«روآندا» بهره‌ورترین و «ونزوئلا» غیربهره‌ورترین دولت‌های جهان

۱۳۹۴/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۵۱۶

گروه جهان

مجمع جهانی اقتصاد در آخرین گزارش خود فهرست بهره‌ورترین و غیربهره‌ورترین کشورهای جهان را منتشر کرد. به گزارش پایگاه خبری مجمع جهانی اقتصاد، بهره‌وری دولت‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل رقابت‌پذیری کشورها و رشد اقتصادی آنهاست. بروکراسی و قوانین دست و پاگیر، عدم شفافیت و ساختارهای قانونی ناکافی همه شاخص‌هایی هستند که هزینه‌های فعالیت‌های تجاری را در کشورها افزایش داده و از توسعه بیشتر اقتصادی جلوگیری می‌کنند. مجمع جهانی اقتصاد در این گزارش با در نظر گرفتن عواملی نظیر اسراف در مخارج دولتی، بار قوانین و همچنین شفافیت در سیاست‌گذاری دولت‌ها را در ارزیابی 144 دولت جهان مورد بررسی قرار داده است. در این فهرست دولت قطر از نظر شاخص‌های مورد بررسی بهره‌ور‌ترین دولت جهان معرفی شده است.

دولت سنگاپور در فاصله کمی از قطر در جایگاه دومین دولت بهره‌ور جهان قرار گرفته است. بنا به گزارش مجمع جهانی اقتصاد، دولت «روآندا» به دلیل حجم بسیار کم اسراف در مخارج دولتی در جایگاه هفتمین دولت با بیشترین بهره‌وری در جهان قرار گرفته است. دولت‌های فنلاند، هنگ‌کنگ، امارات، نیوزیلند، روآندا، مالزی، سوئیس، ‌و لوکزامبورگ نیز در جایگاه‌های سوم تا دهم دولت‌های با بیشترین بهره‌وری در جهان قرار گفته‌اند. از سوی دیگر دولت ونزوئلا در میان کشورهای تحت بررسی کمترین میزان بهره‌وری را داشته است. نکته قابل توجه در این فهرست، قرار گرفتن دولت ایتالیا در جایگاه 143 یا دومین کشور با کمترین میزان بهره‌وری دولتی است. سومین جایگاه کمترین بهره‌وری دولتی نیز بنا به گزارش مجمع جهانی اقتصاد مربوط به دولت آرژانتین است.

کشورهای لبنان، لیبی، کرواسی، آنگولا، ‌چاد، موریتانی و صربستان نیز در جایگاه چهارم تا دهمین دولت‌ها با کمترین میزان بهره‌وری در جهان قرار گرفته‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر