تقصیر قاچاق میوه بر گردن دولت نیست

۱۳۹۴/۰۴/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۰۴۹

ایرنا

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، بازارچه‌های مرزی را عامل گسترش قاچاق میوه دانست و نهاد‌های دولتی را از اتهام دست ‌داشتن در قاچاق و واردات میوجات تبرئه کرد.

محمدعلی طهماسبی درخصوص اینکه چه میوه‌هایی مجوز واردات را دارند، افزود: وزارت جهاد کشاورزی طی 4سال گذشته و با هدف حمایت از تولیدکنندگان و کشاورزان داخلی، واردات انواع میوه به جز موز، آناناس و انبه را ممنوع اعلام کرده است.

وی تاکید کرد: با وجود اینکه واردات موز، آناناس و انبه برای کشور ما ممنوع نیست اما رعایت شرایط و ضوابط قرنطینه‌یی از کشورهای مقصد نیز از اهمیت ویژه‌یی برخوردار است.

به گفته وی در حال حاضر سالانه بیش از 16میلیون تن انواع محصولات باغی در کشور تولید می‌شود که حفظ این میزان محصول تولیدی مورد تاکید وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد. وی اظهار کرد: البته طی این مدت انواع میوه خارجی نظیر انگور شیلی، پرتقال مصری، سیب فرانسوی، نارنگی پاکستانی و لیموترش به صورت قاچاق و پیله‌وری از سوی بازارچه‌های مرزی وارد کشور می‌شود.

وی تصریح کرد: درحالی که انتظار می‌رفت بازارچه‌های مرزی در صادرات محصولات کشاورزی نقش اساسی ایفا کنند، این بازارچه‌ها نه تنها کمکی به این بخش نکردند بلکه با ورود انواع میوه خارج از رعایت ضوابط قرنطینه‌یی امکان انتقال آفات و بیماری‌های گیاهی را به کشور فراهم کرده و در همین زمینه وبال گردن بخش کشاورزی نیز شده‌اند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی گفت: برخی مدعی هستند، ورود انواع میوه از طریق بازارچه‌های مرزی تحت عنوان پیله‌وری برای امرار معاش ساکنان آن مناطق است درحالی که ورود میوه در حجم بالای 3 تا 4هزار تن نمی‌تواند به معنای پیله‌وری و امرار معاش باشد بلکه این قاچاقچیان هستند که از راه‌های غیرقانونی این حجم بالای میوه را وارد کشور می‌کنند.

وی اضافه کرد: قاچاق میوه علاوه بر از بین بردن باغات به دلیل ورود آفات و بیماری‌های جدید می‌تواند تولید داخلی، منافع ملی و اشتغالزایی را با مشکلات عدیده‌یی مواجه کند به طوری که وقتی باغات در اثر شیوع بیماری و آفت از بین می‌روند، روستاییان و کشاورزان به حاشیه شهرها مهاجرت کرده و در نهایت تاوان آن را دولت و مردم می‌پردازند.

وی ادامه داد: بنابراین هیچ دستگاه دولتی نمی‌تواند در قاچاق میوه سهیم باشد بلکه این بازارچه‌های مرزی هستند که تحت عنوان پیله‌وری در این بخش فعالیت دارند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر