مدل تعاونی کشاورزی آلمریا، ایجاد جوامع اقتصادی و اجتماعی موفق

۱۳۹۴/۰۴/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۶۵۳

در سال 1955، شهر آلمریا در استان اندلس، که در جنوب شرقی اسپانیا قرار دارد، منطقه‌یی خشکسالی‌زده با زیرساخت‌های کم و سرانه تولید ناخالص ملی کمتر از میانگین ملی بود.

اکثر ساکنان آن در جست‌وجوی فرصت‌های بهتری بودند تا در آن مقیم شوند. در حال حاضر، این منطقه محل تولید و‌ برداشت میوه و سبزیجات اسپانیایی با رشد میانگین است تا جایی که سومین استان اسپانیایی را به خود اختصاص داده است.

این چرخش پیشرفت این استان بی‌بضاعت از طریق تعاونی کشاورزی صنعتی و خوشه منحصر‌به‌فردی به وجود آمده که خود از یک صنعت بزرگ متولد نشده است. آلمریایی‌ها به طور متوسط 1.5هکتار زمین دارند (یعنی تقریبا 2برابر زمین فوتبال) و بیشتر تعاونی‌ها با جمعیتی معادل 13500نفر در مقیاس کوچک و توسط خانواده‌های کشاورز اداره می‌شود. سرعت سریع آلمریایی‌ها، داستان همکاری مشترک به هم پیوستن 2موسسه بانک تعاونی و همکاری کشاورزان و سازمان‌های مربوط به آنهاست.

رژیم دیکتاتوری فرانکو در دهه‌های 50 و 60 توسعه را توسط گردش از طریق دکل‌های برق و نصب پمپ‌های آبی که در زیر زمین استفاده می‌شود آغاز کردند برای فریب کشاورزان تا آنها را به شیوه ابتدایی برگرداند به بهانه رشد کشاورزی.

اما، این مقدمه یک استثمار بود، برای سازگاری با یک محیط‌زیست ناپایدار و طراحی شده برای اطمینان، که کشاورزان به کشاورزی و معیشت‌شان ادامه دهند و همچنین نیروی ارزان کار برای دیگران باشند. در این سال‌ها فروشندگان قیمت‌های گنگ و نادرستی را اعلام می‌کردند، خانه‌های قیمت ثابت به طرز عجیبی گران شدند، کشاورزان به سختی می‌توانستند اعتبار به دست آورند، تمام فرصت‌ها به خاطر فقدان شفافیت و موانع بسیار برای رشد، از دست می‌رفتند در همین حین تنی چند از مردم محلی آلمریا تعاونی اعتباری روستایی استان caja را در آلمریا تشکیل دادند (در حال حاضرcajmar). در ابتدا cajmar وجه مالی را فراهم می‌کردند و از آن به عنوان یک کاتالیزور در ساخت قدرت سازمانی، بهره می‌گرفتند و کشاورزان فقیر هم می‌توانستند کار خود را به چیزی فراتر از ارزش واقعی ارایه کنند، در ابتدا بانک تعاونی با ارایه وام‌های با پشتوانه به کشاورزان به عنوان حامی عمل می‌کرد تا کشاورزی سرپا شود.

برای صادرات کانال مستقیمی وجود نداشت، coexphal (انجمن تعاونی‌ها و سازمان‌های تولید‌کننده) در سال 1977 با حمایت cajamar برای ارایه دسترسی کشاورزان به بازار‌های خارجی تشکیل شد.

نقش کاتالیزور اولیه cajamar و تعاونی رو به رشد منجر به نوآوری سطح بخش استراتژیک شد. در سال 1970 مزارع تجربی آزمایش خود را آغاز کردند. توسعه و تقسیم نتایج صنعت کشاورزی جدید به بهتر شدن حاصلخیزی زمین‌ها و تکنیک‌های جدید رشد در کشاورزی انجامید که ضرورتی ایجاد شد تا بین کشاورزان و تعاونی‌ها دادوستدی همچون وام‌دهی بانک‌ها شکل بگیرد.

تعاونی‌های آلمریا از طریق جهانی شدن به چالش جدیدی دست پیدا کرد به همراه سرمایه‌گذاری بیشتر و فرمول= R+D+i: گلخانه پایدار، کنترل بیولوژیکی محصول، تحقیقات ژنوم، زنجیره تامین کوتاه‌تر و انرژی‌های تجدیدپذیر.

هم‌افزایی ایجادشده توسط موسسات تعاونی‌های مختلف اجازه داده‌اند آلمریا صاحب کشاورزی و اعتبار تعاونی رو به رشد باشد.

Cajamar در حال حاضر در اسپانیا بزرگ‌ترین بانک تعاونی و منطقه کشاورزی است و صادرات سبزیجات آن با «کنترل بیولوژیکی آفات»، او را به «قطب تعاونی منطقه رو به رشد» در اروپا تبدیل کرده است.

اگرچه تولید محصولات کشاورزی از 2.5میلیون تن و گردش مالی 1.8میلیارد یورو قابل توجه است، آنچه قابل توجه‌تر است اشتغال مستقیم ارایه شده به بیش از 40هزار کارگران، با توزیع عادلانه ثروت تولید شده در منطقه است. بیش از 250 کسب و کار مکمل، 2 تعاونی و سرمایه‌گذاری با گردش مالی بیش از 1میلیون و500 هزار یورو ایجاد شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر