افزایش سطح کیفیت زندگی و معیشت صیادان در دستور کار قرار گرفت

۱۳۹۴/۰۴/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۰۶۰



در نشست مشترک سازمان شیلات ایران با معاونت تعاون وزارت تعاون، کارورفاه اجتماعی بر تعامل بیشتر جهت افزایش کیفیت زندگی صیادان و تشکیل کمیسیون مشترک برای پیگیری امور مربوط به صیادان تاکید شد.

از آنجا که صیادی نوعی کار جمعی و تشکل‌پذیر است جلسه بر 2موضوع اصلی تعاونی‌های صید و صیادی و آبزی‌پروری متمرکز بود. در رابطه با افزایش سطح کیفیت زندگی و معیشت صیادان، واگذاری بنادر صیادی به آنان، ارائه آموزش، توانمند‌سازی و تسهیلات صحبت‌های جدی صورت گرفت. همچنین توسعه بازار و دومنظوره کردن جایگاه‌های صید و صیادی که همان توریسم، اکوتوریسم است مطرح شد و مسوولان اعلام کردند که به دنبال آن هستند تا صیادی را به شغل با کیفیت‌تری تبدیل کنند.

در جلسه مذکور رییس سازمان شیلات هدف از تشکیل تعاونی‌های صیادی را حذف واسطه‌ها عنوان کرد. وی افزود: در همین راستا اقدامات موثری جهت ساماندهی این گروه از جمله واگذاری بنادر و آموزش‌های توانمند‌سازی ارائه کردیم تا با این اقدامات بنیه ضعیف آنان را تقویت کنیم. ما در تلاشیم تا افراد تحصیل کرده وارد تعاونی‌های صیادی و آبزی‌پروری بشوند چرا که در حال حاضر بنادر صیادی ما ارتباط بین‌المللی با سایر کشور‌ها را ندارد.

در این جلسه عنوان شد: در گذشته نظارت سازمان شیلات بر تعاونی‌های صیادی به واسطه کمیسیون ماده 4 تفاهمنامه قبلی مشترک با بخش تعاون بیشتر بود اما پس از ادغام وزارتخانه‌ها این تعامل کم رنگ شد. بخش تعاون اعلام کرد: در حال حاضر نیز در تلاشیم تا کمیسیون مشترک را احیا کرده و در رابطه با موضوع درآمدزایی پیش‌نویس طرح اولیه آن انجام شده است.

در رابطه با سخت و زیان‌آور بودن این شغل نیز مقرر شد تا کارگروه مربوطه‌اش در معاونت کار دنبال شود و در نهایت تصمیم بر این شد طی یک ماه آینده با برگزاری جلسات کارشناسی مشترک میان 2بخش وضعیت موجود صید و صیادی آسیب‌شناسی شود و تفاهمنامه‌های منعقد شده در گذشته مورد بازسازی قرار گرفته و به‌روز شود. همچنین برای بهبود وضعیت معیشتی و جایگاه تعاونی‌های صیادی و آبزی‌پروری اقدامات موثری صورت بگیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر