اخبار

۱۳۹۴/۰۴/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۵۴۰

کاهش هزینه مبادلات تجاری ایران پس از لغو تحریم‌

تسنیم رییس اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد که براساس برآورد اتاق بازرگانی تهران؛ لغو تحریم‌ها سالانه ۲۵ تا ۳۰درصد از هزینه‌های تجاری کشور می‌کاهد به طوری که با در نظر گرفتن مبادلات ۱۰۰میلیارد دلاری سالانه ۲۵میلیارد دلار از این هزینه‌ها کاسته می‌شود. مسعود خوانساری با تاکید بر اینکه لغو تحریم‌ها به تنهایی تمام مشکلات اقتصادی کشور را حل نمی‌کند، افزود: «تحریم‌ها علیه ایران تاثیراتی زیادی روی مبادلات تجاری و برقراری ارتباط با شرکت‌های خارجی ایجاد کرده بود که بعد از لغو تحریم‌ها این مانع بزرگ برطرف خواهد شد.» خوانساری خاطرنشان کرد: «براساس برآوردی که اتاق بازرگانی انجام داده است لغو تحریم‌ها سالانه 25تا 30درصد از هزینه‌های تجاری کشور می‌کاهد به طوری که با در نظر گرفتن مبادلات 100میلیارد دلاری، سالانه 25میلیارد دلار از هزینه‌های تجاری ایران کاسته می‌شود.» رییس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: «گشایش در حمل‌و نقل، باز کردن ال‌سی و کاهش واسطه‌ها در مبادلات تجاری به طور قطع تاثیرات مشخصی در کاهش هزینه‌های مبادلات تجاری ایران دارد.» خوانساری به تسنیم گفت: «در 10سال گذشته از تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده نشده که این امر در کاهش بهره‌وری تولیدات کشور تاثیرگذار بوده است درحالی که بعد از رفع تحریم‌ها می‌توانیم از تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده کنیم.» وی با ذکر مثالی ادامه داد: «هواپیمای D که درحال حاضر در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد دارای قدمتی 20 تا 25ساله است که این امر باعث افزایش دوبرابری هزینه‌های سوخت این وسایل می‌شود.» رییس اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: «این کاهش بهره‌وری در صنعت حمل و نقل و افزایش هزینه‌ها را می‌توان به سایر صنایع تسری داد زیرا صنایع ما نتوانسته‌اند تجهیرات روز دنیا را برای خود خریداری و استفاده کنند.»


مناطق آزاد در کشور 2 برابر می‌شوند

ایسنا درحال حاضر هفت منطقه آزاد قشم، کیش، ارس، چابهار، انزلی و اروند و ماکو درکشور وجود دارند که این مناطق درحال افزایش هستند؛ به‌گونه‌یی که لایحه ایجاد مناطق آزاد جاسک، بوشهر، مهران و اردبیل در مجلس درحال بررسی است و مناطق بانه- مریوان، اینچه‌برون و زابل نیز در فهرست مناطق آزاد قرار دارند. هم‌اکنون مناطق آزاد کشور توسط سازمانی که به صورت شرکت یا شخصیت حقوقی مستقل تشکیل شده و سرمایه آن متعلق به دولت است، اداره می‌شوند. این شرکت‌ها و شرکت‌های وابسته از شمول قوانین و مقررات حاکم بر شرکت‌های دولتی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند و منحصرا براساس قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری- صنعتی مصوب مجلس شورای اسلامی و اساسنامه‌های مربوط اداره می‌شوند.

به گفته دبیر شورای عالی مناطق آزاد، لایحه ایجاد چهار منطقه آزاد جدید که همگی در مناطق مرزی است براساس موافقت رییس‌جمهور و تصویب شورای عالی ازسوی دولت به مجلس تقدیم شده است که این چهار منطقه شامل جاسک، بوشهر، مهران و اردبیل می‌شود. این چهار منطقه همگی مناطق مرزی و گذرگاه‌های مبادلاتی هستند که می‌توانند موجب توسعه صادرات شوند. چندی پیش نیز رییس‌جمهور، لایحه «ایجاد مناطق آزاد تجاری- صنعتی مهران و اردبیل» که در جلسه 17 اسفندماه سال گذشته به تصویب هیات‌وزیران رسیده است را برای طی تشریفات قانونی تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.


آثار مثبت توافق ۲ سال دیگر مشخص می‌شود

فارس نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران و چین کاهش موقت قیمت‌ها در بازار ارز، طلا و مسکن را از پیامدهای توافق 1+5 با ایران برشمرد و گفت: عدم مدیریت ۱۰۰میلیارد دلار پول بلوکه‌شده ایران پس از تحریم مخاطره‌آمیز بوده و باید انضباط مالی دوران تحریم را حفظ کرد. مجیدرضا حریری بااشاره به پیامدهای مثبت یا تهدیدهای احتمالی که ممکن است پس از انجام توافق هسته‌یی برای اقتصاد ایران به وجود بیاید، گفت: اتفاقاتی که در 3سال گذشته افتاد و مسائل هسته‌یی را به اقتصاد ما وصل کرد، سبب شد تا اقتصاد از منظر سیاست ضربه بخورد. از طرفی برخی کارشناسان با نگاه واقع‌بینانه معتقدند عدم مدیریت تحریم‌ها بیشتر به ما ضربه زد و امیدواریم از این پس نیز با فرصتی که به وجود آمده مسائل را مدیریت کنیم، چراکه می‌تواند سوء‌مدیریت دوباره یک‌سری مسائل تلخ را برای اقتصاد ما رقم بزند. وی به وضعیت توزیع ارز و طلا در بازار از سال89 اشاره کرد و گفت: 6ماه قبل از شدت یافتن تحریم‌ها، دولت وقت می‌دانست که چه اتفاقی درحال رخ دادن است، اما از نیمه دوم سال89 بانک مرکزی با تمام اینها روزانه 5هزاردلار به راحتی دراختیار افراد قرار می‌داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر