پذیرش رایگان بیماران به طرح تحول سلامت لطمه می‌زند

۱۳۹۴/۰۴/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۰۴۸

تعادل

معاون درمان وزیر بهداشت مصوبه جدید سازمان تامین اجتماعی درباره پذیرش رایگان بیمه‌شدگان این سازمان در بیمارستان‌های دولتی را عامل ضربه‌ خوردن نظام سلامت دانست. این درحالی است که او با اشاره به لزوم کاهش هزینه‌های درمان بنا بر طرح تحول سلامت گفت که این مساله باعث می‌شود، مددکاران اجتماعی بتوانند به وظیفه اصلی خود بپردازند.

به گزارش «تعادل» به نقل از ایسنا، محمد آقاجانی درباره مصوبه اخیر سازمان تامین اجتماعی مبنی بر پذیرش رایگان بیمه‌شدگان این سازمان بیمه‌گر در بیمارستان‌های وزارت بهداشت گفت: سازمان بیمه تامین اجتماعی در این مورد پیشنهادی را برای گروهی از بیمه‌‌شدگانش به خصوص مستمری‌بگیران به وزارت بهداشت ارائه داده است اما نکته بسیار مهم تامین نقدینگی لازم در این خصوص است.

آقاجانی در همین مورد ادامه داد: یعنی در وضعیت کنونی که سازمان‌های بیمه‌گر پایه حدود 6 ماه بدهی معوقه به بیمارستان‌های وزارت بهداشت دارند بالطبع هرگونه طرحی که این بدهی‌ها را افزایش داده و از نقدینگی بیمارستان‌ها کم کند، می‌تواند بر روند ارائه خدمات بیمارستان‌ها تاثیر منفی بگذارد.

به گزارش «تعادل» به نقل از مهر، محمد آقاجانی همچنین درباره تاثیر طرح تحول سلامت بر مددکاران اجتماعی گفت: در سال‌های گذشته نقش عمده‌یی که مددکاران اجتماعی در بیمارستان‌های وزارت بهداشت داشتند، تخفیف هزینه‌های بیماران بود که یک نقش فرعی و غیرمرتبط بود و با اجرای برنامه تحول این فرصت برای مددکاران ایجاد شده که به حمایت اجتماعی از بیماران بپردازند.

وی ادامه داد: نقش اصلی مددکاران اجتماعی در بیمارستان‌ها، حمایت‌های اجتماعی از بیماران در زمان ترخیص و حتی پس از آن است. آقاجانی گفت: مددکاران اجتماعی باید با بیماران و خانواده‌های آنان ارتباط برقرار کنند و در جریان وضعیت زندگی این افراد قرار بگیرند و با حمایت‌های اجتماعی بتوانند وضعیت پس از ترخیص بیماران را سر و سامان دهند.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت بحرانی بیمارستان‌ها در سالیان گذشته افزود: نقش عمده آنها در چنین وضعیتی عمدتا تخفیف هزینه‌ها بوده است.

آقاجانی با ابراز خرسندی از دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت تاکید کرد: در قالب این طرح، هزینه‌ها پوشش داده شده و به میزان قابل توجهی از هزینه‌های مردم در بخش بستری کاهش یافت و در این شرایط به نظر می‌رسد، وقت آن رسیده است تا مددکاری اجتماعی بیمارستان‌های وزارت بهداشت بتوانند به ایفای نقش اصلی خود و حمایت اجتماعی از بیماران بپردازند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر