کوتاه از تجارت

۱۳۹۴/۰۴/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۶۲۵

نخستین اقدام در دوران پس از تحریم

ایرنا| رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: با برداشتن تحریم‌های اقتصادی از فضای تنگ و تاریک به وجود آمده برای اقتصاد کشور خارج می‌شویم و نخستین اقدام در دوران پسا تحریم حذف فرآیندهای زاید، دیوان‌سالاری و برداشتن مجوزهای صادراتی خواهد بود.

زمانی که دیوان‌سالاری در اقتصاد کشور وجود داشته باشد، برداشتن مجوزها دشوار می‌شود لذا امیدواریم در دوران پسا تحریم زمینه حذف کل فرآیند ثبت سفارش کالا به عنوان یک فرآیند زاید اقتصادی حذف شود. وی بیان کرد: در این دوران باید تمام تلاش معطوف به مقررات‌زدایی از حوزه اقتصاد و صادرات کشور و ارتقای سطح فضای نرم‌افزاری کشور باشد. افخمی افزود: اگر ظرفیت‌سازی لازم برای تامین کالاهای صادراتی انجام نگیرد و نتوانیم هزینه تولید را کاهش دهیم قطعا مشکلات بخش تولید چند برابر و میزان بهره‌وری از حد فعلی نیز کمتر می‌شود. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر استقرار دفاتر رسیدگی به امور صادرکنندگان در کشورهای هدف صادراتی ایران گفت: یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که نیاز مبرم به راه‌اندازی اینگونه دفاتر در کشورهای هدف صادراتی دارد، خدمات فنی و مهندسی است.

افخمی اظهار کرد: باید از آنچه منطق اقتصادی حکم می‌کند و تجربه کشورهای پیشرفته در صادرات نشان می‌دهد به نحو مطلوب بهره بگیریم.


تعیین سود بازرگانی قطعات ساخت هواپیما

ایسنا| سود بازرگانی و حقوق گمرکی اجزا و قطعات مورد نیاز برای ساخت و تعمیر انواع هواپیما و هلی‌کوپتر مشمول چهار درصد ارزش است.

بر اساس مقررات صادرات و واردات سال 1394 مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی اجزا و قطعات مورد نیاز برای ساخت و تعمیر انواع هواپیما و هلی‌کوپتر بنا به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت از نظر عدم ساخت داخل و سازمان هواپیمایی کشوری از نظر کاربرد آن در هواپیما و هلی‌کوپتر مشمول چهار درصد ارزش است.

همچنین مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی اجزا و قطعات مرتبط با انواع شناورها و سکوها که بنا به تشخیص وزارت صنعت تولید داخل ندارند مشمول چهار درصد ارزش است ولی این تعرفه برای قایق‌های تفریحی عمومی 10درصد است. براساس این مقررات، سود بازرگانی و حقوق گمرکی قایق‌های بادبانی و تفریحی 32درصد و کشتی‌های لایروبی و کشتی‌های جنگی 10درصد است. کشور ما در زمینه صنعت تعمیر و نگهداری هواپیما، راهی طولانی پیش رو دارد و ما باید نگاه خود را نسبت به این صنعت و وضعیت آن تغییر دهیم و با حمایت همه‌جانبه از این اقدام به دنبال شکار فرصت‌های جدید باشیم و باید با استفاده از ظرفیت‌ها و سیستمی مناسب برای انطباق با معیارهای جهانی فرصت‌ها را از دست نداده و پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌یی در این بخش داشته باشیم و از هدر رفتن سرمایه‌های کشور جلوگیری کنیم.


انتقاد از تعرفه بالای واردات سیگار

فارس| محمدحسین برخوردار، رییس مجمع واردات و مدیرعامل کنونی شرکت دخانیات در مورد علت حجم گسترده قاچاق سیگار گفت: سالانه 60 میلیارد نخ سیگار در داخل کشور مصرف می‌شود که 20میلیارد نخ آن تولید داخل است که تولید آن نیز با افت و خیزهایی همراه بوده است.

وی راهکار پیشگیری از قاچاق را ارائه مجوز رسمی برای ورود قاچاق سیگار دانست و افزود: با این کار هم جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور صورت گرفته و هم راهکاری برای ایجاد اشتغال و انتقال تکنولوژی است. برخوردار با اشاره به اینکه تعرفه واردات رسمی سیگار درحال حاضر 75درصد است، تصریح کرد: در صورت ورود سیگار از مبادی رسمی درآمد چشمگیری از طریق تعرفه واردات برای دولت ایجاد می‌شود. وی راه‌اندازی کدینگ کالا با فرمول جدید را راهکاری برای رهگیری کالاهای قاچاق‌پذیر ازجمله سیگار دانست و افزود: با این کار نحوه نظارت بر توزیع سیگار هم آسان‌تر خواهد بود. رییس‌جمهوری ایران از هند خواسته است تا ۸میلیارد دلار در پروژه‌های زیرساختی ایران سرمایه‌گذاری کند که توسعه بندر استراتژیک چابهار از آن جمله است.


سرمایه‌گذاری 8 میلیارد دلاری هند در ایران

تسنیم| یک مقام ایرانی در دهلی‌نو گفت که رییس‌جمهوری ایران از هند خواسته تا در پروژه‌های زیرساختی به ارزش 8میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند که شامل نقش بیشتر در توسعه بندر استراتژیک چابهار است. بندر چابهار در جنوب شرق ایران واقع شده و نقشی محوری در تلاش‌های هند برای دور زدن خاک پاکستان و رسیدن به افغانستان و کشورهای آسیای میانه دارد. سفیر جمهوری اسلامی ایران در هند به رویترز گفت: روحانی در جریان دیدار اخیر خود با نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در حاشیه نشستی در روسیه که چند روز قبل از توافق تاریخی بین ایران و قدرت‌های جهانی برگزار شد به هند پیشنهاد کرده بود، نقشی بزرگ‌تر ایفا کند. غلامرضا انصاری افزود: «پتانسیل (همکاری) بین ایران و هند بسیار بالاست اما ما با دیواری به نام تحریم مواجه‌ایم. دیوار فشارهای امریکا.»انصاری در ادامه گفت: با توجه به احتمال لغو تحریم‌ها در آینده نزدیک به دلیل «روابط تجاری نزدیک و منافع مشترک دو کشور در توسعه ارتباطات حمل و نقل با آسیای میانه» اکنون «فرصتی طلایی» برای هند است تا بتواند فرصت‌های سرمایه‌گذاری بیشتری در ایران به دست آورد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر