منع یک ماهه صید در خلیج‌فارس

۱۳۹۴/۰۴/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۰۵۸

گروه تعاون| سپیده پیری|

در آستانه فصل صید و صیادی خبری در شبکه‌های اجتماعی همه را متعجب کرد. طبق این خبر صیادان استان بوشهر به مدت یک ماه از صید در خلیج فارس منع شدند. از آنجا که صیادان تنها در روزی که به دریا می‌روند درآمد دارند، منع یک ماهه آنان می‌تواند برای آنها و خانواده‌هایشان بسیار گران تمام شده و آنها را در معرض آسیب قرار دهد. از سوی دیگر چندی پیش آتش‌سوزی عظیم شناورهای صیادی و تجاری در بندر صیادی دیر، خسارت 20میلیارد تومانی به این افراد وارد کرد. جهت پیگیری موضوع و اطلاع از صحت و سقم ماجرا با علی شاهخوره‌نژاد، رییس اتحادیه تعاونی‌های صیادی به گفت‌وگو پرداختیم. شاهخوره‌نژاد ضمن تایید این خبر اعلام کرد: این اتفاق در جنوب برای نخستین‌ بار در جنوب کشورمان رخ می‌دهد و بهمن یاری، مدیرکل شیلات استان بوشهر طی جلسه‌یی با صیادان پیشنهاد دریابست را مطرح کرد که با موافقت مسوولان استان خوزستان و مخالفت صیادان و مسوولان استان بوشهر روبه‌رو شد.


بیمه صیادان در آستانه خطر

شاهخوره‌ن‍ژاد در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون دریا برای زنده‌ مانده نیازی به نفس کشیدن نداشته و با چنین تصمیمی به یک‌باره صیادان یک ماه از صید محروم شدند؛ می‌گوید: دلیل این دریابست این است که دریا نفس بکشد و ذخایر دریا بیش از پیش آسیب نبیند. همچنین دریا برای فصل میگوی خوزستان و بوشهر در ماه‌های آینده آماده شود.

رییس اتحادیه تعاونی‌های صیادی ضمن اعلام مخالفت خود با این طرح گفت: از آنجا که بیمه ماهانه صیادان طی دو سفر 7 الی 10روزه در ماه محاسبه می‌شود بنابراین منع آنان از صید می‌تواند بیمه این افراد را هم به خطر بیندازد. همچنین در صورت قطعی شدن دریابست صیادان کویتی، عراقی و عربستانی که از آب‌های بین‌المللی اقدام به صید می‌کنند به راحتی می‌توانند وارد آب‌های داخلی شوند چراکه امنیت دریا در دست صیادان است و آنان نیروی پدافند غیرنظام هستند. به نوعی می‌توان گفت؛ صیادان مرزبانان دریایی هستند. بنابراین نبود آنها طی یک ماه در دریا می‌تواند خسارات امنیتی را هم در پی داشته باشد.


تعاونی‌ها خواستار وتو هستند

شاهخوره‌ن‍ژاد در ادامه اظهار کرد: افرادی که این پیشنهاد را ارائه کرده‌اند باید توجیه اقتصادی و امنیت برای آن داشته باشند چراکه این موضوع به لحاظ کارشناسی و تخصصی معقول به نظر نمی‌رسد و در صورت تصویب می‌تواند بازارهای محصولات دریایی کشور را دچار بحران کند و افزایش هنگفت قیمت‌های 100درصدی قطعی شد و رسیدن ماهی به کیلویی 100هزار تومان هم دور از ذهن نخواهد بود. در این شرایط کنترل که با برداشت از دریا ایجاد می‌شد با معضل روبه‌رو خواهد شد. وی در پایان به نمایندگی از صیادان خواستار وتو این طرح شد.


دریابست برای کنترل صیادان غیرمجاز

این درحالی است که مختار آخوندی، مدیرکل امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران نیز با تایید خبر دریابست در گفت‌وگو با «تعادل» می‌گوید: ما همیشه ممنوعیت‌های فصلی در سواحل خلیج فارس داشته‌ایم. در شمال هم در فصل تخم‌ریزی ماهیان ممنوعیت صید را اجرا می‌کنیم. در فصل تخم‌ریزی ماهی‌های استخوانی‌ 6 ماه و ماهیان خاویاری هم این ممنوعیت وجود دارد. در همین راستا برای ماهیان جنوبی هم طرحی به عنوان دریابست چند سالی است مطرح شده که دریا را تعطیل کنیم تا صیادان مجاز تورهای خود را از دریا بالا بیاورند و صیادان غیرمجاز هم وارد دریا نشوند تا با این اقدام دریا کنترل شود. این برنامه برای استان بوشهر در جلسه کمیته مدیریت این استان با حضور مدیرکل استان، تشکل‌های صیادی، یگان و تمام اعضای این کمیته تصویب شد. طبق این تصویبیه استان‌های خوزستان و بوشهر حدود 20روز (از 15تیرماه) دریابست اعلام شود. در گذشته شاهد آن بودیم که صیادان غیرمجاز قبل از آغاز صید میگو به دریا رفته و برداشت مفید این محصول مهم دریایی را با مشکل روبه‌رو می‌کردند. در این طرح همه استان‌های ساحلی درگیر نمی‌شوند و تنها استان بوشهر و بخش کوچکی از استان خوزستان در این طرح قرار می‌گیرد. همچنین تعداد روزهای مفید صید در این روزها بسیار کم است بنابراین صیادان به لحاظ مالی آسیب نمی‌بینند.


وعده افزایش صید میگو

وی در رابطه با بیمه صیادان نیز عنوان کرد: این موضوع با هماهنگی سازمان‌های مربوطه قابل حل است. در حقیقت دریابست در 20روز فعال نبوده و در این مدت صیادان عملا 5 روز به صید مفید می‌روند. آنها خود را آماده می‌کنند برای صید میگو که ارزش اقتصادی بالایی دارد و همه به دنبال این صید هستند. در حقیقت اگر صیادی قرار بود یک تن میگو صید کند با این دریابست دو تن صید خواهد داشت. این پیشنهاد با حضور تشکل‌های صیادی استان (تعاونی‌ها و اتحادیه صیادان) به تصویب رسیده است.

آخوندی در مورد کنترل بازار می‌گوید: ماهی‌‌های جنوب، ماهی‌های سردخانه‌یی هستند و مانند ماهی‌های شمال پس از صید به سرعت در بازار عرضه نمی‌شوند ضمن آنکه از استان‌های همجوار هم کمک می‌گیریم تا تعادل بازار به هم نخورد.

مدیرکل امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران در پاسخ به این سوال که صیادان به نوعی مرزبانان دریایی هستند در امنیت دریایی مشکلی به وجود نخواهد آمد، اظهار می‌دارد: با دریابانی، ناجا و تمام یگان‌ها هماهنگ شده که در این کنترل‌ها کمک کنند. این کار بزرگ و ارزشمندی است که استان بوشهر در آن پیشقدم شده است و در مورد آن تحقیقات بسیاری شده است. قبل از این قرار بود

یک ماه و نیم دریابست داشته باشیم تا در این مدت ذخایر احیا شوند. با توجه به ذخیره، میزان برداشت، نوع روش صید، صیدگاه و زمان آن چنین تصمیماتی گرفته می‌شود.

وی در پاسخ به این شایعه که خلیج فارس به مدت یک‌ ماه به کشور دیگری اجاره داده شده و دریابست برای بهره‌برداری کشورهای دیگر بوده، می‌گوید: ما خلیج فارس را حتی یک روز هم اجاره نمی‌دهیم. این خبر شایعه است. درحال حاضر در ناوگان صیادی کشور حدود 12هزار فرورند شناور وجود دارد و نیاز به ناوگان خارجی نخواهیم داشت. تحقیقاتی در این راستا انجام شد و این تحقیقات نشان‌دهنده آن است که تاکنون بیش از ظرفیت از خلیج فارس برداشت داشته‌ایم. ما تلاشمان این است که برداشت کمتری داشته باشیم بنابراین به بیگانگان هم اجازه حضور و برداشت از خلیج فارس را نخواهیم داد. همچنین 800 فرورند از ناوگان‌ ما از آب‌های دور برداشت کرده و 50 تا 60درصد تن‌ماهی را از آب‌های اقیانوس صید می‌کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر