228میلیارد دلار، هزینه دستیابی به سلامت جهانی

۱۳۹۴/۰۴/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۰۴۷

گروه غذا و دارو

به تازگی گزارشی از میزان سرمایه‌گذاری جهانی در پروژه‌های سلامت منتشر شده است که خبر از سرمایه‌گذاری 228میلیارد دلاری کشورهای جهان برای ارتقای سلامت جهانی، در 15سال گذشته می‌دهد. هرچند بنا بر متن گزارش، سخاوت جهانی در سال‌های اخیر رو به افول گذاشته و میزان این سرمایه‌گذاری‌ها کاهش یافته است.

***

به گزارش «تعادل» به نقل از‌ای بی‌تایمز در سال 2014 سرمایه‌گذاری جهانی روی پروژه‌های سلامت در کشور‌های فقیر نسبت به سال پیشین کاهش یافت. این واقعه تنها برای دومین بار در 15سال گذشته رخ می‌دهد. این در حالی است که بنا به گزارش مرکز تحقیقات سلامت دانشگاه واشنگتن در سال‌ گذشته کشورها یک میلیارد دلار خرج مقابله با شیوع ابولا کرده‌اند. در مجموع، دنیا از سال 2000 تا به حال، 227.9 میلیارد دلار برای پیشبرد پروژه‌های جهانی سلامت در کشورهای فقیر اهدا کرده. برای مقایسه، آماده شدن برای میزبانی جام‌جهانی 2022 تقریبا 200 میلیارد دلار برای قطر هزینه داشته است.

اخیرا موسسه ارزیابی معیارهای سلامت در سیاتل گزارشی درباره میزان هزینه‌کرد دولت‌های جهان برای ارتقای سطح سلامت ملت‌های عقب‌مانده منتشر کرد. اطلاعات این گزارش نشان می‌دهد تامین مالی پروژه‌های سلامت در دهه منتهی به 2000 با نرخ سالانه 5.4درصد رشد کرده. اما این نرخ بین سال‌های 2000 تا 2010 به‌طور ناگهانی به عدد 11.3درصد رسیده است.

اخیرا اما سخاوت جهانی کاهش یافته و در حال سقوط است. از سال 2013 تا 2014، میزان سرمایه تخصیص یافته به پروژه‌های سلامت 1.6درصد کاهش نشان می‌دهد. در آن دوره، کمک به ارتقای مراقبت‌های بعد از زایمان 2.2درصد کاهش داشته و منابع اهدایی برای کنترل مرض سل به میزان 9.2 درصد افت کرده است.

امروزه، تمام ملل جهان مجموعا مبلغی نزدیک به 35 میلیارد دلار در سال تامین می‌کنند تا خرج سلامت جهانی شود. تقریبا یک سوم این منابع مالی به سمت آفریقای سیاه سرازیر می‌شود. به‌طور مثال این کشورها در سال 2012، 11.8میلیارد دلار کمک‌های توسعه‌یی برای سلامت عمومی دریافت کرده‌اند. سرمایه‌گذاری در سلامت جهانی، بعد از آنکه سازمان ملل در سال 2000 تعدادی از اولویت‌ها را تحت نام «اهداف توسعه هزاره» اعلام کرد، گسترش یافت. این مجموعه 8 هدف عمده را شامل می‌شد و بنا داشت تا کمک‌های جهانی را بر مسائلی مانند تامین آموزش ابتدایی و مقابله با شیوع ایدز متمرکز کند. کاهش خشونت علیه کودکان، بهبود مراقبت‌های بعد از زایمان و توقف شیوع ایدز و مالاریا از جمله اهداف این مجموعه بود. توجه‌ها و سرمایه‌گذاری‌هایی که در پی این اعلام نیاز سازمان ملل متحد انجام شد، تاثیرات قابل توجهی بر برخی زمینه‌ها داشت. به عنوان مثال بنا بر اعلام سازمان بهداشت جهانی، نرخ ابتلا به مالاریا از سال 2000 تاکنون 47درصد کاهش نشان می‌دهد.

گزارش موسسه ارزیابی معیارهای سلامت همچنین اعلام می‌کند که توجه به برخی برنامه‌های درمانی به‌طور قابل ملاحظه‌یی از سایرین بیشتر بوده است. جهان در سال گذشته 3.2میلیارد دلار برای واکسن‌ کودکان و 1.1میلیارد دلار برای بهبود تغذیه آنها خرج کرده است. 778میلیون دلار نیز به سمت برنامه‌های کنترل جمعیت سرازیر شده است. همچنین سرمایه‌گذاری جهانی برای گسترش سلامت روانی و برنامه‌های مقابله با تنباکو به ترتیب 164 میلیون و 31میلیون دلار بوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر