شوک به بازار مسکن برای جبران خسارت رکود

۱۳۹۴/۰۴/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۰۳۸

همواره گفته می‌شود که نرخ تورم یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در بازار خریدوفروش مسکن است اما افزایش قیمت مسکن از شاخص‌های دیگری هم پیروی می‌کند. اگر نمودار تغییرات قیمت مسکن در سال‌های گذشته بررسی شود به‌راحتی می‌توان فهمید که بازار مسکن دوران رکود و دوران رونق داشته است.

معمولا در دوران رکود، قیمت مسکن تحت‌تاثیر نبود خریدوفروش افزایش نمی‌یابد درحالی که تورم همچنان وجود دارد و هیچ‌گاه صفر نمی‌شود. اما زمانی که فصل رونق در بازار مسکن آغاز می‌شود بازار برای اینکه خسارت‌های فصل رکود را نیز جبران کند دچار شوک قیمتی خواهد شد اگرچه قیمت مسکن تاحدودی تابع نرخ تورم سالانه است اما ممکن است میزان افزایش در این دوره‌ها حتی از نرخ تورم نیز بالاتر باشد.

همان‌طور که می‌دانید بازار مسکن طی دو سال اخیر یعنی از خرداد92 تا سال94 با رکود، عدم تقاضا و ثبات قیمت روبه‌رو بوده اما نمودارهای نرخ تورم در این دوران هیچ‌گاه به صفر نرسیده و همواره تورم داشتیم بنابراین افزایش قیمت در سال95 بسیار طبیعی به‌نظر می‌رسد با این تفاوت که نرخ تورم عمومی در این دو سال افزایش زیادی نداشته است.

به جز مواردی که مطرح شد؛ موضوع دیگری که می‌تواند افزایش قیمت را به بازار مسکن تحمیل کند نرخ ارز و انحراف در تسهیلات پرداختی از بخش‌های دیگر به بازار مسکن است که در سال‌های گذشته تاثیر زیادی بر قیمت‌ها داشت و بازار را دچار شوک کرد. البته اکنون دولت با هدف نظم و کنترل اقتصادی حرکت می‌کند و نرخ تورم نیز کنترل شده است به‌نظر نمی‌رسد که افزایش‌های اینچنینی رخ بدهد.

وام 80میلیون تومانی هم که در ماه گذشته ازسوی شورای پول و اعتبار برای خرید مسکن اعلام شد احتمالا باعث خروج بازار مسکن از رکود خواهد شد اما به‌دلیل ممنوعیت‌ها و شرایطی که برای مصرف‌کنندگان دارد، می‌تواند تا حدی کنترل شده‌تر عمل کند.

به‌عنوان مثال این تسهیلات در قالب صندوق برای واحدهای نوساز، خانه اولی‌ها و واحدهای مسکونی است بنابراین در دوره‌های رونق آتی شاهد افزایش قیمت آنچنانی نخواهیم بود و قطعا شوک قیمتی نخواهیم داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر