اقتصاد همسایه

۱۳۹۴/۰۴/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۰۵۷

رشد 20 درصدی درآمد سرانه مراکز خرید ترکیه

شاخص بیلان خرید در ترکیه در ماه مه ‌سال۲۰۱۵ در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته به میزان ۱۹درصد رشد داشته است. به گزارش تی‌ار‌تی ترکیه، این میزان در شاخه کل ۲۰درصد، در محصولات تکنولوژیکی ۲۵درصد، در بخش پوشاک ۱۸درصد، در بخش مواد خوراکی ۱۴درصد و در بخش کفش نیز ۱۱درصد بوده است. در نیمه اول سال، در بازار اتومبیل‌سواری و خودروهای تجاری سبک به میزان 50.79درصد رشد مشاهده شده است.


توافق نفتی بغداد و اربیل در آستانه لغو قرار دارد

احتمال لغو توافقنامه نفتی دولت مرکزی و اقلیم کردستان عراق که در دسامبر٢٠١٤ امضا شد، در روزهای گذشته افزایش یافته است. به گزارش روزنامه وال‌استریت ژورنال، احتمال لغو توافق نفتی بغداد و اربیل که تنها ٦ماه از زمان امضا آن بیشتر نمی‌گذرد، این روزها افزایش یافته است، به‌طوری که این وضع می‌تواند بر اتحاد میان دولت مرکزی و منطقه کردنشین عراق برای مقابله با گروه تروریستی داعش تاثیر منفی بگذارد و برای این کشور بحران مالی به بار آورد. ماه‌ها اختلاف میان بغداد و اربیل، پایتخت اقیلم کردستان عراق، در ماه ژوئن پس از اینکه منطقه کردنشین حجم ارسال محموله‌های توافق شده را به سازمان دولتی بازاریابی نفت‌خام عراق (سومو) کاهش داد، تشدید شد، به‌طوری که هم‌اکنون شاهد رشد بی‌سابقه فروش مستقل نفت‌خام کردستان عراق هستیم.


بدهی 400 میلیون افغانی شرکت هوایی افغانستان

شرکت هوایی صافی، 400میلیون افغانی، به خاطر مالیات، عوارض میدان هوایی و پارکینگ، به وزارت مالی افغانستان بدهکار است. به گفته مقامات این وزارت، این شرکت از پرداختن بدهکاری‌اش خودداری می‌کند. «اجمل حمید عبدالرحیم زی»، سخنگوی وزارت مالی گفته است که شرکت هوایی صافی، این مبلغ را در چهارسال گذشته، پرداخت نکرده است. به گفته عبدالرحیم این وزارتخانه بارها به شکل کتبی و شفاهی، از شرکت صافی خواسته است تا مطابق قانون مسوولیت‌شان را ادا کرده و پول بدهکاری‌اش را بپردازد. شرکت هوایی صافی یکی از شرکت‌های هوایی خصوصی در افغانستان است که روزانه صدها مسافر را به کشورهای منطقه و نیز شهرهای دیگر افغانستان انتقال می‌دهد. این شرکت در کنار شرکت هوایی کام ایر و شرکت دولتی آریانا، از شرکت‌های فعال هوایی در افغانستان به شمار می‌رود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر