هند و پاکستان در مسیر همکاری با شانگهای

۱۳۹۴/۰۴/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۰۵۴

گروه جهان

هند و پاکستان، 2کشور رقیب و دارای پیشینه پرتنش، در مسیر پیوستن به سازمان همکاری شانگهای که پیمانی امنیتی و چین بنیانگذار آن است، هستند.

به گزارش رویترز، سازمان همکاری شانگهای برای نخستین‌بار از سال 2001 میلادی به این سو، احتمالا شاهد پیوستن 2عضو جدید خواهد بود. این 2عضو، کشورهایی نیستند جز 2سرزمین رقیب و دارای سلاح اتمی: هند و پاکستان. فعلا چین، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان و قرقیزستان، اعضای پیوسته سازمان همکاری شانگهای هستند و هند، پاکستان، ایران، افغانستان و مغولستان به عنوان اعضای ناظر در نشست‌های این سازمان حضور دارند.

چنگ گوئوپینگ، معاون وزیر خارجه چین می‌گوید: با افزایش نفوذ پیمان شانگهای، کشورهای بیشتری خواهان عضویت در آن می‌شوند. پیوستن هند و پاکستان هم در توسعه سازمان مهم خواهد بود و نقشی چشمگیر در بهبود روابط دوجانبه میان دهلی‌نو و اسلام‌آباد خواهد داشت. هند و پاکستان از سال 1947 به این سو، 3بار با یکدیگر جنگیده‌اند که 2جنگ بر سر مالکیت منطقه کشمیر بوده است. اسلام‌آباد، هند را به تشویق جدایی‌طلبان بلوچستان متهم می‌کند و هند نیز پاکستان را حامی تروریسم و جدایی‌طلبی در کشمیر قلمداد می‌کند. سازمان همکاری شانگهای، به نوشته رویترز، در اصل برای مقابله با افراط‌گرایی و مبارزه با قاچاق موادمخدر از افغانستان به کشورهای پیرامونی تاسیس شد. اکنون «چنگ» معاون وزیر امور خارجه چین می‌گوید: در نشستی با حضور «شی جین پینگ» رییس‌جمهوری این کشور، اوضاع امنیتی در افغانستان نیز به بحث گذاشته خواهد شد. پکن می‌گوید: اویغورهای ترک تبار در استان «سین کیانگ» با شبه نظامیانی از آسیای میانه، افغانستان و پاکستان در ارتباط هستند و می‌کوشند کشوری به نام «ترکستان شرقی» تاسیس کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر