کوتاه از تجارت

۱۳۹۴/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۴۶۴

حذف واسطه‌ها بعد از برچیدن تحریم‌ها

ایسنا رییس اتاق اصناف با اشاره به اینکه بعد از تحریم واسطه‌ها حذف خواهند شد، تاکید کرد: عبور از تحریم نه تنها به نفع مجموعه اقتصادی کشور بوده بلکه در رابطه با مسائل اجتماعی نیز تاثیر‌گذار است.

علی فاضلی اظهار کرد: در چند سال گذشته سوءمدیریت و سوءتدبیر را در برخی از بخش‌های اقتصادی شاهد بودیم و این موضوع از دلایل مهم ضعف و عدم پیشرفت در این بخش‌ها بود.

وی با بیان اینکه در دوران پسا تحریم شاهد تغییر در مجموعه اقتصادی کشور خواهیم بود، گفت: بحث داد‌وستد با دیگر کشورها، گشایش ال‌سی بانک‌ها و نوسازی و بهسازی ماشین‌آلات از مواردی است که بعد از تحریم حل خواهد شد و همین موضوع تاثیرات مثبت زیادی را در فعالیت همه صنوف خواهد داشت.

وی افزود: اصناف سهم 500میلیون دلاری در صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده‌اند اما اگر پتانسیل مجموعه اصناف را در نظر بگیریم، می‌توانند دو میلیارد دلار ارزآوری صادراتی داشته باشند. وی همچنین اظهار کرد: گسترش ارتباط تجاری ایران با بسیاری از کشورها که با ما همکاری نداشتند و استفاده از تکنولوژی کشور‌های نوظهور آثار مثبتی را در همه زمینه‌ها به همراه دارد که همه این موارد در نهایت موجب رونق اقتصادی‌کشور خواهد شد.

دولت پس از توافق جلو تشنگان واردات بایستد

تسنیم عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه امروزه برخی‌ها تشنه تسهیل واردات کالا هستند تا در دوره پسا‌تحریم اقدام کنند، گفت: دولت باید برای مدیریت اقتصادی و تجاری پسا‌تحریم برنامه‌ریزی هوشمندانه داشته باشد تا آسیب‌های گذشته دوباره احیا نشود.

یحیی آل‌اسحاق افزود: در صورتی که مذاکرات هسته‌یی به نتیجه و جمع‌بندی برسد، منابع مالی دولت در خارج از کشور فرصتی برای واردات بیشتر خواهد بود که امیدواریم دیگر دولت به فکر واردات بی‌رویه نباشد بلکه از این منابع و دیگر شرایط مثبت در جهت رونق تولید استفاده کنیم.

وی گفت: اگر واردات مدیریت نشود با تعمیق رکود اقتصادی همچنان معضلات بیکاری و تورم حل نشده باقی خواهد ماند و نباید اجازه دهیم عطش صادرات و عطش واردات، فرآیندی غیرمنطقی و غیراقتصادی طی کند.

آل‌اسحاق افزود: تجربه‌های گذشته هم نشان می‌دهد زمانی که منابع مالی دولت به ‌شدت افزایش یافته، واردات هم روند جهشی پیدا کرده اما در دوره جدید نباید اجازه دهیم این مشکل دوباره تکرار شود.

وی تصریح کرد: سرنوشت اقتصادی ما را سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی رقم می‌زند و نباید سرنوشت اقتصادی خود را به محیط بیرونی و در ساختاری آسیب‌پذیر گره بزنیم.

دلیل افزایش رفت و آمد بازرگانان ترک‌ به ایران

ایسنا دبیرکل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه به تشریح ضرورت‌های مدیریت دوران پسا‌تحریم پرداخت همچنین درباره چشم‌انداز مناسبات اقتصادی ایران و ترکیه گفت: فعالان اقتصادی ترکیه به دنبال تثبیت خود در بازار ایران هستند و به همین دلیل در ماه‌های اخیر شاهد رفت و آمد بیشتر تجار ترکیه به ایران هستیم. سیدجلال ابراهیمی در باره تحولات اقتصادی دوران پسا‌تحریم توضیح داد: مسلما تاثیرات مثبتی در دوران پسا‌تحریم در بخش‌های مختلف اقتصاد ایران به وجود خواهد آمد و برای همین این لزوم وجود دارد که به صورت جدی به مدیریت دوران بعد از تحریم اندیشیده شود و این موضوع باید از سوی اقتصاددان‌ها و صاحبنظران مورد بررسی قرار گیرد. وی افزود: درحال حاضر بخشی از واردات ایران از حوزه‌هایی تعیین شده که پیش از این از کشورهای دیگر و با تکنولوژی‌های بالاتری وارد می‌شده است و مسلما بار دیگر بازار و صاحبان صنایع به مبادی و منابع اصلی تهیه قطعات ماشین‌آلات خود باز خواهند گشت چراکه در سال‌های اخیر قطعاتی که به کشور وارد شده، قطعات اصلی ماشین‌آلات نبوده است. این کارشناس مسائل ترکیه همچنین تصریح کرد: از سوی دیگر عده‌یی از سودجویان هم در این زمینه فعال بودند و دست به اقداماتی زده‌اند که مطمئنا با رفع تحریم‌ها این گروه از افراد سودجو از این عرصه دور خواهند شد، چون دیگر تجار و فعالان اقتصادی به منابع اصلی کارخانجات دسترسی خواهند داشت.

حضور 210 شرکت در نمایشگاه تجهیزات آشپزخانه

روابط عمومی شرکت بین‌المللی بازرگانی و نمایشگاهی تهران 30 شرکت خارجی و 180 شرکت داخلی در نمایشگاه صنایع و تجهیزات آشپزخانه، حمام، سونا و استخر حضور دارند.

حضور شرکت‌های خارجی در کنار تولیدکنندگان داخلی در دوره‌های گذشته نمایشگاه بین‌المللی صنایع و تجهیزات آشپزخانه، حمام، سونا و استخر، موجب تبادل فکر، فناوری و محصول بین شرکت‌کنندگان و رشد کیفیت در محصولات این گروه از تولید‌کنندگان داخلی شده است. در سیزدهمین دوره این نمایشگاه که 29 تیر تا اول مرداد سال جاری در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود، بیش از 180 شرکت ایرانی و 30 شرکت خارجی از کشورهای آلمان، فنلاند، فرانسه، ایتالیا، کره جنوبی، چین، برزیل و ترکیه حضور دارند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر