یک‌هفته با تعادل

۱۳۹۴/۰۴/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۵۵۱

«قربانی بودن صادرات گاز»، «گزارش ماهانه اوپک»،«افزایش قیمت برق»، «بدحسابی برقی ادارات دولتی» و «بازار نفت بعد از توافق» عنوان گزارش‌های اصلی روزنامه تعادل در هفته‌یی که گذشت را تشکیل دادند. در ادامه بخش کوتاهی از هر یک از گزارش‌ها آمده است.

شنبه 20تیر: صادرات گاز قربانی تحریم‌ها و مصرف بی‌رویه؛ همه به خوبی می‌دانیم که ایران یکی از بزرگ‌ترین دارندگان ذخایر گاز طبیعی در جهان است و به همین واسطه می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان گاز طبیعی درجهان باشد. اما عواملی باعث می‌شوند تا ایران همچنان نتواند به جایگاه حقیقی خود در بازار جهانی گاز دست پیدا کند.

یک‌شنبه 21تیر: ایران با ذخایر گاز 17برابر میانمار، صادرات کمتری دارد؛ سازمان کشورهای صادرکننده نفت‌خام 50امین نسخه گزارش سالانه خود را با یادداشتی از عبدالله سالم البدری دبیرکل این سازمان منتشر کرد. این گزارش حاوی اطلاعاتی مختلف از کشورهای عضو اوپک و جهان درحوزه انرژی است.

دوشنبه 22تیر: تاثیر افزایش قیمت برق بر کنترل مصرف چه اندازه است؟ روزهای گرم تابستان را درحالی سپری می‌کنیم که پیک مصرف برق در کشور به اوج خود رسیده و نسبت به سال گذشته رکورد زده است. در این شرایط هرکسی راهکاری را برای کنترل مصرف برق درکشور پیشنهاد می‌کند. یکی از پیشنهادهایی که همیشه روی میز وزارت نیرو قرار داشته، افزایش قیمت برق و واقعی کردن نرخ این کالاست.

سه‌شنبه 23تیر: بدحسابی ادارات دولتی، ارقام سنگین بدهی به توانیر؛ از 10 شرکت برتر و پردرآمد صنعت برق در سال2014، 5 شرکت در اروپا و 5 شرکت دیگر در ایالات متحده قرار داشتند. همین نکته نشان می‌دهد اقتصاد صنعت برق تا چه اندازه به میزان توسعه‌یافتگی کشورها وابستگی دارد. آن‌طور که آرش کردی مدیرعامل شرکت توانیر عنوان می‌کند این صنعت با حدود 16200میلیارد تومان کسری نقدینگی مواجه است که 1000میلیارد تومان از آن به بخش تولید برق بازمی‌گردد.

چهارشنبه 24تیر: بازار نفت روی گسل توافق هسته‌یی ایران و غرب؛ همه از مدت‌ها قبل در انتظار این روز بودند. روزی برای آغاز بازگشت ایران به دوران اوج در تولید نفت‌‌خام. بازار جهانی طلای سیاه که از ژوئن سال گذشته دچار افت شدیدی در قیمت شده بود، روز توافق در واهمه و هراس «بازگشت نفت‌خام ایران در سطوح گذشته» به بازار با تزلزل و سقوط مواجه شد. البته نخستین واکنش‌ها به توافق در ادامه روز دچار تغییراتی نیز شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر