تداوم استقبال جهانی از توافق هسته‌ای با ایران

۱۳۹۴/۰۴/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۵۲۶

گروه ایران محمدرضا ستاری

بعد از به نتیجه رسیدن مذاکرات پیچیده هسته‌یی و حصول فرجامی مثبت برای 12سال بن‌بست هسته‌یی، مقامات و شخصیت‌های مهم بین‌المللی هر کدام به‌صورت جداگانه از توافق هسته‌یی میان ایران و گروه 1+5 استقبال کردند. در همین راستا محمد‌جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان که به تهران بازگشته است، ایستادگی مردم را عامل موفقیت تیم مذاکره‌کننده دانسته و اعلام کرد، هفته آینده شورای امنیت در قطعنامه‌یی برای نخستین‌بار برنامه غنی‌سازی یک کشور در حال توسعه را به رسمیت می‌شناسد. از‌سوی دیگر علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان، توافق هسته‌یی را دستاوردی دانست که بعدها تاریخ نشان خواهد داد که چه تاثیراتی بر کشورمان و کشورهای طرف مقابل و جامعه بین‌المللی خواهد داشت و باعث خواهد شد که پارادایم روابط بین‌الملل آرام‌آرام عوض شود.


اروپا یکی از ذی‌نفعان بزرگ توافق هسته‌ای است

فدریکا موگرینی مسوول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت: یقین دارم اتحادیه اروپا به‌خصوص به آنچه پس از این توافق اتفاق خواهد افتاد، علاقه زیادی دارد. ما به ایران از نظر جغرافیایی و تاریخی نزدیک‌تر هستیم و ریشه‌های فرهنگی هزاران ساله‌یی با این کشور داریم. ایتالیا نخستین شریک تجاری ایران بوده و فکر می‌کنم اروپا یکی از ذی‌نفعان بزرگ توافق هسته‌یی که برای تمام جهان مثبت است، باشد. مخالفان توافق هسته‌یی که امروز نگران هستند، باید روی پیامدهایی که درصورت نتیجه برعکس، می‌توانست به‌وجود آید، تامل کنند، چراکه در صورت دست نیافتن به توافق می‌توانستیم شاهد یک تشدید نظامی غیرقابل کنترل در منطقه با تاثیرات ناگوار برای مردم منطقه و تاثیرات منفی برای اروپا، باشیم. این توافق یک پیروزی جهانی در سه مرحله است؛ نخست عدم اشاعه هسته‌یی که به معنی ثبات و امنیت برای منطقه است، دوم سرمایه‌گذاری روی نسل جوان ایران است که امروز با شادی از این خبر استقبال کردند و سوم ابعاد منطقه‌یی و بین‌المللی آن است.


انتقاد اشتاین‌مایر از مواضع رژیم صهیونیستی

فرانک والتر اشتاین‌مایر وزیر خارجه آلمان از مواضع رژیم‌صهیونیستی در برابر توافق هسته‌یی ایران و گروه 1+5 انتقاد کرد و گفت: این توافق به افزایش امنیت در خاورمیانه کمک می‌کند. این یک توافق مسوولانه است و اسراییل باید نگاه نزدیک‌تری به آن بیندازد و دست از انتقادهای نادرست خود بردارد. وی شفافیت و امکان بازرسی از تاسیسات ایران را پایه توافق ایران دانست و گفت: ایران در توافق برای امکان نظارت بر تاسیسات متعهد شده است و اطمینان حاصل می‌کنیم این نظارت‌ها اجرا و بررسی شوند.


شجاعت رهبران این توافق را تحسین می‌کنم

بان کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد، در اظهاراتی در واکنش به توافق هسته‌یی ایران و 6قدرت بزرگ جهان، گفت: به گرمی از این توافق تاریخی استقبال می‌کنم و به 1+5 و ایران به‌خاطر رسیدن به توافق در وین تبریک می‌گویم. وی گفت: این شاهدی بر ارزش گفت‌وگو است. من می‌دانم کارهای زیادی برای این توافق انجام شد و عزم و تعهد مذاکره‌کنندگان و همچنین شجاعت رهبران که این توافق را تصویب کردند، تحسین می‌کنم؛ توافقی که با کارهای دقیق و پرزحمت تیم آنها در وین و جاهای دیگر به‌دست آمد. امیدوارم و درحقیقت معتقدم این توافق به تفاهم و همکاری بیشتر در بسیاری از چالش‌های امنیتی جدی در خاورمیانه منجر شود. وی تاکید کرد: این توافق می‌تواند به صلح و ثبات در منطقه و فراتر از آن کمک کند. سازمان ملل متحد آماده است با طرف‌ها در روند اجرای این توافق تاریخی و مهم کاملا همکاری کند.


به ایران خواهم رفت

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد که به ایران سفر خواهد کرد. وی گفت: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران دوباره مرا برای سفر به ایران دعوت کرد چراکه قبلا هم این کار را کرده بود و من در پاسخ به وی گفتم که به ایران می‌آیم؛ پس به ایران خواهم رفت. وی با اشاره به توافق هسته‌یی بین ایران و 1+5 گفت: این توافقی است که همه طرف‌ها در آن برنده هستند. فابیوس با تبریک گفتن به مناسبت این توافق در پاسخ به انتقادهای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که گفته بود این توافق یک اشتباه تاریخی است بیان کرد: اگر توافقی صورت نمی‌گرفت باید انتقاد می‌کرد. فابیوس همچنین اعلام کرد که شرکت‌های فرانسوی پیش از تحریم‌ها حضور زیادی در ایران داشتند.


3 وزیر کلیدی اسپانیا در راه تهران

خوسه مانوئل گارسیا مارگالو وزیر خارجه اسپانیا اعلام کرد که پس از فصل تابستان به همراه آنا پاستور و خوسه مانوئل سوریا وزیران امور زیرساخت‌ها و صنعت و معدن به ایران سفر خواهد کرد. به گزارش ایرنا، وی در حالی خبر این سفر را اعلام کرد که در مصاحبه با شبکه تلویزیون ملی اسپانیا در مورد دستاورد مذاکرات وین بین ایران و گروه 1+5 اظهارنظر می‌کرد. وزیر خارجه اسپانیا اشاره کرد که آنقدر به حصول این توافق تاریخی مطمئن بود که سفر خود به ایران را برای ماه سپتامبر (شهریور - مهر) برنامه‌ریزی کرد. وی تصریح کرد: این توافق، بسیاری از تهدید‌ها را که در خاورمیانه وجود داشت و خطر اینکه یک جنگ بروز دهد، کنار زد. همچنین مارگالو با اشاره به جایگاه ایران برای حل مشکلات در سوریه، عراق، لبنان، یمن و همچنین لیبی گفت: این امر برای همه و همچنین برای اسپانیا مهم است.


بزرگ‌ترین پیروزی دیپلماسی بعد از پایان جنگ سرد

عبدالله گل رییس‌جمهور سابق ترکیه، توافق هسته‌یی ایران و گروه 1+5 را بزرگ‌ترین پیروزی دیپلماسی بعد از پایان جنگ سرد خواند. وی با صدور اطلاعیه‌یی اعلام کرد: این توافق که نمونه موفق دیپلماسی است، نمونه‌یی برای حل مشکلات سایر منطقه است و می‌تواند حل مشکلات منطقه را تسهیل کند.

گل با اشاره به اینکه در دوران نخست‌وزیری و ریاست‌جمهوری خود با مساله‌یی هسته‌یی ایران از نزدیک در ارتباط بود و در راستای حل آن تلاش کرده و به تهران نیز سفر کرده بود، گفت: ترکیه در برخی برهه‌ها میزبان مذاکرات هسته‌یی بود، اکنون نیز از نتیجه حاصله بسیارخرسند هستم. روسای جمهور و وزیران خارجه ایران و امریکا که با وجود فشارهای داخلی و خارجی با جسارت این مساله را پی گرفتند، شایان تقدیر هستند. به گزارش ایرنا وی در بخش پایانی پیام خود افزود: قراردادهای بزرگ در عمل ممکن است به مشکلاتی برخورد کنند، ولی برای ممانعت از این مساله تمام طرفین باید با حساسیت و به طور سازنده عمل کنند.


این توافق شبح ‌جنگ را از منطقه دور می‌کند

فواد معصوم رییس‌جمهوری عراق در دو پیام جداگانه برای رهبر معظم انقلاب اسلامی و رییس‌جمهوری اسلامی ایران ضمن تبریک و تهنیت، ابراز امیدواری کرده است که نه‌تنها ایران بلکه منطقه و جهان از این توافق تاریخی بهره‌مند شوند. وی در پیام ارسالی برای رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کرد: این دستاورد راهبردی، پیروزی بزرگی برای دیپلماسی بالنده ایران است که در سایه دیدگاه‌های حکیمانه جنابعالی حرکت می‌کند. معصوم در بیانیه‌یی که در بغداد منتشر شد، تصریح کرده که توافق هسته‌یی ایران و غرب دستاوردی است که نشان داد جمهوری اسلامی و کشورهای منطقه و عموم جهان هنوز اراده ایجاد صلح، امنیت، آرامش و ثبات به جای گزینه‌های مشکل‌تر را دارند. همچنین این توافقنامه شبح جنگ و حوادث و درگیری را از منطقه دور کرده و همکاری بیشتری برای مبارزه با تروریسم به ویژه تروریسم داعشی به همراه داشته باشد.


تقویت امنیت و ثبات در منطقه

شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح با ارسال پیام‌های جداگانه به مقام معظم رهبری و حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان توافق تاریخی بین تهران و کشورهای غربی را بر سر برنامه هسته‌یی ایران تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد این توافق بتواند به حل مناقشات و تقویت امنیت و ثبات در منطقه کمک کند. وی گفت: ما امیدواریم با توافق تاریخی میان ایران و کشورهای غربی درباره برنامه‌های هسته‌یی ایران، ثبات و امنیت در منطقه محقق و همه تلاش‌ها، امکانات و ظرفیت‌ها به توسعه منطقه معطوف شود.


بهبود و توسعه روابط میان کشورهای منطقه

ملک حمد بن عیسی آل‌خلیفه در پیام تبریکی به حسن روحانی، رییس‌جمهور کشورمان توافق به دست آمده میان ایران و 1+5 را به وی تبریک گفت. وی در این پیام ابراز امیدواری کرد تا براساس اصل حسن همجواری، احترام متقابل و دخالت نکردن کشورها در امور داخلی یکدیگر، این توافق مهم موجب تقویت امنیت، تثبیت ثبات در منطقه و بهبود و توسعه روابط میان کشورهای منطقه شود. پادشاه بحرین همچنین ابراز امیدواری کرد که تلاش‌ها در جهت تحقق خواسته‌های ملت‌های کشورهای منطقه متمرکز شود.


پیام تبریک وزرای خارجه عمان و قطر

همچنین وزرای خارجه عمان و قطر نیز در پیام‌هایی جداگانه، توافق هسته‌یی را میان ایران و 1+5 تبریک گفتند. یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان در پیامی با تبریک توافق هسته‎یی ایران و کشورهای 1+5، توافقنامه وین را تاریخی خواند. وی ابراز امیدواری کرد که این توافق به امنیت و ثبات منطقه و جهان کمک کرده و مرحله جدیدی از تفاهم، همکاری و احترام متقابل را در بین کشورهای جهان به وجود آورد. از سوی دیگر خالد بن محمد العطیه وزیر خارجه قطر نیز در پیامی از توافق هسته‎یی میان ایران و گروه 1+5 استقبال کرد. به گزارش میزان وی با مهم خواندن توافق وین، بر حمایت این کشور از صلح و ثبات منطقه تاکید کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر