال گذشته تغییر نداده است. چهری بااشاره به تاثیرات مثبت لغو تحریم‌ها بر افزایش صادرات گفت: شرکت پادیسان محصولات خود را به کشورهای کامرون، ‌عراق و... صادر کرده است و درحال حاضر و با لغو تحریم‌ها به دنبال رایزنی با سایر کشورها برای افزایش میزان فروش خود است اگرچه هدف اصلی این شرکت رضایت مصرف‌کنندگان داخلی و بعد مصرف‌کنندگان خارجی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر