تازه خبر

۱۳۹۴/۰۴/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۰۵۰

استفاده در مبدأ؛ شرط واردات تجهیزات پزشکی

ایرنا رییس اداره کارشناسی تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو از شرایط جدید واردات تجهیزات پزشکی خبر داد و گفت که واردات تنها برای محصولاتی مجاز است که در کشور سازنده استفاده شوند. علیرضا سلیمانی افزود: بهترین راه ارزیابی یک وسیله پزشکی بعد از ثبت منبع و شرکت سازنده، ارزیابی آن در آزمایشگاه‌های تخصصی آزمون وسیله پزشکی داخل کشور است. سلیمانی با بیان اینکه برای ارزیابی این وسایل شاخص‌های مختلفی تعریف شده، مهم‌ترین آنها را رعایت الزامات حمایت از تولید داخل و محدودیت یا ممنوعیت واردات در صورتی که تولید داخل با کیفیت، کفایت بازار را داشته باشد، عنوان کرد. وی ادامه داد: وسیله پزشکی که قرار است به کشور وارد شود، ابتدا باید در خود کشور سازنده به فروش رسیده و مورد استفاده قرار گرفته باشد و گواهی آن به رویت اداره کل تجهیزات پزشکی کشور برسد. رییس اداره کارشناسی تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: علاوه برکشور سازنده لازم است وسیله پزشکی مورد نظر درکشورهای اروپای غربی یا امریکا که معمولا نظارت بیشتری بر بازار دارند و خود صاحب تکنولوژی تولید تجهیزات پزشکی هستند، سابقه فروش داشته باشد.


نفوذ جریان پزشک ‌سالار و تبعیض در بیمارستان‌ها

مهر دبیرکل خانه پرستار نفوذ تفکر پزشک سالار در نظام سلامت را نگرانی اصلی جامعه پرستاری دانست و از وجود تبعیض درپرداخت به اعضای کادر بیمارستانی اعتراض کرد. محمد شریفی‌مقدم در واکنش به اظهارات اخیر رییس سازمان بسیج جامعه پزشکی که گفته بود برخی گروه‌ها مشکلات اصلی پرستاران را به حاشیه می‌برند، گفت: خواسته‌های جامعه پرستاری مبرهن و آشکار است و آنچه دنبال می‌کنند، تحقق عدالت در نظام سلامت و حرکت در راستای سیاست‌های کلان سلامت کشور است. وی با عنوان این مطلب که خواسته‌های جامعه پرستاری قانونی است، تاکید کرد: قاطبه پرستاران کشور به دنبال تحقق برنامه‌های کلان نظام سلامت هستند که عادلانه شدن پرداخت‌ها نیز در این مقوله قرار دارد. شریفی‌مقدم افزود: این سیستم پزشک سالار است که همواره سعی دارد مسائل پرستاری را به حاشیه ببرد. وی اجرای طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد را مورد اشاره قرار داد و افزود: اجرای این طرح در بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی، با اعتراض جامعه پرستاری مواجه شده و علت آن نیز تشدید تبعیض در پرداختی‌های کادر بیمارستانی است.


اعتراض صنایع لبنی

به قیمت‌گذاری دولتی

ایرنا دبیر انجمن صنایع لبنی ضمن اعتراض صنعت لبنیات کشور به نحوه قیمت‌گذاری‌های دستوری، گفت: صنایع لبنی و دامداران برای خروج از رکود تورمی بنگاه‌های تولیدی راهی جز افزایش قیمت محصولات لبنی در بازار مصرف ندارند. رضا باکری با صدور اطلاعیه‌یی ضمن ابراز نگرانی از افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی، اثرات مدیریت قیمت‌گذاری دستوری در افزایش روزافزون قیمت لبنیات و کاهش مصرف را برشمرد. در بخشی از این اطلاعیه آمده است: صنعت لبنیات ایینه ناکارآمدی نظام قیمت‌گذاری فعلی کشور شد که ریشه در اندیشه و تفکر «مدیریت دولتی قیمت‌گذاری دستوری» تنظیم بازار دارد. در این زمینه می‌توان به تفکر به نیابت از طرف بنگاه‌های تولیدی و تجاری تصمیم‌گیری و بها ندادن به اهرم‌های قدرتمند نظام رقابت آزاد، نادیده گرفتن اختیار و آگاهی مصرف‌کنندگان اشاره کرد. در این شرایط ضعف روزافزون قدرت مالی بخش خصوصی و لاجرم توان اقتصادی خانوار منجرشده که نقش پدرخواندگی دولتمردان در نحوه تامین کسب درآمد و پوشش هزینه خانوار افزایش یابد.


سرطان عامل مرگ

55هزار ایرانی در سال

فارس معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت از مرگ سالانه 55هزارنفر در ایران بر اثر سرطان خبر داد و گفت که 50درصد سرطان‌ها درکشور قابل پیشگیری و تنها 30درصد از آنها قابل درمان است. رضا ملک‌زاده درپنجمین نشست حامیان موسسه خیریه ریحانه اردبیل گفت: آمارها نشان می‌دهد که در 20سال آینده سرطان درجهان با افزایش 80درصدی جان افراد بی‌شماری را به مخاطره می‌اندازد. معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: سالانه 85هزارنفر در ایران به سرطان مبتلا می‌شوند که 55هزارنفر آنها جان خود را از دست می‌دهند. وی افزود: هم‌اکنون در جهان میزان ابتلا به سرطان 182نفر در 100هزار و در ایران 132نفر به ازای هر 100هزارنفر است که در مقام مقایسه شرایط ما آنچنان که تبلیغ می‌شود، وخیم نیست اما همچنان آمار ابتلا بسیار بالاست و باید چاره‌اندیشی شود. وی افزود: خوشبختانه 50درصد سرطان‌ها درکشور قابل درمان است و 30درصد قابل پیشگیری است.


واردات انبه به شرط قرنطینه

ایرنا سازمان توسعه تجارت ایران از وضع ضوابط جدید برای واردات انبه از پاکستان خبر داد و اعلام کرد که از این پس واردات این محصول مشروط به رعایت شرایط قرنطینه‌یی است. ضوابط قرنطینه‌یی انبه‌های وارد شده از پاکستان براساس تصمیم وزارت جهاد کشاورزی و در پی روش فنی موافقت شده بین دوکشور تدوین و ابلاغ شده است. براساس بخشنامه‌یی که سازمان توسعه تجارت به استان‌ها ابلاغ کرده، واردکنندگان انبه از پاکستان باید پیش از ورود محموله میوه به ایران، اقدام به دریافت گواهی بهداشت از پاکستان کنند و تصویر و اصل آن را به کارشناسان مستقر در مبادی ورودی ارائه دهند. همچنین محموله‌های انبه باید در بسته‌بندی‌های غیرچوبی و بدون شاخ و برگ یا دیگر بقایای گیاه باشند، درصورت آلودگی بسته‌های میوه به عوامل خسارت‌زا، محموله عودت یا امحا می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر