وزیر بهداشت اولتیماتوم 2 هفته‌ای داد

۱۳۹۴/۰۴/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۶۶۹

گروه غذا و دارو |

وزیر بهداشت بعد از چند روز تعطیلی و بی‌خبری، باز خبرسازی کرد و در حرکتی تعجب‌برانگیز به ویژه برای فعالان سلامت کشور به بیمارستان‌های بزرگ تهران مهلتی دو هفته‌یی داد تا کیفیت خدمات درمانی اورژانس‌های خود را ارتقا دهند؛ اولتیماتومی که در عرصه عمل چندان در دسترس به نظر نمی‌رسد.

به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، حسن قاضی‌زاده‌هاشمی در جلسه جمع‌بندی بازدیدهای شبانه و

سرزده خود از اورژانس‌ بیمارستان‌های بزرگ و پر ازدحام تهران به مسوولان این بخش دو هفته فرصت داد با رفع کمبودها و ارتقای کیفیت خدمات، وضعیت اورژانس این بیمارستان‌ها را بهبود بخشند. ظاهرا هاشمی، همکارانش را فرا خوانده و ضمن مرور موارد رصد شده در جمع‌بندی بازدیدهای میدانی خود به بیان تذکراتی جهت بهبود وضعیت اورژانس بیمارستانی در شهر تهران پرداخت.

در این جلسه که قائم‌مقام وزیر بهداشت، معاونان درمان، پرستاری، توسعه مدیریت منابع، روسا و معاونان درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران و مدیران تعدادی از بیمارستان‌ها نیز حضور داشتند، افراد حاضر گزارشی از وضعیت موجود ارائه کردند.

وزیر بهداشت برای بهبود وضعیت اورژانس بیمارستان‌های تهران، دو هفته فرصت داد تا مسوولان این بخش‌ها با رفع کمبودها، وی را در جریان آخرین اقدامات صورت گرفته، قرار دهند و در این فرصت گزارشی از بهبود وضعیت را به وی ارائه کنند. این مهلت دو هفته‌یی بیمارستان‌های پایتخت که مشکلات زیرساختی و کمبودهای بسیاری در تجهیزات و نیروی انسانی دارند به هیچ‌ وجه درخواستی منطقی ارزیابی نمی‌شود و حتی مدیران بیمارستان‌ها هم تحقق این دستور را در این بازه زمانی دور از انتظار می‌دانند.

اتفاقا وزیر بهداشت هم به این کمبودها آگاه است و در همین جلسه تاکید کرد: تامین نیروی پرستاری اورژانس باید با بهره‌گیری از پرسنل متخصص با تجربه حداقل 10سال و با پرداخت مناسب و ایجاد انگیزه برای فعالیت در اورژانس بوده و نیروهای طرحی و دانشجو در بخش‌های غیراورژانس به ‌کار گرفته شوند. دکتر هاشمی همچنین افزود: باید پرستاران با تجربه در تریاژ مستقر شوند و دو نفر متخصص اورژانس در اورژانس‌های شلوغ بیمارستان‌های بزرگ به کار گرفته شوند و از سوی دیگر کمبود نیروی خدماتی در بخش اورژانس بیمارستان‌ها نیز برطرف شود.

وی خطاب به همکارانش در این جلسه گفت: در بخش آزمایشگاه و پاراکلینیک نیز ضمن تجهیز، نیروی انسانی کافی تامین شود و در بخش‌های اورژانس بیمارستانی از دستیاران تخصصی سال‌های بالاتر استفاده شود.

دکتر هاشمی همچنین با اشاره به راه‌اندازی ستاد هدایت مشترک ظرف یک هفته آینده گفت: با این اقدام ستاد هدایت متمرکز شده و هدایت بیمار تسهیل می‌شود. وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه تخت‌های مراقبت‌های ویژه براساس اعلام نیاز دانشگاه‌ها باید بدون محدودیت افزایش یابد از تقویت تخت‌های مراقبت‌های ویژه نیز خبر داد و گفت: این مهم می‌تواند از طریق خرید خدمت از بیمارستان‌ها با ضریب اشغال کمتر صورت گیرد.

وی حتی به کمبود منابع مالی هم اشراف دارد و در این «دستور» این مساله را هم دور از نظر نداشته و از معاونت توسعه درخواست کرد با تامین اعتبارات لازم زمینه توسعه تجهیزات آزمایشگاهی و رادیولوژی اورژانس و نوسازی این بخش‌ها را فراهم کند. در پایان این جلسه مقرر شد، ظرف دو هفته آینده تمامی دانشگاه‌ها مشکلات حاد اورژانس سه بیمارستان بزرگ تحت پوشش خود را حل کرده و گزارش اقدامات صورت گرفته را به وزیر بهداشت ارائه دهند. هرچند که این دستور تند داده شد اما امیدی به اجرای آن نیست. اما مساله اینجاست که اساسا چرا چنین دستورهای دور از واقع‌بینی ابلاغ می‌شود؟

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر