اشتیاق خودروسازان آلمانی برای بازگشت به ایران

۱۳۹۴/۰۴/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۶۶۵

فولکس واگن و دایملر درحال بررسی بازگشت به ایران پس از برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی هستند.

فولکس واگن در پاسخ به پرسش بلومبرگ اعلام کرد: این شرکت تحولات جاری را تحت‌نظر دارد. با این‌همه هنوز تصمیمی در این‌باره نگرفته است و اقدامات بیشتر احتمالی ازسوی این شرکت با تحولات آتی مشخص خواهند شد.

دایملر به این پایگاه خبری امریکایی اعلام کرد: درحال حاضر مبادلات محدودی در ایران دارد. به گزارش ایسنا، ب‌ام و هم اعلام کرد سرگرم بررسی اوضاع در ایران است و ممکن است در بلندمدت وارد بازار این کشور شود. شرکت‌های آلمانی مشتاق بازگشت به ایران هستند و زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد آلمان روز یک‌شنبه به ایران سفر خواهد کرد.

به گفته تحلیلگران دویچه بانک، اگر صادرات آلمان به ایران به سطح پیش از تحریم یک‌دهه قبل بازگردد، به معنای 4.5میلیارد یورو (4.9میلیارد دلار) درآمد بالاتر برای شرکت‌های آلمانی خواهد بود.

براساس گزارش بلومبرگ، خودروسازان فرانسوی رنو و پژو سیتروئن درصورت گشایش مجدد بازار خودرو ایران به دلیل اینکه پیش از تحریم‌ها در این کشور حضور داشتند، یکی از بزرگ‌ترین برندگان این بازار خواهند بود. طبق آمار موسسه «آی‌اچ‌اس اتوموتیو»، پژو که دومین خودروساز بزرگ اروپاست، در سال2014 سهم 29درصدی را از فروش خودروهای جدید در ایران داشت. این خودروساز فرانسوی قصد دارد تا سال2025 سالانه یک‌میلیون خودرو در خاورمیانه و آفریقا بفروشد که حداقل 400هزار دستگاه آن در ایران خواهد بود. این شرکت با ایران‌خودرو، شریک سابق خود برای یک جوینت ونچر با هدف تولید و فروش خودرو مذاکراتی داشته است.

ژان کریستوف کمار، مدیر امور منطقه آفریقا و خاورمیانه پژو هفته گذشته به رویترز گفت: برخلاف شراکت کنونی که تحت آن ایران‌خودرو مدل‌های قدیمی‌تر این خودروساز را مونتاژ می‌کند، تحت شراکت جدید با استفاده از جدیدترین معماری و موتورهای پژو، خودرو تولید خواهد کرد.

وی در ادامه افزود: برداشته شدن قریب‌الوقوع تحریم‌های مالی زنجیره تامین قطعات را مجددا خواهد گشود و به پژو امکان می‌دهد، فروش معمولی این قطعات را از سربگیرد. همچنین جوینت ونچر تولیدی برنامه‌ریزی شده میان این شرکت و ایران‌خودرو برای بازارهای صادراتی هم مورد استفاده قرار

خواهد گرفت.

به گفته تحلیلگران‌ ای‌اچ‌اس، اگر تحریم‌های ایران برداشته شوند، بازار خودرو این کشور ممکن است حدود 10درصد در سال‌های2016 و2017 رشد کند و مجموع فروش آن در بلندمدت به‌طور متوسط به 1.7میلیون دستگاه برسد.

انجمن صنعتی بی‌دی‌ای آلمان پیش‌بینی کرد صادرات این کشور به ایران ممکن است از 2.4میلیارد یورو در سال گذشته به 10 میلیارد یورو در میان مدت افزایش پیدا کند. برای فولکس واگن که بزرگ‌ترین خودروساز اروپاست، فروش خودرو در ایران به رشد در خارج بازارهای بزرگی مانند اروپا و امریکای شمالی کمک خواهد کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر