اوج‌گیری رشد صنعت در زمستان 94

۱۳۹۴/۰۴/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۵۴۱

گروه صنعت و معدن سمیه سایش

با دستیابی به توافق ایران و 1+5، جو روانی مثبتی در فضای بخش حقیقی اقتصاد کشور حاکم شده است. در روزهای ابتدایی سال94 متولیان دولتی، رشد صنعتی 6درصدی را برای امسال هدفگذاری کردند. احتمال تحقق این هدفگذاری باتوجه به توافق تاریخی یادشده بسیار قوت گرفته است.

درهمین رابطه، آرمان خالقی عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران درباره لغو تحریم‌ها ظرف ۵ماه آتی و تاثیر آن در رشد اقتصادی می‌گوید: «به هرحال در این‌باره کنگره و سنا امریکا نیز تا ۲ماه برای بررسی مباحث صورت گرفته زمان تعریف کرده‌اند و در برابر آن نیز تیم هسته‌یی و مجلس شورای اسلامی کشورمان در زمینه بازنگری مجدد، فرصت‌هایی را برای خود مشخص کرده‌اند تا این موضوع را به تصویب برسانند. بنابراین با سخنان رییس‌جمهور امریکا و همچنین ایران مشخص است که این توافق یک توافق خوب یا برد- برد محسوب می‌شود.»


توسعه اقتصاد در گرو توافق

عضو خانه، صنعت، معدن و تجارت می‌افزاید: «صحبت‌های باراک اوباما مبنی بر وتو کردن کنگره امریکا صحبت‌های قابل تاملی بود. این موضوع یعنی طرف مقابل، قراردادهایی را که تا به امروز به تفاهم رسانده‌اند به آن متعهد است. بنابراین به‌طور معمول با ایجاد فعالیت‌های بین‌المللی حدود ۴ تا ۶ماه فرصت‌ها برای اجرای توافق نهایی طول خواهد کشید.»

وی در پاسخ به سوالی درباره اثرگذاری توافق بر صنعت می‌گوید: «سال‌ها بود که سرمایه اجتماعی کشورمان نامعلوم بود، در واقع دولت به عنوان یک نهاد حاکمیتی محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر به دلیل نابسامانی‌های اوضاع اقتصادی کشور و فرصت‌سوزی‌هایی که صورت گرفت، اطمینان مردم نیز به دولت گذشته سلب شد. خوشبختانه دولت فعلی درصدد بازسازی فرصت‌هاست و افزایش اطمینان مردم است به صورتی که تصمیم‌گیری‌ها به‌طور ساختارمندی درحال شکل‌گیری است. در واقع دولت یازدهم درباره تورم توانست به وعده خود عمل کند. این درحالی است که ما از حالت منفی به نقطه صفر کشانده شده‌ایم و در زمینه رکود نیز ظرفیت بازار به شکلی درآمده که مردم به دلیل کاهش درآمدهای مالی رقبتی برای خرید ندارند.»

خالقی تصریح می‌کند: «درحال حاضر با ایجاد توافق‌های هسته‌یی و بازگشت دوباره سرمایه اجتماعی تکلیف سرمایه‌گذاری درحوزه‌های پیشران اقتصاد مشخص شده چراکه یک سرمایه‌گذار حوزه صنعتی به چشم‌انداز سرمایه خود توجه ویژه‌یی دارد که حل شدن موضوع هسته‌یی یک قدم برای توسعه اقتصاد کشور رو به جلو محسوب می‌شود.»


ورود شرکای تجاری به ایران

وی می‌گوید: «متاسفانه درچند سال اخیر تراز تجاری ما اوضاع نامطلوبی را داشت اما از این پس با ایجاد توافق‌ها ما شاهد ورود شرکای تجاری به کشور هستیم. در واقع شرکای تجاری می‌توانند با خدمات پس از فروش‌شان به بازار ایران ورود پیدا کنند. در واقع تحریم‌ها اثر سویی را به اقتصاد کشور داشته که یکی از موارد آن به محدود شدن فعالیت‌های تجاری مرتبط می‌شود. به‌طوری که عمده‌ترین خریداران محصولاتی چون میعانات گازی و نفت کشورهایی همچون هند و روسیه بوده‌اند که به ازای تامین و خرید‌های نفتی‌شان تنها کالاهای بنجول را به ایران تحمیل کرده‌اند و بازار ما را جولانگاه محصولات نامرغوبشان قرار داده‌اند.»

خالقی معتقد است، در سال‌های اخیر تحریمی نیز حوزه اقتصاد کشورمان توانسته به خوبی در بخش‌های مختلف مدیریت را انجام دهد. اما این درحالی است که نبود نقدینگی کافی نیز منجر به تعطیلی برخی پروژه‌های عمرانی و زیرساختی کشور شد. در واقع باید در زمینه تزریق ارزهای بلوکه شده به کشور نیز برنامه جامعی در دستور کار دولتمردان قرار گیرد به‌طوری که این منابع برای پیشرفت توسعه اقتصاد و تولید کشور تنها در صندوق توسعه ملی سرازیر شود.


اثر مستقیم رفع تحریم بر شکوفایی اقتصاد

درهمین حال، امیرعباس اسماعیلی قائم‌مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران نیز درباره اثرگذاری لغو تحریم‌ها بر رشد صنعت می‌گوید: «قطعا رفع تحریم‌ها اثر مستقیمی بر شکوفایی اقتصاد ایران خواهد گذاشت، چراکه در این دوران شاهد گشایش اعتبارات بانکی خواهیم بود. موضوعی که درچند سال اخیر به عنوان یکی از مشکلات اساسی درحوزه‌های مختلف نام برده می‌شد. متاسفانه یکی دیگر از معضلاتی که در گذشته منجر به ضعف حوزه صنعت می‌شد جو روانی حاکم بر صنایع کشور بود، که از این پس خواه ناخواه شاهد جو روانی مثبت را در فضای حکمرانی کشور خواهیم داشت.»

وی بااشاره به تقویت صادرات کالا در زمان توافق هسته‌یی تصریح می‌کند: «به هرحال شکسته شدن فضای منفی اقتصادی در بازه زمانی نه چندان دور حوزه اقتصادی را متحول خواهد کرد که این موضوع باعث تولید هرچه بهتر کالا و تقویت حوزه صادرات اقتصاد کشور خواهد شد. در 2روز گذشته و با ایجاد جمع‌بندی توافق‌های هسته‌یی رییس‌جمهور مبحثی را بر لغو مرحله‌یی تحریم‌ها تاکید کرد. در واقع لغو تحریم‌ها نویدبخش رشد اقتصادی کشور است که باتوجه به مدیریت صحیح قطعا این رشد به صورت مرحله، مرحله‌یی حاصل خواهد شد و شرکت‌های اروپایی نیز در زمینه سرمایه‌گذاری به کشورمان ورود پیدا خواهند کرد و این شروع مبادلات خود رشد حوزه اقتصادی کشورمان را خبر می‌دهد.»


رشد اقتصاد در زمستان

اسماعیلی تصریح می‌کند: «در واقع چگونه مدیریت کردن اوضاع اقتصادی در دوران توافق‌های هسته‌یی خود موضوع مهمی به شمار می‌رود، در واقع این روزها سوال‌های زیادی مبنی بر اینکه ارزهای آزادشده صرف چه نوع فعالیت‌های اقتصادی می‌شود؟ ذهن فعالان اقتصادی به ویژه حوزه صنعت را به خود مشغول کرده است. سوال‌هایی همچون اینکه آیا تزریق ارزهای بلوکه شده صرف واردات خواهد شد یا خیر؟ این واردات بیشتر شامل کالاهای مصرفی می‌شود یا نوع این واردات به صورت کالاهای سرمایه‌یی و واسطه‌یی است؟ در واقع اینها سوال‌ها‌یی است که به حوزه سیاست‌های پولی- مالی دولتی بازمی‌گردد. امیدواریم که این موضوع به خوبی مدیریت شود تا صحبت‌های متولیان امر درباره تحقق رشد ۶درصدی صنعت در اقتصاد کشور به زودی محقق شود.»

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با ورود منابع بلوکه شده به اقتصاد و بازار کشور، نقدینگی کشور افزایش می‌یابد. در این حالت برای حفظ نرخ تورم متولیان امر چه اقداماتی باید انجام دهند، می‌گوید: «بی‌شک در زمستان سال‌جاری رشد اقتصادی محقق خواهد شد. در زمینه رشد یا عدم رشد تورم حاصل از افزایش نقدینگی موضوعی است که به نوع مدیریت دولتمردان و چگونگی سیاست آنها بازمی‌گردد که امیدواریم در روزهای آتی چارچوبی مشخصی در این‌باره تعریف شود.»

به گفته اسماعیلی، صنعتگران انتظار دارند تا تزریق منابع بلوکه شده به اقتصاد کشور صرف توسعه و بازنگری زیرساخت‌های موجود کشور شود چراکه تامین زیرساخت‌ها از اولویت‌های برتر در بخش سرمایه‌گذاری و رونق هرچه بیشتر اقتصاد موثر است و تورم نیز دراین حوزه رشد نخواهد کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر