آثار مثبت توافق ۲سال دیگر مشخص می‌شود

۱۳۹۴/۰۴/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۶۲۲

نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران و چین کاهش موقت قیمت‌ها در بازار ارز، طلا و مسکن را از پیامدهای توافق 1+5 با ایران برشمرد و گفت: عدم مدیریت ۱۰۰میلیارد دلار پول بلوکه‌شده ایران پس از تحریم مخاطره‌آمیز بوده و باید انضباط مالی دوران تحریم را حفظ کرد. مجیدرضا حریری با اشاره به پیامدهای مثبت یا تهدیدهای احتمالی که ممکن است پس از انجام توافق هسته‌یی برای اقتصاد ایران به وجود بیاید، گفت: اتفاقاتی که در 3سال گذشته افتاد و مسائل هسته‌یی را به اقتصاد ما وصل کرد، سبب شد تا اقتصاد از منظر سیاست ضربه بخورد. از طرفی برخی کارشناسان با نگاه واقع‌بینانه معتقدند عدم مدیریت تحریم‌ها بیشتر به ما ضربه زد و امیدواریم از این پس نیز با فرصتی که به وجود آمده مسائل را مدیریت کنیم، چرا که می‌تواند سوء‌مدیریت دوباره یک‌سری مسائل تلخ را برای اقتصاد ما رقم بزند. وی به وضعیت توزیع ارز و طلا در بازار از سال 89 اشاره کرد و گفت: 6ماه قبل از شدت یافتن تحریم‌ها، دولت وقت می‌دانست که چه اتفاقی در حال رخ دادن است، اما از نیمه دوم سال 89 بانک مرکزی با تمام اینها روزانه 5هزار دلار به راحتی در اختیار افراد قرار می‌داد یا می‌گفت آن‌قدر طلا عرضه می‌کنیم که سوپرمارکت‌ها هم طلا بفروشند و آنچه موجودی داخل بود را به حراج گذاشتیم.


کاهش موقتی نرخ ارز، ‌طلا و مسکن

به گزارش فارس، نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران و چین بر این نکته تاکید کرد: اگر در زمان حاضر و با برداشته شدن تحریم‌ها موضوع را درست مدیریت نکنیم این مساله خود تبدیل به تهدید مجددی برای اقتصاد ما می‌شود، اگرچه یک‌سری اثرات روانی مثبت برای کوتاه‌مدت بر کاهش نرخ ارز، طلا و مسکن در دوسه ماه آینده موثر است اما در واقعیت شرایط اقتصادی خوبی نداریم.

حریری اضافه کرد: آنچه مهم است این است که دولت بعد از تحریم باید سناریوهایی را طراحی کرده باشد و اجازه ندهد که ارز بلوکه شده که رقمی بالغ بر 100میلیارد دلار است بی‌حساب و کتاب وارد بازاری که به‌شدت تشنه منابع ارزی است، وارد شود و انضباط مالی را دوران تحریم‌ها در پیش گرفته بود را ادامه دهد.

وی ادامه داد: چرا که معلوم نیست چقدر از این ارز مربوط به ذخایر بانک‌مرکزی است و چقدر امکان تزریق به بازار را دارد، چرا که این مساله آمار محرمانه‌یی است که در دوران تحریم هیچ‌گاه منتشر نشد.

حریری به دولتمردان توصیه کرد تا به جای ارائه آمار سیاسی، آمار واقعی را به مردم ارائه کنند و انتظارات را درست رقم بزنند چرا که اکنون در هسته سخت تورمی قرار داریم و با سوء‌مدیریت ممکن است دوباره تورم به یک‌باره فزآینده شود.


ارزهای بلوکه شده صرف زیرساخت‌ها شود

حریری در پاسخ به اینکه برای پیشگیری از افزایش تورم و ایجاد پیامدهای مثبت چه استفاده‌یی می‌توان از ارزهای آزاد شده در کشور کرد، گفت: این ارزها باید صرف اصلاح زیرساخت‌ها در حوزه‌های انرژی، حمل‌ونقل، ساخت بندر و تجهیز ناوگان هوایی و دریایی شود تا زمینه ورود سرمایه‌گذار خارجی و در نهایت بهبود فضای کسب‌وکار فراهم شود. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حتی زیرساخت‌های فرودگاه‌های پایتخت آمادگی پذیرش سرمایه‌گذار خارجی یا گردشگر را آن‌طور که باید ندارد، افزود: فرودگاه‌های ما در نهایت پذیرش 5 میلیون نفر مسافر را دارد که این رقم باید به 4برابر ظرفیت فعلی افزایش یابد یا خطوط ریلی باید از نظر کمی و کیفی 2 تا 3برابر افزایش یابد.


ورود 150میلیارد دلار سرمایه‌گذاری

عضو سابق هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در مورد ورود سرمایه‌گذاران خارجی در بخش‌های مختلف اقتصادی گفت: در حوزه نفت و گاز به دلیل تخصصی بودن و وضعیت مناسب ایران قطعا شرکت‌های اروپایی و امریکایی با ظرفیت 140 تا 150میلیارد دلار سرمایه‌گذاری وارد خواهند شد به شرط آنکه از اکنون زیرساخت‌ها را فراهم کنیم اما نباید توقع داشت که تولید نفت کشور به یک‌باره به 2 میلیون بشکه برسد، یک‌سال زمان نیاز است تا برداشت از چاه‌های نفت به مرور افزایش یابد. لازم است همه این واقعیت‌ها به مردم برای تعدیل سطح انتظاراتشان گفته شود.


ضرورت تک‌نرخی شدن ارز

وی همچنین در مورد تک‌نرخی شدن نرخ ارز با توجه به برداشته شدن تحریم‌های بانکی گفت: باید به نقطه‌یی برسیم که اقتصاد شفاف، آزاد و رقابتی داشته باشیم و اکنون دیگر بهانه‌یی برای بانک‌مرکزی برای تک‌نرخی نشدن ارز وجود ندارد، این مساله کمک می‌کند تا واردات، تولید و مبادلات تجاری براساس واقعیت شکل بگیرد.


اثرات مثبت برداشته شدن تحریم‌ها

حریری در پاسخ به اینکه برخی نگران ورود بی‌رویه کالاهای خارجی با برداشته‌شدن تحریم‌ها هستند، گفت: اگر تولید ما به سمت افزایش کیفیت و با هدف بازارهای صادراتی رونق گیرد و اگر فساد لجام‌گسیخته در اقتصاد ما مهار شود دیگر نه شاهد واردات بی‌رویه کالاهای ساخته شده خواهیم بود و نه خبرهایی از قبیل دکل‌های گمشده و فرودگاه‌های فروخته شده. وی این را هم گفت که اثرات مثبت برداشته شدن تحریم‌ها تا 2سال آینده بر سر سفره مردم قابل لمس خواهد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر