قدرت نرم بریتانیا آکسفورد و لیگ برتر

۱۳۹۴/۰۴/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۶۴۳

مازیار معتمدی

اکونومیست

کامپیوترهای جاسازی‌شده- هک کردن سیاره؛ امنیت کامپیوتری مساله پیچیده‌یی است. اما متاسفانه قرار است پیچیده‌تر هم بشود. کامپیوترها از همین الان راه خود را از روی میزها به جیب مردم پیدا کردند و حالا دارند خود را در انواع و اقسام وسایل از ماشین‌ها گرفته تا تلویزیون‌ها و اسباب‌بازی‌ها هم جاسازی می‌کنند. تخمین زده می‌شود که درحال حاضر 15میلیارد دستگاه متصل وجود دارند و انتظار می‌رود این رقم تا سال2020 به 50میلیون برسد. توزیع‌کنندگان این دستگاه‌ها، دنیایی از کامپیوترهای متصل را مکانی موثر و کارآمد می‌خوانند، اما متخصصان امنیت کامپیوتری به آن به عنوان فاجعه‌یی که درحال شکل‌گیری است، نگاه می‌کنند. 30سال پیش، سازندگان کامپیوتری که نتوانستند تدابیر امنیتی لازم را شکل دهند، می‌توانستند در دفاع خود به عدم اطلاع از آینده اشاره کنند. اما دیگر نه. اینترنت آینده مزایای بسیاری خواهد داشت، اما زمان برنامه‌ریزی برای رویارویی با نقصان‌های گریزناپذیرش همین الان است.

ارزش‌های آسیایی- تولد 50 سالگی‌ات مبارک سنگاپور؛ سنگاپور ماه آینده بزرگ‌ترین جشن تاریخ کوتاه خود را برگزار خواهد کرد تا 50 سالگی استقلال خود را به یاد داشته باشد. این جزیره ایالتی کوچک دلایل بسیاری هم برای جشن گرفتن دارد؛ این کشور در سال1965 حتی نسبت به بقای خود نیز اطمینان نداشت اما حالا یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است و به خاطر دولت تمیز، نظم و کاربردی بودنش شناخته می‌شود. با این حال این کشور محدودیت‌های بسیار، از ممنوعیت فروش آدامس گرفته تا رابطه همجنس‌گرایانه دارد و اگر می‌خواهد نیم قرن بعدی‌اش هم به اندازه نیم قرن اولش موفق باشد، باید کمی از سفت و سخت بودن خود بکاهد و آزادتر باشد.

قدرت- نرم‌تر بهتر است؛ چند لیست رده‌بندی قدرت جهانی، بریتانیا را در صدر و چین را درقعر جدول قرار داده‌ است؟ تعدادشان خیلی زیاد نیست، حداقل نه در این قرن. اما لیست «قدرت نرم»، یعنی قابلیت ترغیب و راضی کردن دیگر کشورها توسط یک کشور، بریتانیا را به عنوان قدرتمندترین کشور روی زمین شناسایی می‌کند. قدرت خارق‌العاده آکسفورد، فروش بسیار بالای محصولات موسیقی بریتانیا و لیگ برتر فوتبال، این کشور را در صدر لیست قرار داده و به این ترتیب دولت بریتانیا که اخیرا مورد انتقادات شدید مبنی بر اینکه از جهان دور شده قرار گرفته را خوشحال‌تر خواهد کرد. اما فاکتورهای بسیاری ازجمله عضویت این کشور در اتحادیه اروپا، احتمال کوچک‌تر شدن نقش بی‌بی‌سی و تنش رو به رشد حول محور مساله مهاجرت نیز روی قدرت این کشور تاثیر خواهند داشت. بخش بزرگی از قدرت سخت بریتانیا مدت‌ها پیش از دست رفت. قدرت نرمش هنوز باقی مانده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر