اخبار

۱۳۹۴/۰۴/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۶۲۰

آینده درخشان در انتظار سهام بانک صادرات

توافق هسته‌یی که به امضای کشورهای ١+٥ و ایران رسیده است آغازگر فصلی نو در فعالیت‌های اقتصادی کشور خواهد بود و این اتفاق تاریخی می‌تواند به صورت عام برای اقتصاد کلان رونق و به صورت خاص برای شبکه بانکی نیز ثمرات مطلوبی داشته و زمینه توسعه بیشتر ارتباطات و مبادلات ارزی را به همراه داشته باشد.

به گزارش روابط‌عمومی بانک صادرات این رویداد که نتیجه حمایت‌های مقام‌ معظم رهبری، تلاش و کوشش جدی تیم مذاکره‌کننده و مقاومت مردم و بخش خصوصی است که برای جامعه شادی و نشاط و برای بخش‌های مختلف اقتصادی رونق را به همراه خواهد داشت و در بخش بانکی نتایجی همچون: تسهیل در مبادلات کالا و ارز، تسریع در حمل و نقل کالا، کاهش ریسک اعتباری، کاهش هزینه‌ها و از همه مهم‌تر افزایش اعتبار بانک‌های ایرانی در مجامع بین‌المللی را به دنبال خواهد داشت. در این زمینه لازم به تاکید است که بانک‌هایی می‌توانند بیشترین بهره را از شرایط پیش رو ببرند که دارای قابلیت، ظرفیت و توانمندی‌هایی در خارج از کشور باشند و بسترهای لازم را برای ایفای نقش موثرتر در اقتصاد کشور فراهم ساخته باشند.

بانک صادرات ایران به عنوان بانکی خوشنام و ریشه‌دار که دارای اعتبار بین‌المللی است و در مجامع بین‌المللی و منطقه‌یی به عنوان بانکی خوش‌حساب شناخته شده با رفع تحریم‌ها از اقبال و شانس بیشتری برای کسب سود و امتیازات در بین سایر بانک‌های کشور برخوردار خواهد شد.

این بانک که با یک تفکر حرفه‌یی و بین‌المللی در سال ١٣٣١ بنا نهاده شده نخستین شعبه خود را در سال ١٣٤٠ در هامبورگ آلمان تاسیس و پس از آن نسبت به گشایش شعب در داخل و خارج از کشور اقدام و در کشورهای فرانسه، آلمان، امریکا، امارات، یونان، قطر و... شعبه بانکی افتتاح کرد و اکنون نیز با داشتن ٢٢شعبه در خارج از کشور و چهار بانک مستقل بزرگ‌ترین شبکه بانکی را در بین بانک‌های کشور در خارج از کشور داراست.


ضرورت افزایش سرمایه بانک‌های توسعه‌ای

سخنگوی کمیسیون اقتصادی و نماینده آباده در مجلس شورای اسلامی درباره عملکرد بانک تخصصی توسعه‌یی صنعت و معدن در راستای اجرای سیاست‌های برنامه ششم توسعه گفت: بانک صنعت و معدن با توجه به کمبود منابع مالی و عدم افزایش سرمایه و محدودیت‌ها، با مشکلات زیادی مواجه بوده است؛ اما با مدیریت جدید، اوضاع این بانک متحول شده و عملکرد آن بهتر از گذشته شده است.

به گزارش روابط عمومی بانک صنعت و معدن رحیم زارع درباره تامین مالی فعالیت‌های خرد و متوسط و سپرده‌گذاری ارزی که در سیاست‌های برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفته‌اند، گفت: مقام معظم رهبری تاکیدات بسیاری بر کارآیی و بازدهی اقتصادی کشور و رشد و توسعه اقتصادی بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دارند. عدالت اجتماعی و رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی، حداکثر‌سازی بهره‌وری، تقویت رقابت‌پذیری، توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، مبارزه با اقتصاد زیرزمینی و فعالیت‌های اقتصادی غیرقانونی، مبارزه با پولشویی، توسعه سرمایه‌گذاری و... همه از نتایج مثبت سپرده‌گذاری ارزی و مدیریت صحیح ارز حاصل از صادرات است که دست دلالان ارز را بسته و از تورم ارزی پیشگیری خواهد کرد.

وی افزود: سپرده‌گذاری ارزی، محدودیت منابع ارزی را کاهش داده و بانک‌ها توان برنامه‌ریزی بلندمدت را خواهند داشت و مشکلاتی که در هنگام ٣برابر شدن ارز گریبانگیر فعالان اقتصادی شد، از بین خواهند رفت و سرمایه‌گذاران خارجی را نیز به آینده امیدوار خواهد کرد. همچنین منجر به رشد و توسعه صنایع کوچک و متوسط شده که از تاکیدات مقام معظم رهبری است.


روش صحیح یکسان‌سازی نرخ ارز

معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه یکسان‌سازی مستلزم کاهش این شکاف نرخ رسمی و بازار است، گفت: رویه درست و صحیح برای یکسان‌سازی نرخ ارز نزدیک کردن نرخ رسمی به نرخ بازار است زیرا ما در بازار آزاد فعال نیستیم و مکانیسم عرضه و تقاضا وجود دارد.

پیمان قربانی در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این سوال که چرا بانک مرکزی برای یکسان‌سازی نرخ ارز، نرخ رسمی را به نرخ بازار می‌کند و برنامه‌یی برای حرکت معکوس نرخ ارز به سمت نرخ رسمی ندارد، اظهار داشت: بانک مرکزی درنظر دارد به نرخ ارزی برسیم که این نرخ متناسب با اقتضائات اقتصاد کلان و عوامل بنیادین آن باشد.

وی افزود: هم‌اکنون فعالیت‌های بانک مرکزی در قالب مرکز مبادلات و نرخ ارز رسمی اعلامی توسط بانک مرکزی است و مسیری که اتخاذ شده این است که فاصله نرخ رسمی ارز و نرخ بازار به حداقل برسد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه یکسان‌سازی مستلزم کاهش این شکاف نرخ رسمی و بازار است، گفت: رویه درست و صحیح برای یکسان‌سازی نرخ ارز نزدیک کردن نرخ رسمی به نرخ بازار است زیرا ما در بازار آزاد فعال نیستیم مکانیسم عرضه و تقاضا وجود دارد.

وی ادامه داد: بازار عرضه و تقاضای واحد را نشان می‌دهد و آنچه برای ما مهم بوده کاهش نوسان‌ها و نااطمینانی در بازار ارز است، در این مدت با گام‌های تدریجی در حال کاهش فاصله نرخ بازار و نرخ رسمی بوده‌ایم که این روند ادامه خواهد یافت.

قربانی تاکید کرد: حفظ ثبات بازار ارز از اولویت‌های بانک مرکزی است و پیش‌زمینه هر اقدامی در این بخش هدف ثابت بازار ارز است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر