اخبار

۱۳۹۴/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۴۵۹

بیمه آسیا نمازگزاران عید فطر را بیمه کرد

نمازگزاران عید سعید فطر در محل برگزاری نماز، تحت پوشش بیمه آسیا قرار دارند. روابط عمومی بیمه آسیا در اطلاعیه‌یی با تاکید بر مشارکت فعالانه بیمه آسیا در بزرگداشت اعیاد و مناسبت‌های مذهبی در جهت اعتلای شعائر اسلامی و تبریک عید سعید فطر اعلام کرد: بیمه آسیا، مسوولیت شهرداری تهران و ستاد برگزاری مراسم نماز عید فطر در ارتباط با خسارات جانی وارد به نمازگزاران عید فطر را تحت پوشش قرار داده است.

بنا بر این گزارش، بیمه آسیا غرامت فوت، صدمات جسمانی و هزینه‌های پزشکی ناشی از حادثه برای نمازگزاران در روز عید سعید فطر را پس از محرزشدن مسوولیت شهرداری تهران و ستاد برگزاری مراسم نماز عید فطر پرداخت می‌کند.

اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری در شبکه بانکی

در نامه دبیرکل مجمع اسلامی کارکنان بانک‌ها به رییس مجلس درخواست اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری در شبکه بانکی از سوی کارکنان بانک‌ها عنوان شد. ابراهیم حکیم‌فعال دبیرکل مجمع اسلامی کارکنان بانک‌ها طی نامه‌های جداگانه‌ به رییس مجلس شواری اسلامی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، وزیر امور اقتصاد و دارایی، معاونت رییس‌جمهور و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و همچنین عضو شورای پول و اعتبار اظهار داشت: با توجه به عدم اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری در بانک‌های دولتی، بالطبع کارکنان مذکور از فوق‌العاده‌ها و مزایای مندرج در قانون برخوردار نشده‌اند؛ لذا برای جبران بخشی از مطالبات آنها از ابتدای سال جاری فوق‌العاده خاص به استناد قانون برنامه پنجم توسعه برقرار شد، لیکن از آنجا که فوق‌العاده مذکور مشمول کسور بازنشستگی قرار نگرفته است، لذا کارکنان این بانک‌ها پس از بازنشستگی کماکان دچار مشکلات معیشتی و کاهش قابل ملاحظه دریافتی می‌شوند.

بر این اساس مجمع اسلامی کارکنان بانک‌ها خواستار لحاظ کردن این فوق‌العاده به عنوان یکی از اقلام مبنای کاهش کسورات بازنشستگی است.

قانون بانکداری بدون ربا اجرا نمی‌شود

عضو کمیسیون اقتصادی در مجمع اسلامی کارکنان بانک‌ها گفت: گرچه خود قانون بانکداری بدون ربا ملغمه‌یی از بانکداری ربوی و اسلامی است، اما همین قانون ناقص هم در شبکه بانکی به درستی اجرا نمی‌شود.

محمدرضا پورابراهیمی در مراسم افطاری مجمع اسلامی کارکنان بانک‌ها که شب گذشته در کانون اسلامی انصار برگزار شد، گفت: قانون بانکداری اسلامی ایراد دارد و ترکیبی از بانکداری اسلامی و غربی است و در مرحله اجرا به مراتب بدتر از متن قانون اجرا شد.

وی گفت: در اقتصاد اسلامی عقود مالی اسلامی مطرح است ولی به درستی اجرا نمی‌شود به عنوان مثال مشارکت در سود و زیان در پروژه‌های مشارکتی به درستی اجرا نمی‌شود و بانک می‌گوید، کاری به سود و زیان طرح ندارد و برای تسهیلات 5 انگشتی وثیقه محکم دریافت می‌کند. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه صکوک اسلامی را ما ایرانی‌ها طراحی کرده‌ایم اما مالزی‌ها به نام خود ثبت کردند، گفت: در اجرای قانون بانکداری اسلامی قرار بود سود سپرده‌ها علی‌الحساب باشد و بعد از راه‌اندازی طرح‌ها بررسی و سود قطعی به صاحبان سپرده پرداخت شود اما حدود 20سال همان سود علی‌الحساب به سپرده‌گذار پرداخت می‌شد و کم کم به سمت آن رفتند که اوراق مشارکت طرح‌ها را ارزیابی کنند و سود قطعی بدهند.

امکان تسویه ارزی با نرخ روز گشایش

براساس ابلاغیه بانک مرکزی، واحدهای صنعتی که بدهی ارزی دارند، می‌توانند بدهی‌هایشان را به تاریخ روز گشایش ارز، تسویه و تعیین تکلیف کنند. افشار فتح‌اللهی گفت: براساس ابلاغیه بانک مرکزی، واحدهای صنعتی که بدهی ارزی دارند، می‌توانند بدهی‌هایشان را به تاریخ روز گشایش ارز، تسویه و تعیین تکلیف کنند. در این راستا چنانچه ظرف مدت 3ماه از تاریخ ابلاغ این دستوالعمل، واحدهای صنعتی به بانک‌های عامل مراجعه کنند، می‌توانند بدهی را به تاریخ روز گشایش ارز، تسویه یا تعیین تکلیف کنند.

افزایش وام ازدواج طلسم شد

با نگاهی به روند پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در سال‌های گذشته می‌توان دریافت که بانک مرکزی تمایلی برای افزایش بیش از مبلغ فعلی وام ازدواج را نداشته و روند کاهشی سپرده‌های قرض‌الحسنه در بانک‌ها نیز نشان می‌دهد که افزایش مبلغ تسهیلات ازدواج حداقل در آینده‌یی نزدیک جایگاهی ندارد. تسهیلات اعطایی بابت قرض‌الحسنه ازدواج و تهیه جهیزیه از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه سیستم بانکی تامین می‌شود. سپرده‌هایی که به ویژه در سال‌های اخیر با ریزش قابل توجهی همراه بوده و منفی شده است. این درحالی است که این موضوع در دوره‌های گذشته به سویی رفت که حتی برای مدتی پرداخت این تسهیلات متوقف شد و صف متقاضیان وام ازدواج را تا دو میلیون نفر افزایش داد. با این وجود در خرداد ماه سال گذشته با شرایط پیش آمده، هیات وزیران بانک مرکزی را موظف به رفع سریع‌تر موانع موجود برای پرداخت تسهیلات ازدواج کرد که در ادامه هم با وجود اعلام درماندگی بانک‌ها در منابع قرض‌الحسنه با جلساتی که بین وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و مدیران عامل بانک‌ها برگزار شد به هر طریقی که بود سال گذشته در چنین ایامی پرداخت وام ازدواج در بانک‌ها از سرگرفته شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر