فرانسوی‌ها فرودگاه‌های تهران و مشهد را نوسازی می‌کنند

۱۳۹۴/۰۴/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۰۴۳

گروه حمل و نقل

این روزها با شکل‌گیری امید بسیاربالا برای دستیابی به توافق هسته‌یی بازار خبری رسانه‌های داخلی و خارجی حول محور خبرهای سرمایه‌گذاری خارجی در ایران و ازجمله در صنعت حمل‌ونقل هوایی می‌چرخد و فرانسوی‌ها هم که با توجه به حضور گسترده شرکت‌های خود در دوران پیشاتحریم، حق آب و گلی برای خود قایلند، بیش از همه برای بازگشت به بازار ایران عجله دارند. در این میان، رسانه‌های فرانسوی نیز با پرداختن به نتایج مذاکرات وزیر راه‌وشهرسازی در پاریس اعلام کردند که برترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری این کشور شهریورماه به تهران می‌آیند و شرکت‌های فرانسوی درصدد نوسازی و اداره فرودگاه‌های تهران و مشهد هستند.


حضور خارجی‌ها محدود به خلأها باشد

علیرضا شیرزاد، کارشناس صنعت حمل‌ونقل هوایی در این زمینه به «تعادل» گفت: در زمینه نوسازی فرودگاه‌ها می‌توان گفت در کشور تا آن اندازه که نیاز به حضور خارجی‌ها باشد، کمبود نداریم بلکه بارها گفته شده و می‌دانیم که مشکلات صنعت هوایی ما در زمینه ناوگان هواپیمایی و خرید هواپیماست و حتی سفری که وزیر راه‌وشهرسازی اخیرا به پاریس برای شرکت در نمایشگاه بین‌المللی هوایی داشت با هدف انجام مذاکره برای خرید هواپیما بود. خرید هواپیما هم نیاز به پول و سرمایه دارد و حتی در زمان تحریم هم اگر پول باشد می‌توان هواپیما خرید.

وی در پاسخ به این سوال که حضور خارجی‌ها در ایران در زمینه طرح‌های توسعه‌یی بیشتر در چه زمینه‌هایی باید باشد و اینکه از خارجی‌ها بیشتر در چه بخش‌هایی می‌توان استفاده کرد، گفت: به نظر من استفاده از خارجی‌ها در زمینه توسعه فرودگاهی جز در بخش تامین مالی یا نهایتا مشاوره و طراحی ضرورتی ندارد، چراکه توسعه فرودگاهی موضوعی های‌تک نیست که ما در آن مشکل داشته باشیم و خودمان نتوانیم در این زمینه فعالیت داشته باشیم. استفاده از خارجی‌ها در این زمینه ممکن است، باعث خارج شدن بی‌رویه و بی‌دلیل ارز از کشور شود.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که با این وجود چه توجیه اقتصادی برای حضور فرانسوی‌ها در ایران به‌ویژه در زمینه فرودگاهی می‌تواند وجود داشته باشد، گفت: ما فقط می‌توانیم از خوش‌قولی خارجی‌ها در زمینه طرح‌های عمرانی استفاده کنیم و دلخوش به این باشیم که طرح‌های توسعه‌یی مثل طرح فرودگاه امام‌خمینی که قرار بود توسط نیروهای داخلی در یک زمان مشخص به بهره‌برداری برسد، 36سال به طول نینجامد. در واقع این افراد وقتی طرحی را شروع می‌کنند در یک زمان مشخص آغاز می‌کنند و سر موعد به انجام می‌رسانند.


پیگیری 70 شرکت فرانسوی برای همکاری

نشریه نیوزلتر هبدو نوشت: بخش‌های حمل‌ونقل و شهری موضوع اختصاصی مذاکرات آینده شرکت‌های مدف اینترناسیونال (برترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری فرانسه) در سپتامبر (شهریور) در تهران خواهد بود.

این رسانه گزارش داد: مدیران بیش از 70شرکت فرانسوی به ریاست ایوتیبول دو سیلگی معاون مدف (MEDEF) در حاشیه دیدار با وزیر راه‌وشهرسازی در سالن بورژه تشکیل جلسه دادند و درباره طرح‌های سرمایه‌گذاری در حوزه حمل‌ونقل جاده‌یی، ریلی و هوایی و مسکن تبادل‌نظر کردند.

سرمایه‌گذاری بیش از 20 میلیارد دلار

وزارت راه‌وشهرسازی در ادامه گزارش خود به روزنامه لوموند پرداخته که نوشته است آخوندی در حوزه حمل‌ونقل هوایی بر خرید حدود 400هواپیما با سرمایه‌گذاری بیش از 20میلیارد دلار و احداث 9ترمینال فرودگاه ‌بین‌المللی تاکید کرده است. لوموند گزارش داد: بازار شبکه خطوط ریلی ایران 25میلیارد دلار و در حوزه حمل‌ونقل جاده‌یی ظرفیت سرمایه‌گذاری 30میلیارد دلاری را دارد. این روزنامه معتبر فرانسوی به نقل از وزیر راه‌وشهرسازی کشورمان تصریح کرد: «مطمئنم که مسوولان اقتصادی بیش از مسوولان سیاسی فرانسه واقع‌گراترند» و دیر یا زود، مناقشه هسته‌یی حل‌وفصل خواهد شد و فرانسه باید تصمیم بگیرد چه موضعی می‌خواهد اتخاذ کند. رادیو فرانس اینتر فرانسه نیز در گزارشی از نتایج سفر وزیر راه‌وشهرسازی کشورمان به پاریس و مذاکره با رییس اجرایی شرکت ایرباس و رییس شرکت ایر فرانس. ک‌ال‌ام و مدیران ارشد شرکت‌های حاضر در نمایشگاه بین‌المللی صنایع هوانوردی بورژه یادآور شد: برای شرکت‌های بزرگ غربی توافق را امضا شده تلقی می‌شود و با بازار مصرفی 80میلیونی و ثروت نفت و گاز فراوان، ایران اشتهای آنها را تحریک می‌کند. این رادیو دولتی فرانسه با اشاره به فصل تازه ایجاد شده با حضور وزیر راه‌وشهرسازی در پاریس اعلام کرد: شرکت‌های فرانسوی درصدد نوسازی و اداره فرودگاه‌های تهران و مشهد هستند و عباس آخوندی به پاریس آمد تا نبض بازار را بسنجد. این رسانه بین‌المللی با اشاره به اینکه آیا موضع سخت فرانسه در مذاکرات هسته‌یی، می‌تواند بر مذاکرات جاری قراردادهای عظیم تاثیر‌ بگذارد، بیان کرد: اطرافیان فرانسوا اولاند، درباره آخرین دیدار وی از منطقه خلیج‌فارس گفته‌اند که «به محض انعقاد قرارداد توافق هسته‌یی، فرانسه جایگاه خود را در اقتصاد ایران بازخواهد یافت.»


اعلام ظرفیت سرمایه‌گذاری 80 میلیارد دلاری

وزیر راه‌وشهرسازی در سخنرانی 26خردادماه خود در آکادمی دیپلماتیک بین‌المللی فرانسه، با اعلام ظرفیت سرمایه‌گذاری 80میلیارد دلاری در حوزه حمل‌ونقل ایران به فرانسوی‌ها هشدار داد چنانچه موضع خود را در قبال ایران تغییر ندهد با خطر از دست دادن این فرصت روبه‌رو خواهند بود. خبرگزاری رویترز در گزارشی از پاریس به نقل از وزیر راه‌وشهرسازی کشورمان نوشت: هیچ استراتژی در مورد ایران در فرانسه وجود ندارد و این مایه تاسف است و دیر یا زود مساله هسته‌یی حل خواهد شد و فرانسه اکنون باید درباره موضع خود تصمیم‌گیری کند. مجله لوپوئن و خبرگزاری فرانسه و پایگاه اطلاع‌رسانی فرانسه زبان «زون بورس» در زمان سفر وزیر راه‌وشهرسازی به پاریس در خردادماه گذشته گزارش‌هایی را از سخنان وزیر راه‌وشهرسازی منتشر کردند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر