چشم‌انتظاری مشتریان به روزهای آخر مذاکرات

۱۳۹۴/۰۴/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۰۴۴

گروه خودرو

در روزهایی که چشم‌ها به مذاکرات وین دوخته شده، بازار خودرو ایران در کما فرو رفته و با کاهش قیمت خودروهای داخلی و خارجی مواجه است. البته این روزها که در ماه مبارک رمضان به‌سرمی‌بریم و طبق روال هرسال در این ماه معاملات کاهش می‌یابد اما در هیچ ماه رمضانی در سال‌های گذشته تا این اندازه رکود سابقه ندارد، زیرا این روزها مردم احساس بلاتکلیفی می‌کنند و نگرانند در صورت انجام معامله پس از اعلام نتایج مذاکرات و روشن شدن تاثیرات آن در بازارها دچار ضرر و زیان شوند. البته این در مورد بازار مسکن و سرمایه هم صدق می‌کند. از سوی دیگر رییس کل بانک مرکزی در تحلیل اخیر خود گفته است احتمال کاهش نرخ ارز پس از توافق هسته‌یی وجود دارد که این تحلیل‌ها نیز مردم را به نخریدن خودرو و انتظار برای اعلام توافق نهایی و کاهش نرخ ارز و ورود خودروهای جدید ترغیب می‌کند. عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با اشاره به اوضاع بازار خودرو گفت: بازار در رکود به‌سرمی‌برد و مردم برای هر گونه سرمایه‌گذاری و خرید خودرو و مسکن و... در انتظار نتیجه مذاکرات هسته‌یی هستند. سعید موتمنی با اشاره به بهای برخی از خودروهای داخلی و خارجی در بازار که از ابتدای سال تاکنون کاهش قیمت چشمگیری داشته‌اند گفت: بین 200 تا 500هزار تومان در خودروهای داخلی و 25میلیون تومان در خودروهای وارداتی کاهش قیمت داشته‌ایم.

موتمنی تصریح کرد: قیمت پژو 206 صندوقدارV8 به 36میلیون‌و700هزار تومان و پژو پرشیا با کاهش 500هزار تومانی به 36میلیون‌و100هزار تومان رسیده است. وی افزود: همچنین ال90 پارس‌خودرو هم‌اکنون 43میلیون تومان و ال90 ایران‌خودرو 42میلیون تومان معامله می‌شود و پراید هاچ‌بک 20میلیون‌و600هزار تومان است. عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو ادامه داد: همچنین دنا به 42میلیون تومان و سراتو سایپا از 94میلیون تومان در اسفند ماه گذشته به 86میلیون تومان رسیده است. وی گفت: اسپورتچ کیا نیز هم‌اکنون به 154میلیون تومان، اپتیما 156میلیون تومان، توسان 154میلیون تومان و لکسوس 590میلیون تومان است. شایان ذکر است؛ در خودروهای وارداتی نیز در هفته جاری قیمت توسان 2میلیون تومان، النترا 1.5میلیون تومان، اسپورتیج 1.5میلیون تومان، سراتو 2میلیون تومان، اپتیما یک‌میلیون تومان و تویوتا معادل 2میلیون تومان کاهش یافته است.

در عین حال از شواهد بازار چنین برمی‌آید که در معاملات، فروشندگان حاضر هستند که تخفیف‌های بیشتری به خریداران بدهند و خودرو خود را به هر نحوی شده به فروش برسانند تا بتوانند خودرو جدید خریداری کنند. این درحالی است که خودروهای جدیدی هم که روانه بازار شده‌اند، قیمت را همچنان حفظ کرده‌اند و فروشندگانشان کمتر حاضر هستند تا به مشتریان، تخفیف بدهند. این در شرایطی است هر ساله، با نزدیک شدن به فصل تابستان، بازار خرید‌وفروش خودرو رونق می‌گیرد؛ اما امسال گویا بازار سر ناسازگاری دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر