بازار نفت خام در روز بعد از توافق

۱۳۹۴/۰۴/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۵۵۲


گروه انرژی الچین یوسفی به‌گزارش «تعادل» رویترز در ارتباط با نوسان‌های اخیر قیمت نفت بعد از توافق هسته‌یی بین ایران و 6 قدرت جهانی، عوامل تاثیرگذار بر این نوسان را از دیدگاه‌های مختلف مورد بررسی قرار داده است. این خبرگزاری در این زمینه می‌نویسد: «در روز سه‌شنبه جهان توافق هسته‌یی بین ایران و6 قدرت جهانی را به چشم دید و به تأسی آن نیز بازار نفت دچار نوسان‌هایی شد، نوسان بیش از یک دلار به ازای هر بشکه در این روز نگرانی سرمایه‌گذاران از امنیت بازار و در مقابل آماده کردن بازار برای عرضه بیشتر نفت خام تا سال 2016 بر این نگرانی‌ها افزود.

با گذشت چند ساعت از توافق و باز شدن بازارهای مالی امریکا قیمت نفت خام افزایش یافت و به نزدیکی قیمت قبل از توافق رسید. قیمت نفت خام دیروز نیز با کاهش روبه‌رو شد که طبق گفته‌ها ناشی از نگرانی افزایش تدریجی صادرات محصولات نفتی ایران به بازارهای جهانی بود. ایران که یکی از بزرگ‌ترین دارندگان ذخایر نفت در دنیا محسوب می‌شود، قبل از تحریم‌های غرب علیه برنامه هسته‌یی، صادرات روزانه بیش از 3میلیون بشکه‌یی نفت خام را دارا بود ولی با اعمال تحریم‌ها ظرفیت صادرات نفت خام ایران به حدود 1.2میلیون بشکه در روز رسید.

به گزارش رویترز، شخصیت‌های اقتصادی و تحلیلگران صاحب نظر در بازار نفت هر کدام از نقطه نظر خود موضوع نوسان قیمت را تحلیل می‌کنند.

دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند در این زمینه می‌گوید: بازگشت نهایی ایران به بازارهای بین‌المللی نفت قطعا منجر به کاهش قیمت و رفتن به سمت قیمت‌های پایین‌تر می‌شود. از طرفی هند به واسطه نزدیکی با ایران، روابط مناسبی در حوزه اقتصادی با این کشور داشته و دارد. اکنون گمانه‌زنی‌ها بر این است که هند حتی به بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران تبدیل شود. هر چند وزیر نفت هند در گفت‌وگو با رویترز اظهار کرده است که باید پیشنهادهای ایران را مطالعه کنند. اما ریچارد نفیو، مدیر برنامه‌های اقتصادی و بازار انرژی در امریکا معتقد است: تولید نفت خام ایران نمی‌تواند تا قبل از سال 2016 افزایش چشمگیری داشته باشد. او اما پیش‌بینی می‌کند که ایران بتواند تولید نفت خام خود را در بازه زمانی 6 تا 12ماه بعد از تحریم بین 300 تا 500هزار بشکه در روز افزایش دهد. در سمت دیگر کارشناسان و تحلیلگران بانک مورگان استنلی می‌گویند: ارزیابی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد ایران در نیمه ابتدایی سال 2016 خواهد توانست صادرات نفت خام خود را بین 500 تا 700هزار بشکه در روز افزایش دهد. گلدمن ساکس نیز در ارتباط با نوسان‌های اخیر می‌گوید: ما به چشم‌انداز افزایش تولید اوپک در سال 2016 به عنوان یک خطر بزرگ برای روند نزولی قیمت نفت نگاه می‌کنیم. درحال حاضر پیش‌بینی گلدمن ساکس برای نفت برنت به طور متوسط 58دلار در سال 2015 و 62دلار برای سال 2016 است. تحلیلگران هشدار داده‌اند که چشم‌انداز کلی برای بازار نفت و سقوط قیمت آن می‌تواند بیشتر شود. در بازارهای جهانی دیروز، نفت خام برنت با 18سنت کاهش به قیمت 58.33 دلار به ازای هر بشکه معامله شد در سمت دیگر نفت خام وست تگزاس اینترمدیت با 9سنت کاهش به قیمت 52.96دلار به ازای هر بشکه رسید. نوسانات اخیر بازار نفت سرمایه‌گذاران را با شک و شبهه‌هایی روبه‌رو می‌کند درحالی که به گفته کارشناسان و تحلیلگران حوزه نفت، صادرات نفت خام ایران به تدریج و بعد از سال 2016 افزایش پیدا می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر