ایست قلبی بازار سهام از هیجان توافق

۱۳۹۴/۰۴/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۵۶۵

گروه بورس| علی رمضانیان|

تحلیلگران بازار سرمایه در روزهای قبل پیش‌بینی می‌کردند که در روز‌های پس از توافق شاهد رشد شاخص کل خواهیم بود. در بدترین شرایط و با تحلیل بدبینانه تصور می‌شد که بازار تا 20درصد صعود خواهد کرد، ولی باوجود این خوش‌بینی‌ها در ساعات ابتدایی روز گذشته افت 260واحدی شاخص کل براساس کاهش قیمت سهام گروه‌های بانکی، پالایشی، خودرو و حمل‌ونقل سرمایه‌گذاری‌ها سهامداران را در شوکی عمیق فرو برد. شوک افت قیمت بیشتر برای کسانی بود که در روز قبل از آن اقدام به سفارش خرید کردند به امید اینکه در روز چهارشنبه در صف خرید قرار نگیرند.


صعودی که پیش‌خور شد

امیرحسین شریعتی عضو هیات علمی دانشگاه شیخ بهایی اصفهان بااشاره به صعود بازارهای موازی درخصوص افت شاخص اظهار داشت: بازارهای غیرمولد در روزهای بعد از توافق برخلاف ادراک انتظاری حرکت خواهد کرد زیرا بازار توجه دارد که باید این توافق در دولت‌های طرفین تایید شود و اینکه کنگره امریکا، یا مجلس ایران این توافقنامه را بررسی کنند، خود نشان از زمان‌بر بودن تاثیر توافق بر اقتصاد کشور دارد البته در بازارهای موازی با بازار بورس و به ویژه در بازارهای سکه و طلا به دلیل نزدیک شدن به عید فطر روند صعودی پیدا کردند، اما درخصوص بورس موضوع متفاوت است و باید گفت که بازار بورس صعود خودش را در هفته گذشته به قولی پیش خور کرد. بازار سهام از هفته گذشته روند صعودی خود را آغاز کرد و به نقطه مقاومت مهمی برخورد کرد و اندکی خودش را اصلاح کرد اما باید انتظار داشت که توافق هسته‌یی در بلندمدت بر بازار سهام تاثیر بگذارد زیرا صنعت‌های کشور در بلندمدت تاثیر خواهند پذیرفت. همچنین توجه داشته باشیم که شاخص بازار در سال92 به قله 89هزار واحدی رسید و برای رسیدن به این نقطه زمانی دوساله نیاز است. بنابراین نباید توقع داشت که روند صعودی همه روزه ادامه داشته باشد بعضی از روزها این روند اصلاح می‌شود و حالتی صعودی ولی با نواسانات کوتاه همراه خواهد بود.

توقف نمادها عامل اصلی سقوط

ندا سرابی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه درخصوص افت غیرمنتظره شاخص کل معتقد است که باید چند عامل را برای کاهش درنظر گرفت، نخستین و مهم‌ترین عامل کاهش شاخص، بسته شدن شرکت‌ها برای مجامع است زیرا بسیاری از سهامداران ترجیح می‌دهند که در مجامع شرکت‌ها حضور نداشته باشند و از سهام خارج می‌شوند. توقف نماد معاملاتی شرکت‌های لبنیات کالبر، بانک دی، بانک حکمت ایرانیان، کابل‌سازی تک، کیسون، توسعه بازرگانی آهن و فولاد میلاد، بانک تجارت، بیمه نوین، اعتباری کوثر، هپکو، پلاست ایران، صدرا، تامین ماسه ریخته‌گری، توریستی و رفاهی آبادگران، سازه پویش، معادن بافق، فولاد مبارکه، دشت مرغاب، نورد آلومینیوم، نفت بهران، ‌فولاد آلیاژی ایران، ‌جام دارو، بانک کارآفرین، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، کارخانجات مخابراتی ایران، ذوب آهن اصفهان، مهندسی ساختمان و تاسیسات راه‌آهن، پالایش نفت لاوان، صنایع پتروشیمی گلستان، ‌بیمه رازی، توکا ریل، بیمه سامان، توسعه اقتصادی آرین، پالایش نفت شیراز کرد و همچنین عدم بازگشایی نماد معاملاتی شرکت موتوژن و بازگشایی نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع آذرآب، لبنیات کالبر، بهنوش ایران، شکر و حق تقدم شرکت ریخته‌گری ایران هم از دیگر اتفاقات دیروز بازار سرمایه بود. این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: عامل دوم ریزش بازار تسویه‌حساب خریداران اعتباری است کسانی که به دلیل خرید‌های اعتباری باید تا سر ماه تسویه‌حساب کنند و دوباره برای ماه دیگر این اعتبار را تمدید کنند، بنابراین مجبورند که سهامشان را حتی در شرایط ضرر و در روز نامناسب عرضه کنند، به خصوص اگر سهام شرکت‌هایی که مالک آن هستند، قرار باشد برای مجمع بسته شود، این فشار را مضاعف می‌کند.

افت تکنیکالی شاخص

حسین رضایی کارشناس بازار سرمایه معتقد است که افت 605واحدی روز گذشته روند خاصی را برای شاخص کل رقم زده است زیرا شاخص کل در روزهای گذشته با ورود به کانال 69هزار واحدی نشان داد که خط روند 18ماهه را شکسته است و درصورت عبور از رقم 70هزار می‌تواند تا 72یا 73هزار را طی کند اما درصورتی این اتفاق می‌افتاد که این رقم را رد کند اما نتوانست این خط روند را محکم رد کند. بنابراین پول بکی که اتفاق افتاد، می‌تواند شاخص را اندکی بیشتر اصلاح کند و تا کانال 67هزار واحد سوق بدهد و اگر در روز‌های آینده بازار تقویت شود، می‌تواند خط روند را را رد کند. رضایی افزود: در روزهای گذشته حقوقی‌های بازار سرمایه (سهامداران عمده) به دلیل کنترل بازار و برای جلوگیری از ایجاد حباب‌های کاذب اقدام به عرضه سهام‌های خود کردند. این درحالی است که 75درصد سهام بازار دراختیار سهامداران حقوقی قرار دارد و می‌توانند بازار را کنترل یا برعکس آن را رها کنند تا سقوط کند. در واقع این فروش‌ها توانست تاثیر خود را در روز گذشته بگذارد و کسری مالی نیز خود عاملی شد بر این رفتار.


معاملات روز گذشته

شاخص قیمت و بازده نقدی بورس در پایان معاملات گذشته با افت 605واحدی به رقم 68هزارو827 واحد رسید. نماد بانک ملت با 103درصد، پالایش نفت بندرعباس با 87درصد، بانک پاسارگاد با 67درصد، بانک صادرات 62درصد، بانک تجارت 56درصد و فولاد با 47درصد منفی بیشترین تاثیر را در کاهش شاخص کل به رقم 68هزارو827واحد داشتند. شاخص قیمت وزنی نیز با 248واحد کاهش عدد 28هزارو266واحد را برای خود ثبت کرد. همچنین شاخص سهام آزاد شناور در این بازار با 1140واحد افت عدد 78هزارو667واحد را تجربه کرد. براساس این گزارش شاخص بازار اول درحالی با ریزش 647واحدی به عدد 49هزارو328واحد رسید که شاخص بازار دوم با افزایش 49واحدی به رقم 144هزارو69واحد ایستاد. براساس این گزارش شاخص کل فرابورس نیز در پایان معاملات با 8واحد ریزش رقم 811واحد را برای خود ثبت کرد. ارزش کل معاملات بورس تهران در پایان معاملات دیروز از مبلغ 217میلیارد و322میلیون تومان فراتر رفت که حاصل دست به دست شدن بیش از یک‌میلیارد و160میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله در 64هزارو685 نوبت خریدوفروش بود. سه نماد معاملاتی بانک ملت با 103واحد، پالایش نفت بندرعباس با 86واحد و بانک پاسارگاد با 67واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را در برآورد شاخص کل بورس به دوش کشیدند. درعین حال نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با 50واحد، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی با 36واحد و همراه اول با 21واحد افزایش بالاترین تاثیر مثبت را در برآورد این نماگر بر جای گذاشتند. همچنین در روز گذشته در نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی مبین با 10میلیون سهم، ملی سرب و روی ایران با 12میلیون و496هزار سهم، صنعتی مینو با 30میلیون و591هزار سهم، بانک آینده با 100میلیون سهم و صنایع پتروشیمی تخت جمشید با بیش از 269میلیون سهم از کد سهامدار حقوقی به شرکت‌های تابعه آن دارایی‌های مذکور کد به کد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر